Obvykle tieto tri faktory nejdú dohromady. Ak je auto veľké a rýchle, nie je úsporné. Ak je veľké a úsporné, nie je rýchle. Ale na test sme dostali vozidlo, ktoré má ku všetkým trom vlastnostiam najbližšie.
Renault má silné obdobie, chrlí jednu novinku za druhou. Drží krok s dobou a zároveň zvyšuje štandard svojich modelov. Kedysi obľúbené MPV s prívlastkom Espace sa zmenilo na trendy SUV. V tomto aute je však zaujímavý najmä pohon. Pod kapotou sa totiž nachádza trojvalec, no aj tak jazdíte na elektriku. Ako je to možné?
Francúzi si so sebou dlhodobo nesú údel posmeškov na adresu svojich áut. To, či sú opodstatnené alebo nie, na konci vždy posúdi zákazník. No aj z nášho nezaujatého uhla pohľadu musíme konštatovať, že v krajine galského kohúta vedia, čo robia. Dokonca sa aktuálne doťahujú, ak už ich aj neprekonali, na zástupcov koncernu VW. A to nielen po stránke dizajnu, ale aj schopnosti prispôsobiť sa trhu.
Nový Renault Espace tak vsadil na úspech SUV, aj keď by sme ho mohli skôr označiť ako nástupcu modelu Koleos, ktorý, bohužiaľ, nezožal očakávaný úspech. Tvarovo je nový Espace nesmierne sympatický, aj keď musíme vytknúť prílišnú podobnosť s menším modelom Austral. Veľkostne sa ide o plnohodnotné, stredne veľké SUV, porovnateľné s Kodiaqom, Sorentom či Santa Fe.
Trojvalec ako vrchol?
Espace prichádza do doby, kedy sú spaľovacie vozidlá na ústupe, aspoň čo sa Európy týka. Tento fakt odzrkadľuje aj paleta pohonného ústrojenstva, ktorá predstavuje len jedinú hybridnú sústavu. Akokoľvek vtipne to znie, o pohon sa stará trojvalec, a to aj vo vrcholnej sedemmiestnej verzii. Trojvalec však priamo nepoháňa kolesá, teda aspoň nie vo väčšine prípadov.
Hybridný pohonný systém teda pozostáva z benzínového trojvalca s objemom 1,2 litra. Jeho výkon je 130 koní a krútiaci moment 205 Nm. Spaľovaciemu agregátu napomáhajú dva elektromotory. Prvý má výkon 68 koní a 205 Nm a je poháňaný batériou s kapacitou 2 kWh. Druhý elektromotor s krútiacim momentom 50 Nm slúži ako štartér generátor a k radeniu rýchlostných stupňov. Takto nakombinovaná pohonná sústava udelí vozidlu dynamiku na úrovni 8,8 sekundy času potrebného na zrýchlenie z 0 na 100 km/h a vyvinutie najvyššej rýchlosti 175 km/h.
V praxi je tento systém prekvapivo dobre zvládnutý a väčšinu času jazdíte prakticky ako s elektromobilom. Bohužiaľ, sú situácie, kedy dáva o sebe trojvalec vedieť viac, než by sa patrilo. Vysoké otáčky a nepríjemná rezonancia do auta v roku 2024 naozaj nepatrí. Konštruktéri sa mohli popasovať s odhlučnením predsa len o čosi viac. Napríklad taký Nissan Qashqai s tým istým systémom je o poznanie tichší.
Výhody aj nevýhody
V bežnom spaľovacom aute by som si to pravdepodobne ani nevšimol, no pri prechode z absolútneho ticha sa to nedá prepočuť. Pravdou však je, že tento jav budete pozorovať len v meste. Na okreskách a na diaľnici o motore prakticky vôbec netušíte. Prekvapila ale jazdná dynamika. Renault Espace má dostatočnú rezervu aj pri vyšších rýchlostiach. Nemusíte sa tak obávať predbiehať, výkon je dostatočný.
Ten pravý dôvod, prečo Renault siahol po tomto systéme, je snaha zachovať pomerne dostupný spaľovací agregát ľuďom, pre ktorých je elektromobilita stále nedostupná alebo im príliš nevonia. Opomenúť nemôžeme ani emisie či spotrebu, no podarilo sa Espace-u dosiahnuť uspokojivé čísla? Sami sme tomu neverili, ale áno, Espace totiž zajazdil v meste so spotrebou 5,7 l/ 100 km, čo je absolútne bravúrny údaj pre tak veľké SUV.
Jazdné vlastnosti zodpovedajú najvyšším štandardom dnešných áut, prakticky im nie je čo vytknúť. Auto jazdí stabilne a s prehľadom filtruje aj väčšie nerovnosti. Báť sa nemusíte ani vyššieho obutia. Osobne mi trochu prekážalo málo komunikatívne riadenie, vo všeobecnosti je naladené až príliš mäkko, zásadnú zmenu neprinesie ani zmena jazdného režimu.
Tie správne inovácie
Renault sa nevzdáva ani svojho systému riadenia zadnej nápravy 4Control. Vychytávka, ktorá predbehla svoju dobu a dnes ju nájdeme v autách prémiových značiek. Vďaka tomuto systému je auto mimoriadne dobre ovládateľné a obratné. Až natoľko, že musíte od základov zmeniť svoje návyky.
Interiér je oblasťou, v ktorej Renault spravil obrovský krok vpred. Vzdal sa mnohých kontroverzných riešení a priniesol naozaj prepracovaný, ale hlavne ergonomický kokpit. Vertikálny displej infotainmentu má nádhernú grafiku. Podobne ako vo vozidlách značky Volvo, aj tu nájdeme integrovaný systém Google, vďaka čomu je ovládanie responzívne a intuitívne. Panel klimatizácie si navyše zachoval klasické ovládanie.
Posed za volantom je výborný, rovnako ako aj riešenie stredového tunela s množstvom odkladacích priestorov a efektným madlom. Na zadných sedadlách je miesta viac než dosť, podobne ako v batožinovom priestore. Bohužiaľ, nevyhneme sa kritike za vysokú nakladaciu hranu, menší otvor a s ním spojené nízko umiestnené veko batožinového priestoru. Nový Renault Espace je však príliš komplexná novinka, preto vám už čoskoro prinesieme podrobnejší test.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Usporiadanie a počet valcov | R3 |
Zdvihový objem | 1 199 cm3 |
Max. výkon | 147 kW/200 k |
Max. krútiaci moment | 410 Nm |
Palivo | benzín + HEV |
Pohon | predná náprava |
Prevodovka | multirežimová automatická 2 stupne pre elektromotor a 4 stupne pre spaľovací motor |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 722 mm |
Šírka | 1 825 mm |
Výška | 1 645 mm |
Rázvor náprav | 2 738 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 662–1 772 kg |
Rozmer kolies | R20 |
Objem batožinového priestoru | 575-777 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 8,8 s |
SPOTREBA | |
Mesto | 5,5 l/100 km |
Diaľnica | 8,9 l/100 km |
Okresky | 4,9 l/100 km |
Priemer | 5,7 l/100 km |
CENA | |
Základná cena modelu | od 39 990 € |
Cena testovanej verzie | 48 600 € |