Značka SsangYong naberá medzi slovenskými vodičmi čoraz väčšiu popularitu. Juhokórejský špecialista na SUV dokáže osloviť priaznivým pomerom ceny a hodnoty. Najpredávanejším modelom z portfólia tejto značky, ktorej názov sa časom zmení na KG Mobility (podľa nového investora), bolo za minulý rok Korando. V predchádzajúcom roku však faceliftom prešiel najmenší model značky Tivoli, ktorý sme testovali v krátkej verzii.
SsangYong Tivoli je veľkosťou porovnateľný napríklad so Škodou Kamiq alebo Suzuki Vitara. Na rozdiel od Kamiqu môže byť vybavený aj pohonom všetkých kolies. Väčšina zákazníkov sa však uspokojí so špecifikáciou, akou disponovalo aj naše vozidlo, teda so šesťstupňovým automatom Aisin a pohonom predných kolies.
Cena SsangYong Tivoli štartuje na úrovni 17 790 eur. Ešte pred tým, ako sa dostaneme k samotnej výbave, treba spomenúť použitú motorizáciu. Ide o preplňovaný benzínový štvorvalec s objemom 1,5 litra dosahujúcim najvyšší výkon 163 koní a krútiaci moment 280 Nm. Tivoli tak osloví predovšetkým vodičov hľadajúcich nadpriemernú dynamiku, pretože vzhľadom na pomery tejto triedy a v tejto cenovej hladine konkurencia disponuje výkonom skôr v rozsahu 100 až 130 koní. Ide o motorizáciu bez akejkoľvek elektrifikácie, takže aj keď ide o rozmermi kompaktné vozidlo, nie je primárne určené iba do mesta.
Sebavedomie na ceste mu nechýba
Práveže Tivoli odporúčame používať čo najviac mimo mestských ciest, pretože na nich sa spotreba šplhá k 9-10 litrom. S ľahkou nohou sa na okreskách dá jazdiť blízko šesťlitrovej hranice. Počas týždňa sme dosiahli kombinovanú spotrebu 7,5 l/100 km. To len potvrdzuje skutočnosť, ktorú konštatujeme azda pri každom teste vozidla značky SsangYong – počítať musíte s mierne vyššou spotrebou ako v prípade konkurencie.
Veľmi sa nám páčila odozva plynového pedálu. Akoby bolo vozidlo permanentne v športovom režime. Pravda, režimy jazdy sú tu tri (Normal, Sport a Winter), ale ich rozdiely sú minimálne, takmer nepostrehnuteľné. S Tivoli sa tak jazdí veľmi fajn a kto má rád spontánne reakcie auta na pokyny pravej nohy i rúk, tomu sa jazda bude pozdávať. Tivoli veľmi dobre kontroluje svoje náklony v zákrutách a aj keď ho pošlete do zákruty vyššou rýchlosťou, na práci podvozka nebudete badať zmätenie či náznaky rýchlej reakcie stabilizačného systému. Čo sa týka odhlučnenia, do rýchlosti 120 km/h ide o priemer tohto segmentu, so stupňujúcou sa rýchlosťou do kabíny preniká viacej hluku.
Čo nás zamrzelo
Z uvedeného by sa zatiaľ mohlo zdať, že SsangYong Tivoli je za túto sumu lákavou ponukou. Aj keď ide o dobre postavené auto, výsledný dojem trochu zrážajú na kolená drobnosti, ktoré v rámci faceliftu mohli byť vyriešené lepšie. Napríklad tempomat nedokáže udržiavať konštantnú rýchlosť. To si všimnete aj bez toho, aby ste museli sledovať čísla na rýchlomere, ktoré sa každých niekoľko sekúnd menia o 1 km/h rýchlejšie a pomalšie ako vami nastavená rýchlosť. Jazda po diaľnici je tak prirodzenejšia, komfortnejšia a úspornejšia bez zapnutého tempomatu. Obrazovka multimediálneho systému či dotykové plochy panelu klimatizácie sú ťažšie čitateľné, keď na ne svieti priame slnko. Klimatizácia má slabší účinok, v teple nedokáže poriadne ochladiť interiér. A indukčná nabíjačka nám nefungovala vôbec, to však môže byť záležitosť len konkrétneho testovacieho vozidla.
Solídna výbava
Tivoli je k dispozícii s jedným stupňom výbavy Style, ku ktorému sa dajú dokúpiť ďalšie balíky výbavy. Za spomínanú cenu 17 790 eur tak už v základe dostanete komplexný balíček smart systémov a bezpečnostných asistentov, LED svetlá denného svietenia (predné a zadné), 6 airbagov, tempomat, klimatizáciu, kožený volant s integrovaným ovládaním audio systému či elektronické ovládanie predných aj zadných okien. Pri sťahovaní a vyťahovaní okien je však potrebné držať ovládač, automatickú funkciu má iba vodičove okno smerom nadol. Lane assist sa dá deaktivovať jedným stlačením ovládača naľavo od volantu.
Po stránke dizajnu priniesol facelift predovšetkým nový vzhľad prednej masky, ktorá nasleduje nový dizajnový smer nastavený nedávno uvedeným modelom Torres. Maska vôbec neobsahuje logo značky, iba označenie modelu. Pohľad aj tak upútajú červené dizajnové prvky, ktoré nemajú žiadnu skrytú funkciu. V interiéri tiež pribudol nový displej ovládania klimatizácie. Veľkou výhodou modelu Tivoli je ľubovoľná možnosť kombinácie pohonu (predných kolies/ všetkých kolies) a prevodovky (manuálna/ automatická). Luxusnejšie prvky výbavy sa potom dokupujú v rámci paketov.
Štandardnom je 6-stupňová manuálna prevodovka. Za 6-stupňový automat sa pripláca 1 490 eur. Ide o osvedčenú prevodovku Aisin, ku ktorej nemáme prakticky žiadne výhrady. Záujemcovia o pohon všetkých kolies si priplatia ďalších 1 690 eur. Svetlá výška Tivoli je s oboma pohonmi 178 mm.
To nie je všetko
Tivoli je v predaji v piatich farbách karosérie. V tejto bielej najviac vyniknú červené dizajnové prvky. Biela je ako jediná bez príplatku, za šedú, čiernu, modrú a sivú sa dopláca 490 eur. Základná verzia stojí na 16-palcových oceľových diskoch. Naše vozidlo bolo vybavené estetickými 18-palcovými čiernymi diskami z ľahkých zliatin. Tie sú súčasťou balíka Sport za 1 690 eur, ktorý navyše obsahuje červeno-čierne akcenty na karosérii, vyhrievanie volantu a predných sedadiel, zadnú parkovaciu kameru, zadné senzory a multimediálny systém s 8-palcovou dotykovou obrazovkou a konektivitou Android Auto a Apple CarPlay. Testovacie vozidlo bolo vybavené aj konfigurovateľným LCD prístrojovým panelom, bezkľúčovým otváraním a štartovaním či automatickým prepínaním stretávacích a diaľkových svetiel.
SsangYong Tivoli sa predáva aj v “kombi” verzii s názvom Grand za sumu od 19 590 eur. Hlavnou prednosťou tohto modelu je základný objem batožinového priestoru až 720 litrov, ktorý sa dá po sklopení zadného radu sedadiel rozšíriť na 1 440 litrov.
Verdikt
Tivoli je príjemné auto, ktorého najväčší zmysel uplatnenia vidíme skôr vo vidieckych oblastiach. Je to robustné a silné auto, ktoré sa nezľakne náročných výziev. Ponúka dobrú výbavu za prijateľnú cenu, jeho podvozok je aj na rozbitých cestách komfortný a svojou dynamikou prekoná väčšinu svojich súperov. Facelift mu dodal na vizuálnej atraktivite a napriek vyššie spomenutým zaváhaniam v nás zanechal veľmi dobrý dojem.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Usporiadanie a počet valcov | R4 |
Zdvihový objem | 1 497 cm3 |
Max. výkon | 120 kW/163 k |
Max. krútiaci moment | 280 Nm |
Palivo | benzín |
Pohon | FWD |
Prevodovka | 6-stupňová automatická |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 225 mm |
Šírka | 1 810 mm |
Výška | 1 613 mm |
Rázvor náprav | 2 600 mm |
Prevádzková hmotnosť | 1 318 kg |
Rozmer kolies | 205/65 R18 |
Objem batožinového priestoru | 423 l |
Najvyššia rýchlosť | 181 km/h |
SPOTREBA | |
Mesto | 9,5 l/100 km |
Diaľnica | 8,3 l/100 km |
Okresky | 6,2 l/100 km |
Priemer | 7,5 l/100 km |
CENA | |
Základná cena modelu | od 17 790 € |
Cena testovanej verzie | 23 240 € |