Francúzsky portál L’argus prišiel s informáciami, podľa ktorých pripravuje Dacia na rok 2026 uvedenie veľkého rodinného kombi 4×4, ktoré bude k dispozícii aj v karosárskej verzii liftback.
Denis le Vot, generálny manažér Dacie, francúzskemu portálu potvrdil útok automobilky na segment C. Rok 2024 sa bude niesť v znamení uvedenia tretej generácie modelu Duster. V priebehu tohto roka by výrazným faceliftom mal prejsť aj malý elektromobil Spring a možno uvidíme aj produkčnú verziu vlajkovej lode Bigster, ktorá sa na európske cesty dostane v roku 2025. Bigster sa bude predávať v 5 aj 7-miestnej konfigurácii a práve na podvozkovej platforme tohto modelu by v roku 2026 mali prísť ďalšie dva nové automobily značky Dacia. A práve na ne sa teraz pozrieme trochu bližšie.
Dacia C-Néo
Projekt celkom nových automobilov sa interne volá C-Néo a zahŕňa liftback a kombi, ktoré však nebudú mať typickú karosérie kombi alebo SUV, ale pôjde skôr o taký mix rôznych karosárskych typov, čiže pokojne ich môžeme nazvať crossovermi. Denis le Vot v rozhovore prezradil, že Dacia bude chcieť využiť dieru na trhu, ktorá by mala vzniknúť práve okolo roku 2026. Súčasné automobilky tieto segmenty opúšťajú v prospech vozidiel typu SUV alebo súčasné modely prejdú v tom období generačnou výmenou a stanú sa z nich elektromobily. Dopyt zákazníkov po spaľovacích kombi či liftbackov, navyše so zvýšenou svetlou výškou však neutíchne, a práve to chce využiť Dacia.
Je pravda, že okolo roku 2028 Peugeot 308, Opel Astra alebo Volkswagen Golf už pravdepodobne nebudú existovať v takej podobe, v akej ich poznáme dnes, resp. budú používať výhradne elektromotory. V dôsledku toho má Dacia v úmysle využiť túto dezertifikáciu na rozšírenie svojej ponuky, zvýšenie predaja aj ziskovosti. Renault začiatkom tohto roka definitívne uknčí výrobu sedanu aj kombi Mégane, čím uvoľní kapacity na výrobu modelov Austral, Espace a Rafale v španielskej Palencii.
Kombi a fastback?
Dva modely C-Néo by mali merať okolo 4,6 metra. Redaktori L’argus si počas návštevy dizajnérskeho centra v Bukurešti všimli náčrty týchto dvoch budúcich modelov. Ako by tieto vozidlá mohli vyzerať, nájdete na tomto odkaze. Budúce kombi, pochopiteľne, preberá viaceré estetické prvky modelu Bigster a tiež sa vyznačuje robustným vzhľadom v súlade so súčasným imidžom značky. To isté platí aj pre liftback, ktorý by mal dostať buď siluetu fastbacku s nakloneným zadným oknom alebo formu klasického hatchbacku.
Kde sa budú vyrábať?
Oba automobily by mali prevziať motorovú ponuku modelu Bigster. Počítať tak môžeme s mild-hybridným trojvalcom s objemom 1,2 litra a najvyšším výkonom 140 koní. Táto jednotka by mala byť dostupná aj vo forme spaľujúcej LPG. Verzie s pohonom 4×4 by mali dostať celkom nový hybridný motor s objemom 1,8 litra s celkovým výkonom okolo 160 koní. Vylúčený nie je ani príchod plug-in hybridnej verzie. Čo sa týka cien, Bigster by podľa odhadov L’argus mal byť o približne 3.000 € drahší ako Duster a novinky C-Néo by na tom mali byť veľmi podobne. Rozprávame sa tak o cenách okolo 22.000 €.
V roku 2027 by tak Dacia mohla vyrobiť a predať až 1 milión vozidiel za rok. Problémom je však súčasná výrobná kapacita, ktorá je na tento počet nedostatočná. Aktuálne sa vozidlá značky Dacia vyrábajú v Rumunsku a v Maroku. Dacia tak bude musieť buď zvýšiť kapacitu existujúcich tovární, alebo môže siahnuť po závode v slovinskom Novom Meste, v ktorom sa tento rok skončí výroba modelu Twingo.