Škoda Octavia je dlhodobo najpredávanejším automobilom na Slovensku. Tentokrát sme ju testovali vo výbave Ambition a so základným naftovým motorom 2.0 TDI.
Škoda Octavia je veľmi častou súčasťou firemných autoparkov a to z prostého dôvodu. Ponúka nadštandardný vnútorný priestor, spoľahlivé motory s nízkymi prevádzkovými nákladmi a na rozdiel od elektromobilov si drží vysokú zostatkovú hodnotu. Aj keď možno s elektromobilmi dokážete dosiahnuť ešte nižšie prevádzkové a servisné náklady, ich zostatková hodnota klesá oveľa rýchlejšie, čo zistili už v nejednej veľkej firme.
Základ ako to najlepšie?
Tendencie v súčasnom automobilovom svete smerujú k postupnému odpisovaniu naftových motorov kvôli škodlivým emisiám, čo je trochu škoda, pretože pokračovaním ich vývoja by mohli byť ešte čistejšie. Dokazuje to aj jednotka 2.0 TDI, ktorá pod kapotou Octavie predvádza skutočne šialené veci. Na to, aby ste jazdili so spotrebou okolo 4 litrov, v súčasnosti potrebujete mať väčšinou hybridný pohon. To však nie je prípad Octavie. Tá s takýmito ciframi dokáže jazdiť po okreskách i diaľniciach a v meste spotreba vyskočí na 5, maximálne 5,5 litra.
Aj keď naftovú jednotku 1.6 TDI v motorovom portfóliu Octavie už nenájdete, základný variant 2.0 TDI s výkonom 110 koní a 300 Nm je viac nez dostatočnou náhradou. V prípade výberu tejto verzie ste zrejme uzrozumený s nižším výkonom a obmedzenou dynamikou (motor je pružný do rýchlosti cca 110 km/h, potom sa už na ceste prejaví nižší výkon) a dôležitejšie sú pre vás nízke prevádzkové náklady a tieto potreby 2.0 TDI spĺňa do poslednej bodky. Navyše je agregát kultivovaný a svoj typický naftový prejav predvádza až vo vyšších otáčkach. Dôležitou súčasťou tohto celého je aj 6-stupňová manuálna prevodovka. Vďaka jednému prevodového stupňu najviac dosahuje 2.0 TDI v porovnaní s 1.6 TDI nižšie spotreby na okreskách aj na diaľniciach.
Dojazd bez väčšej námahy prekonáva vzdialenosť 1000 km, a keď pravidelne jazdíte po rovinatejších úsekoch, tak môže byť ešte o ďalšie stovky kilometrov dlhší. Napriek tomu, že palivová nádrž je na pomery veľkosti auta jedna tých menších – má iba 45 litrov.
Univerzál, ktorému sa ťažko konkuruje
Z takýchto vlastností nie sú nadšení len manažéri podnikových autoparkov, ale Octavia poráža svojich konkurentov v segmente C aj čo sa týka schopnosti splniť všetky požiadavky na výborné rodinné auto. Octavia je dôkazom, že nepotrebujete SUV, aby ste sa v kabíne cítili komfortne a bezpečne. Aj to, že Octavia je klasickým liftbackom prispieva k tomu, že jazdí s takou nízkou spotrebou. Ponúka 600 litrový kufor, kam uložíte všetko potrebné a o vnútornom priestore sa snáď ani netreba rozpisovať.
Je síce pravda, že v poslednom období išli ceny nových áut hore a už aj Octavia vo výbave Ambition so základným naftovým motorom stojí tesne pod 28-tisíc eur, ale v porovnaní s konkurenciou ide stále o mimoriadne výhodnú ponuku. Výbava v tomto prípade obsahuje všetko podstatné, chýbala nám azda iba zadná parkovacia kamera. To je záležitosť len niekoľkých eur, aj lacné čínske modely majú tento prvok výbavy v štandarde, takže v Mladej Boleslavi by sa nad tým mohli zamyslieť.
Naopak, virtuálny kokpit nám nechýbal s uspokojili sme sa aj s menšou obrazovkou multimediálneho systému. Analógové budíky sú klasika, ktoré snáď nikdy nevyjdú z módy. Výhodou menšej obrazovky infotainmentu je, že tu máte dva otočné ovládače vrátane ovládača hlasitosti rádia a 6 tlačidiel na rýchlejšie pohybovanie v menu. Navigácia súčasťou výbavy Ambition nie je, konektivitou telefónu však toto viete veľmi rýchlo vyriešiť. Vpredu sa nachádzajú dva USB-C konektory.
Jedna kamera a bolo by to dokonalé
Spomeňme aj ďalšie prvky výbavy – vyhrievanie predných sedadiel, bezkľúčové odomykanie (na všetkých dverách!) a štartovanie, dvojzónová klíma, klasický tempomat či povestný dáždnik. Ako píšeme, ešte by to chcelo cúvaciu kameru a nič viac na bežné jazdenie nepotrebujete.
To, že je Škoda Octavia skvelé auto, špeciálne v takto rozumne vyskladanej špecifikácii, nie je obohratá pesnička. Snáď sa Škode podarí udržať 2,0 TDI pod kapotou Octavie čo najdlhšie. Siahnuť už môžete aj po faceliftovanej verzii, tá s týmto pohonom stojí vo výbave Selection od 28 310 eur. Ak sa vám viac páči variant pred faceliftom, skladové kusy v tejto konfigurácii nájdete od 25 300 eur.