Aktuálne najvýkonnejším a najrýchlejšie zrýchľujúcim BMW radu 5 je elektrická verzia i5 s označením M60. Menší brat i4 M50 je za ostatný rok najpredávanejším vozidlom divízie BMW M, takže očakávania od tradičnej limuzíny vyššej strednej triedy upravenej rukami konštruktérov divízie M sú právom vysoké.
Dizajnovo je nové BMW radu 5, vrátane verzie i5 M60, prispôsobené skôr vkusu ázijských zákazníkov. Samozrejme, vizáž auta je subjektívna vec, ale zadné partie s vyššie položenými úzkymi svetlometmi sa mi páčia. Naopak, predná časť je možno až príliš konzervatívna, bezpohlavná. V poslednom čase sme si v podaní BMW zvykli skôr na odvážnejšie riešenia. Predok ozvláštňuje aspoň v tme osvetlená maska chladiča. Päťka vôbec prvýkrát v histórii prekonala hranicu 5 metrov do dĺžky. To so sebou nesie dostatočný vnútorný priestor aj veľký batožinový priestor, no najmä špičkovú bezpečnosť. Automobil otestovali snáď všetky nezávislé organizácie testujúce pasívnu bezpečnosť a vo všetkých testoch si BMW radu 5 odnieslo najvyššie hodnotenia. Právom tak patrí v súčasnosti medzi najbezpečnejšie automobily na svete.
Neomylne efektívne
BMW i5 M60 ukazuje umenie možného. V manažérskom sedane totiž za normálnych okolností nie je potrebné mať pod pravou nohou na povel 601 koní a 795 Nm, ale pokiaľ vám to BMW umožní, tak prečo tým pohŕdať? Pri štandardných presunoch dokážete s autom jazdiť so spotrebou 22-23 kWh/100 km v kombinovanej prevádzke a súčasne sedieť v jednom z najlepšie zrýchľujúcich sedanov, aké si môžete u nás oficiálne kúpiť. Samozrejme, pri využívaní plného potenciálu M60 sa pripravte na vysokú spotrebu energie a dojazd pripomínajúci skôr superšportiak potiaci krv na okruhu. Ale v takom prípade M60 láme časopriestor a na akejkoľvek ceste sa dokáže pohybovať až vulgárne rýchlo. Vozidlo má dobre zvládnutú aerodynamiku, ale spotrebe pri jazde na diaľnici by prospelo napríklad použitie dvojstupňovej prevodovky.
Pohon BMW i5 M60 je maximálne efektívny. Na každej náprave je uložený jeden elektromotor, takže v spojení so sofistikovanou elektronikou a triliónom systémov na potláčanie náklonov, vektorovania krútiaceho momentu a rôznych M aktívnych systémov, z menovania ktorých by na odbornej strednej škole mohli pokojne urobiť maturitný predmet, BMW požiera kilometre s vysokou dávkou sebavedomia a nehanebne rýchlo. V zákrutách sa M60 správa neoblomne neutrálne. Nemá chuligánsku výchovu M2 ani nie je také ostré ako M3.
Dobre maskovaná hmotnosť
Požadujete od auta predvídateľné správanie, absolútnu istotu v zákrutách a brutálnu trakciu na výjazdoch? Ak áno, BMW i5 M60 vás nadchne, pretože schopnosti superšportového auta má zabalené do luxusného kabátu manažérskej limuzíny. Ak však potrebujete za volantom cítiť trochu viac vzrušenia, je možné, že za hrubým vencom volantu M60 budete zívať. Vzhľadom na hmotnosť auta, ktorá je okolo 2,4 tony, však ide priam o majstrovský akt inžinierstva. Ako sa taká ťažká vec dokáže pohybovať priestorom tak rýchlo? A to sme ešte zďaleka nemohli siahnuť na limity auta. Jednak preto, že sa to na verejnej ceste nepatrí a tiež z dôvodu, že auto sme mali obuté ešte na zimných 19-palcových pneumatikách s poriadnou vrstvou gumy.
K sedmičke nikdy nebolo bližšie
Nová päťka má k sedmičke blízko nielen rozmerovo, ale aj komfortom. Takýto výborný komfort jazdy žiadne päťkové BMW doteraz nepredvádzalo. Na hladkom asfalte nie je potrebné čo riešiť, ale napriek zameraniu na dynamiku jazdy je M60 úžasne pohodlné aj na nerovnej vozovke či na ceste so skutočne zanedbaným povrchom.
Keď sa zahľadíte na rôzne konfigurácie, každá z nich bude mať spodnú časť lakovanú čiernou lesklou farbou. S tým v BMW nič neurobia, ale tento prvok má primárne zamaskovať “tučnejšiu” podlahu, do ktorej, pochopiteľne, museli napratať veľkú batériu. Lebo veď by sa patrilo, aby BMW za stotisíc dokázalo na diaľnici súvisle prejsť aspoň 300 kilometrov. Avšak týmto krokom i5 M60 definitívne stratila svoju povestnú pozíciu za volantom, pretože sedadlo už nejde nastaviť do dostatočne nízkej polohy. Samo o sebe to nie je také zreteľné, ale ak do M60 prestúpite rovno z predchádzajúcej generácie päťky, budete si trochu pripadať ako v crossoveri.
V porovnaní s predchádzajúcou generáciou sa veľa funkcií ovláda prostredníctvom multimediálneho systému. Na druhú stranu, ide o veci, ktoré si stačí nastaviť raz a potom sa nimi nemusíte vôbec zaoberať. Ak auto používa viac vodičov s rozličnými preferenciami, tak áno, musia viac ťukať do displeja alebo používať ovládač iDrive.
Čo sa týka výkonu, tak tabuľkové hodnoty 601 koní a 795 Nm platia pre situáciu s aktivovaným režimom Overboost, ktorý sa zapína potiahnutím pádla vľavo pod volantom. Okamžite sa začne dramatické odpočítavanie 10 sekúnd, počas ktorých na všetky štyri kolesá prúdi celých 795 Newtonmetrov a BMW i5 M60 sa ženie vpred šialenou rýchlosťou. Nejde len o nejakú frázu – kým vodič držiac volant v ruke si po istom čase na toto preťaženie zvykne, spolujazdec môže pociťoval priam až fyzickú nevoľnosť.
Záver
BMW i5 M60 je o pôžitkárskej jazde v obklopení najmodernejších technológií, pokrokových asistenčných systémov a veľkej výkonovej rezervy. Vďaka maximálnemu nabíjaciemu výkonu až 205 kW je v repertoári M60 zvládanie aj dlhých ciest len s krátkymi prestávkami. Ak chcete ku všetkým vyššie spomenutým schopnostiam pridať aj dvojitú dávku praktickosti, počkajte si niekoľko mesiacov na kombi i5 Touring. Ono takisto príde vo verzii M60.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Motor | 2x synchrónny elektromotor |
Batéria | 81,2 kWh |
Max. výkon | 442 kW / 601 koní |
Max. krútiaci moment | 795 Nm |
Celkový dojazd (WLTP) | 515 km |
Pohon | AWD |
Prevodovka | 1-stupňová automatická |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 5 060 mm |
Šírka | 1 900 mm |
Výška | 1 505 mm |
Rázvor náprav | 2 995 mm |
Max. nabíjací výkon | 205 kW |
Maximálna rýchlosť | 230 km/h |
Objem batožinového priestoru | 490 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 3,8 s |
SPOTREBA | |
Mesto | 23 kWh/100 km |
Diaľnica | 25 kWh/100 km |
Okresky | 21,5 kWh/100 km |
Kombinovaná | 23,5 kWh/100 km |
CENA | |
Základná cena modelu | od 99.950 € |
Cena testovanej verzie | 123.402 € |
Na kolesa isto nejde “iba” 795nm kedze to je hodnota na vystupe z motora a nie na kolesach, motor ako kazdy iny elektromotor ma prevodovku nepohana kolesa napriamo a za dalsie nie je to najrychlejsie BMW ale najrychlejsie zrychlujuce – max rychlost 230km/h