Nájsť v dnešnej dobe naozaj dostupné auto, môže byť pre niekoho problém. Ceny nových vozidiel atakujú nové maximá a aj taká Octavia či Fabia už vôbec nie sú dostupnými modelmi. Riešením môže byť Dongfeng Shine. Sedan, ktorý svojimi rozmermi konkuruje Octavii, no cenovkou prekoná aj Daciu. Oplatí sa vyskúšať nepoznané?
Nové ekologické motory a pohonné sústavy či armáda bezpečnostných systémov, ktoré sú povinné, tak zdvihli cenu nových vozidiel. Technologický pokrok, ktorý je nevyhnutný a robí z Európy najpokrokovejšie spoločenstvo, však nie je priamo úmerný platom. Teda aspoň čo sa Slovenska týka. Niektoré obľúbené ľudové modely sa stali takmer nedostupnými pre určitú skupinu obyvateľov.
Túto príležitosť využívajú čínske automobilky. Teraz však nie je reč o elektromobiloch, ale o autách s jednoduchým spaľovacím motorom a dostupnou výbavou. Do redakcie totiž zavítal sedan s cenovkou 17 990 €. Za tieto peniaze dostávate atmosférický štvorvalec s objemom 1,5 litra v kombinácii s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou. Pochádza z dielne Mitsubishi a dosahuje výkon skromných 86 kW, nehovoriac o krútiacom momente 158 Nm. Čísla su to síce nízke, no papierové hodnoty sa v praxi ukázali ako výrazne podhodnotené.
Diaľničiar to nie je
Štvorvalec sa vôbec nebojí zrýchľovať a pri správnom podradení veľmi ochotne stúpa do otáčok. Svižné tempo si udržuje do rýchlosti cca 110 km/h, čo zároveň predstavuje hranicu komfortnej jazdy. Nad touto rýchlosťou sa už prejaví nižšia cena v podobe vyššieho hluku prenikajúceho do kabíny a počítať treba aj so zmenou jazdných vlastností.
Najviac sebavedomo sa toto auto cíti na okreskách a v meste, kde vás dokáže prekvapiť aj svojou spotrebou. V zásade nemáte šancu prekonať hranicu 8 litrov, ktoré uvidíte jedine na diaľnici. Okrem motora prekvapil aj podvozok. Ten totiž filtruje úplne všetko, čo sa dostane pod kolesá a vzhľadom k triede patrí k tým najlepším. Samozrejme, že rozbitú panelku pocítite viac ako v Octavii, no tá stojí dvojnásobok.
Za veľké mínus musíme označiť pneumatiky značky Harmonic, ktorým sa oblúkom vyhýbajte. Výrazným spôsobom znižujú jazdné vlastnosti auta. Importér však sľubuje nápravu v podobe sériovo dodávaných pneumatík Matador.
Pôsobivý vzhľad
Silnou stránkou Dongfengu Shine je dizajn. Už na prvý pohľad je vidieť, že emócie tu hrajú kľúčovú rolu. Auto vôbec nepôsobí lacno ani ázijsky. Práve naopak, línie sú čisté, miestami až futuristické. V čiernej farbe zaniká množstvo detailov, no v červenej môže Shine vyzerať naozaj zaujímavo. Pomerne utopeným dojmom pôsobia aj maličké 16-palcové disky kolies, ktoré sú, bohužiaľ, jedinou možnosťou v cenníku.
Kým exteriér sa zaobišiel bez výrazných inšpirácií cudzími automobilkami, interiér v sebe nezaprie nádych Lamborghini, minimálne čo sa výduchov klimatizácie týka. Oceňujeme odvahu dizajnérov pri výbere odvážnej farebnej palety, vďaka ktorej pôsobí Shine nesmierne sebavedomo. Nezabudlo sa ani na kvalitu spracovania a žiadne nepríjemné prekvapenia na vás nestriehnu.
Príjemné prekvapenie
Vo vnútri nič nevŕzga a kontaktné plochy sú dokonca mäkčené. Zvyšok sú tvrdé plasty, ktoré do tejto kategórie jednoducho patria. Palubnej doske dominuje vertikálny dotykový displej, ktorého grafika je jednoduchá. Nenadchne, ale ani neurazí. Jediným mínusom je absencia systému zrkadlenia mobilného telefónu Android Auto alebo Apple Car Play. Dongfeng totiž používa vlastnú aplikáciu Carbitlink, tá však v našich končinách nefunguje spoľahlivo.
Priestorovo sa Dongfeng Shine naozaj nemá za čo hanbiť. Na zadné sedadlá sa usadí aj 188 centimetrov vysoký pasažier. Miesta na kolená je dostatok, len nad hlavou vám už neostane prakticky žiadna rezerva. Karoséria sedanu si vypýtala svoju daň aj v prípade batožinového priestoru, ktorý síce poskytuje slušný objem 454 litrov, no nakladacia hrana je pomerne dosť vysoko a vstupný otvor nie je príliš veľkorysý.
A ešte oveľa viac
Nami testovaná základná verzia ponúka tempomat, elektrické ovládanie okien, ale aj vonkajšie zrkadlá, parkovaciu kameru alebo automatickú klimatizáciu. Za príplatok 6 000 € však dostanete takmer dvakrát výkonnejší štvorvalec, automatickú prevodovku, adaptívny tempomat, elektrické sedadlá vpredu, 360° parkovaciu kameru, parkovacie senzory, panoramatickú strechu, výduchy ventilácie pre druhý rad sedadiel a množstvo ďalšej výbavy.
Vo finále tak môžete mať naozaj bohato vybavený sedan vo veľkosti Octavie za podstatne menej peňazí. Podrobnejšie sme sa modelu Dongfeng Shine venovali v našom videu na YouTube.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Usporiadanie a počet valcov | R4 |
Zdvihový objem | 1 495 cm3 |
Max. výkon | 86 kW/117 k |
Max. krútiaci moment | 158 Nm |
Palivo | benzín |
Pohon | predná náprava |
Prevodovka | 5-stupňová manuálna |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 660 mm |
Šírka | 1 812 mm |
Výška | 1 490 mm |
Rázvor náprav | 2 680 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 203 kg |
Rozmer kolies | R16 |
Objem batožinového priestoru | 454 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | – |
SPOTREBA | |
Mesto | 4,7 l/100 km |
Diaľnica | 7,8 l/100 km |
Okresky | 5,5 l/100 km |
Priemer | 7,6 l/100 km |
CENA | |
Základná cena modelu | od 17 990 € |
Cena testovanej verzie | 17 990 € |
5 stupňový manuál je minulé storočie…
kto Vám píše to články? katastrofa. dokonca aj zrkadlá sú cene!