startstop

Sú popredu snáď o 15 rokov, Nio ET9 dokáže žonglovať s loptou

Nio ET9

Foto: Nio

Čínska prémiová značka Nio uvádza na trh svoj najluxusnejší model ET9. Je prešpikovaný najmodernejšími technológiami. Obsahuje celkom 525 patentov, pričom až 17 prvkov je v oblasti automobilového priemyslu úplne nových.

Nio ET9 je napríklad prvým modelom, ktorý obsahuje interne vyvinutý 5-nm čip. Ten má okrem mnohého iného umožniť dokonalejšie autonómne riadenie. Karoséria má tvar SUV-kupé. Vonkajšie rozmery sú skutočne monumentálne – 5 325 x 2 016 x 1 620 mm, pričom rázvor je dlhý 3 250 mm. Kvôli dĺžke rázvoru model ET9 nebude kompatibilný so stanicami na výmenu batériu prvej a druhej generácie. Vodiči týchto vozidiel budú môcť túto službu využívať iba na staniciach 3. a 4. generácie. Napriek obrovským rozmerom nejde o 7-sedadlové vozidlo a dokonca ani o 5-miestne. Vzadu nájdete dve luxusné polohovateľné kreslá, pričom to pravé umožňuje podobnú konfiguráciu sedenia, resp. v tomto prípade už takmer ležania ako napríklad v BMW radu 7.

Foto: Nio

Medzi zadnými sedadlami sa nachádza stredový tunel s pohodlnou lakťovou opierkou, indukčnou nabíjačkou mobilných telefónov, chladničkou s kapacitou 10 litrov, vyklápajúcim sa stolíkom otáčajúcim sa o 360 stupňov a dotykovou obrazovkou, prostredníctvom ktorej je možné ovládať 11 rôznych komfortných funkcií. Panoramatická strecha je oddelená priečkou, na ktorej sa nachádza náladové osvetlenie.

Foto: Nio

Driven-by-wire podvozok

Nio ET9 je zároveň prvým elektromobilom s driven-by-wire podvozkom na svete. Inteligentný podvozok SkyRide totiž po prvýkrát integruje tri základné hardvérové ​​systémy – riadenie predných kolies, riadenie zadných kolies a plne aktívne odpruženie po drôte, teda bez mechanického spojenia. Výhodou tohto systému má byť podľa automobilky schopnosť cestovať aj po rozbitej ceste ako na asfalte s príkladne rovným povrchom. Nio to demonštruje aj videom z porovnávania komfortu podvozku práve s modelom Maybach. Hoci na internete sa objavili obvinenia, že v teste Nio podvádzalo, značka sa bráni a tvrdí, že všetko bolo s kostolným poriadkom. Názor si môžete urobiť sami.

Aktívne odpruženie SkyRide ET9 sa nastavuje 60-krát rýchlejšie ako tradičné vzduchové odpruženie. Rozsah nastavenia odpruženia je medzi +40 mm a -50 mm. Systém dokáže zdvihnúť vozidlo o 40 mm za 2 sekundy a znížiť ho o 50 mm za menej ako 2 sekundy. Aj preto dokáže žonglovať s loptou, ako môžete vidieť vo videu na konci článku. Dodávateľom odpruženia Skyride je bostonský startup ClearMotion, ktorého produkty používa aj značka Porsche.

Nio ET9 ďalej používa až 900-voltovú architektúru umožňujúcu maximálny nabíjací výkon 600 kW. Tu už sa rozprávame skôr v rovine teórie, pretože takto silné nabíjacie stanice zatiaľ nie sú súčasťou dopravnej infraštruktúry. Aj preto značka vyvinula vlastnú nabíjaciu stanicu s maximálnym nabíjacím výkonom 640 kW. Pri takejto rýchlosti nabíjania je možné už za 5 minút získať energiu na dojazd 250 km. Nio však stále pripomína možnosť výmeny batérie na svojich výmenných staniciach, kde je možné získať 100 % dojazdu už za 3 minúty.

Foto: Nio

Na cestách od roku 2025

Keďže Nio ET9 obsahuje výkonné mikropočítače, jeho kybernetická bezpečnosť je navrhnutá v súlade s bezpečnostnými normami pre letectvo. Aktuálne je model Nio ET9 možné objednávať v Číne, prvé vozidlá by sa k svojim zákazníkom mali dostať v marci 2025. Základná cena je stanovená na zhruba 90-tisíc dolárov. Ide o verziu, pri ktorej si používať batériu vozidla nekupuje, ale prenajíma za mesačný poplatok zhruba 150 dolárov. Variant s batériou stojí od 108-tisíc dolárov. Súčasne bola do predaja uvedená First Edition limitovaná na 999 kusov, ktorá sa vypredala v priebehu 1 hodiny. Nio ET9 používa 120 kWh batériu s hustotou energie 292 Wh/kg. Stanica na výmenu batérií štvrtej generácie bude schopná vymeniť batériu za 144 sekúnd. Dojazd je 650 km v cykle CLTC.

Foto: Nio

Počas Nio Day 2024 Wiliam Li, generálny riaditeľ spoločnosti Nio, zároveň oznámil, že cieľom do roku 2035 je sa zaradiť medzi 10 najväčších automobilových spoločností na svete. Očakáva pritom, že v tomto zozname bude v roku 2035 až polovica spoločností pochádzať z Číny. Predpovedá tiež, že niektoré pôvodne dobre rozvinuté automobilky do tohto roku nemusia prežiť.

Aktuálne najväčšou čínskou značkou je BYD. Za prvých 11 mesiacov roka 2024 spoločnosť predala viac ako 3,74 milióna vozidiel. Ďalšími veľkými výrobcami automobilov sú SAIC Group, FAW, GAC, Geely, BAIC a Dongfeng.

Nio sa zatiaľ týmto automobilovým gigantom nemôže rovnať. Za 11 mesiacov roka 2024 predala spoločnosť menej ako 200 000 vozidiel. So zavedením značiek Firefly a Onvo však na rok 2025 počíta so zvýšením predaja automobilov.

Exit mobile version