startstop

Precestovať stovky kilometrov a nesedieť za volantom? Jedine v TOMTO luxusnom MPV

Hľadáte luxus, priestor a ticho? Voyah Dream je stelesnením prvej triedy súkromného lietadla na cestách. Prémiový, plne elektrický van hravo prekoná diaľničný úsek medzi Prahou a Bratislavou na jedno nabitie. Neveríte?

Dnes stojíme na prahu novej éry. Éry vzostupu čínskych automobiliek a technologického priemyslu ako takého. Číňania dlhé roky pozorovali vyspelé európske metódy v technologickom segmente, učili sa tak, aby dnes dokázali vyvíjať pokrokové technológie sami. Čína si pomaly, ale isto razí cestu do Európy. Obzvlášť Slovensko je krajina, v ktorej môžu čínske automobilky zabodovať. Voyah Dream je naozaj raritný kúsok, ktorý hľadá súpera len veľmi ťažko. Okrem Mercedesu Triedy V v top špecifikácii ním je len Lexus LM. K číslam, faktom a dojmom sa dostaneme, no prvé, čo vám udrie do oka, je dizajn.

 

Neprehliadnuteľný

Je naozaj originálny, opulentný a pritom zdravo vyvážený. Mám pritom v živej pamäti, ako mnohí kritizovali narastajúce masky chladiča na modeloch BMW. Už vtedy nám bolo ozrejmené, že ide o snahu zapôsobiť a bodovať na čínskom trhu, ktorý je pre európskych prémiových výrobcov mimoriadne dôležitý.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Osobne som s tým problém nemal, aj keď mi chvíľu trvalo, než som si na nový koncept dizajnu zvykol. Dnes podobným tvarom fandím a faktom je, že Dream vzbudzuje obrovský rešpekt na cestách. Dizajnérom sa zároveň podarilo dosiahnuť veľmi vyvážené proporcie, ktoré dokonalo maskujú skutočne majestátne rozmery tohto vanu. Veď už len rázvor osí kolies má rovných 3200 milimetrov.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Auto napriek tomu pôsobí extrémne nízkym a širokým dojmom. Obzvlášť na diaľnici, kde je vzduchový podvozok najnižšie, máte pocit, že pozorujete vytuningovaný low-rider. Azda jediná vec, ktorá mi na tvaroch prekáža, je atypický oblúk na konci posuvných dverí, ktorý mení líniu bočnej siluety.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Masívna maska ukrýva LED denné svietenie spájajúce oba svetlomety a signifikantným prvkom je svietiace logo uprostred. Vôbec to nepôsobí gýčovo, práve naopak. Bohužiaľ, nezaobídeme sa bez kritiky, keďže svetlomety disponujú len jednoduchým parabolickým systémom. Ich svietivosť je vyslovene priemerná. Žiadnu Matrix-LED technológiu či adaptívne svetlomety tak neočakávajte.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos
Prvá trieda – Private Jet

Vo vnútri vás čaká okázalý luxus, aký poznáme z nemeckých prémioviek. Oceniť musíme predovšetkým farebnú jednotnosť jednotlivých materiálov. Kombinácia krémovej kože, čiernych plôch a kovových akcentov sa naozaj podarila. Dôraz sa kládol na každý detail. Stropný tapacír, madlá, gombíky či bezpečnostné pásy, všetko spolu ladí.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Kvalita spracovania nemá chybu, teda aspoň sme si ju počas testu nevšimli. Nič nevŕzga, nič nezapácha a všetko lícuje. Dokonca by ste márne hľadali toľko nenávidený klavírny lak. Dvojica bočných dverí je elektricky posuvná, pričom odkrýva luxusné sedadlá v druhom rade. Tie je možné ovládať elektricky, pričom nechýba vyhrievanie, ventilácia a masáž. Sedadlá je možné nastaviť do polohy praktického ležadla, kedy sa vysunie aj spodná opora pre nohy. Osobne by som však uvítal o niečo dlhšie prevedenie.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Pred sedadlami sa nachádzajú stolíky integrované do sedadla vodiča a spolujazdca. Nejde o žiadne lacné plastové výlisky, toto je naozaj prvotriedna kvalita, ktorú pocítite na dotyk. Sedadlá sú posuvné aj do boku, vďaka čomu si uľahčíte nástup do posledného, tretieho radu. Ten už je o niečo skromnejší a pripomína druhý rad sedadiel v bežnom prémiovom aute. Pohodlne sa na nich usadí aj niekto s výškou nad 188 centimetrov. Okrem USB-portov a výduchov ventilácie tu však veľa nenájdete. Chýba aj vyhrievanie či dôležitý ISO-FIX. Ten je prekvapivo len v druhom rade, čo je trochu na škodu. Taktiež by sme ocenili prítomnosť roletiek, ktoré tiež absentovali.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos
Chýba väčšia variabilita

Batožinový priestor má solídny objem aj využiteľnosť, spomedzi konkurentov rozhodne patrí k tým najväčším. Slabou stránkou ale je jeho variabilita. Po sklopení posledného radu vzniká obrovský schod, ktorý priestor značne limituje, obzvlášť, ak príležitostne potrebujete prepraviť niečo väčšie. V tejto oblasti má, žiaľ, navrh konkurencia.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Napriek tomu nás v interiéri prekvapilo množstvo dômyselných detailov, ako napríklad dôkladné zakrytie USB-portov, ktoré prakticky ani nezbadáte. Taktiež užitočné priehradky na telefón priamo v sedadle či 60W nabíjačka.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Vo všeobecnosti je vidieť inšpiráciu trojcípou hviezdou. Dokonca panel ovládania okien je priamo prevzatý z minulej generácie modelov tejto nemeckej prémiovej značky. Palubná doska nesie masívny, viac ako 140 centimetrov dlhý sklenený panel. Ten kombinuje hneď trojicu displejov. Vodičov digitálny prístrojový štít, displej infotainmentu a zábavný displej spolujazdca. Všetky tri disponujú jednoduchou a prehľadnou grafikou s rýchlou odozvou. Menu naozaj nie je zložité a množstvo etablovaných výrobcov by si mohlo brať príklad.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Avšak obľúbené systémy ako Apple CarPlay či Android Auto tu nenájdete, teda aspoň zatiaľ nie. Využiť tak musíte dodatočné zariadenie, ktoré dokáže tieto platformy integrovať, no má isté rezervy. Chýbalo nám taktiež tlačidlo na vypnutie zvuku. Hlasitosť musíte manuálne znižovať po jednom.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos
Nezaostáva

Napriek tomu je technologická výbava bohatá a v mnohom prekonáva popredných hráčov v segmente. Za zmienku stojí kamera na nočné videnie s bezkonkurenčným obrazom. Aj počas dňa je vidieť detailné vyobrazenie. Až som sa musel zamyslieť, či nejde o nejakú vojenskú technológiu. Plejáda všemožných asistentov je samozrejmosťou. Dream sa dokáže sám udržiavať v strede jazdného pruhu, a to aj pri zúžených jazdných profiloch s oranžovým značením.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Za zmienku stojí aj technológia, ktorá reguluje náklony karosérie pri brzdení, rozjazdoch, ale aj v zákrute. Vďaka vzduchovému podvozku tak dokáže Dream upravovať nepríjemné preťaženie v prospech komfortu cestujúcich, a to až do takej miery, že ani zrýchlenie pod 6 sekúnd nevnímate ako v prípade iných áut.

Jazda s Voyahom Dream je nesmierne plavná a komfortná, vzduchový podvozok nie je len na zadnej náprave, ako to ponúka konkurencia, ale na všetkých štyroch kolesách. Vďaka tomu jazdí rovnako ako bežné luxusné SUV. Prekvapivo dobre maskuje aj vysokú hmotnosť, nevšimnete si ju ani v zákrutách. Ťažisko je naozaj nízko, vďaka čomu je Dream stabilný a podvozkom ohúri, aj ak presadnete z vlajkovej lode nemeckého prémiového tria.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Kde však vidíme priestor na zlepšenie, sú dorazy tlmičov. V prípade prudkého uvoľnenia, alebo naopak pretlačenia, dokáže koleso do karosérie preniesť drobný ráz, s ktorým si vzduchové podvozky niektorých iných konkurentov hravo poradia.

Bez obmedzení

Okrem iného sme počas nášho testu absolvovali cestu z Prahy do Bratislavy, viac ako 340 kilometrov čisto po diaľnici s tempom 140-150 km/h, čo je bežná prepravná rýchlosť svižnejších jedincov. Okrem dobre zvládnutého odhlučnenia nás prekvapila najmä spotreba 28,7 kWh/100 km, čo je výrazne menej, než dokáže zajazdiť väčšina luxusných elektromobilov pri jazde na diaľnici podobnou rýchlosťou. Pri ľahšej nohe by ste dokázali bez problémov prejsť s Voyahom Dream aj 400 kilometrov diaľničným tempom.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Na okreskách dokáže spotreba klesnúť pod úroveň 19 kWh/100 km, čo sú hodnoty kompaktných elektromobilov. Podľa našich meraní je skutočná využiteľná kapacita akumulátora o niečo vyššia ako udáva výrobca. Predpokladáme, že reálne vám je k dispozícii až 110, respektíve 112 kWh, keďže pri nabíjaní z troch percent nám bolo dodaných 109 kWh.

Podobné dáta sme zaznamenali aj pri vysokorýchlostnom nabíjaní, počas ktorého sme maximálnu hodnotu výrobcom niekoľkokrát prekročili. Udávaných 150 kW sme na jednej z nabíjačiek prekročili o 10 kW. Na druhú stranu je potrebné dodať, že Dream stále využíva 400V architektúru a nejde tak o pokrokový elektromobil novej generácie. To isté platí aj o akumulátore, ktorý sa zatiaľ nemôže pýšiť prívlastkom Solid-State-Battery.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos
Záver

Každopádne, Voyah Dream nás očaril. Svojho zákazníka si získa predovšetkým svojim dizajnom, spracovaním a komfortom. Naozaj originálny a jedinečný vzhľad osloví najmä tých, ktorí sa chcú odlíšiť. Masové MPV to rozhodne nie je, aj keď k dispozícii je aj plug-in hybridná verzia, ktorá svojou cenou podlieza hranicu 90 000 €. K dispozícii bude mať čisto elektrický dojazd viac ako 200 kilometrov a klasický spaľovací motor. V ponuke je vždy len najvyššia výbava a to platí tak pre spaľovaciu, ako aj čisto elektrickú verziu. Jediným príplatkom je metalický lak. Podrobnejšie sme sa testu Voyahu Dream venovali v našej videorecenzii na YouTube kanáli.

TECHNICKÉ ÚDAJE Voyah Dream
Motor elektrický
Využiteľná kapacita akumulátora 108,7 kWh
Max. výkon 320 kW/435 k
Max. krútiaci moment 620 Nm
Dojazd CLTC 605 km
Pohon AWD
Prevodovka 1 – stupňová
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 5 315 mm
Šírka (bez spätných zrkadiel) 1 985 mm
Výška 1 800 mm
Rázvor náprav 3 200 mm
Pohotovostná hmotnosť 2 753 kg
Zrýchlenie 0-100 km/h 5,9 s
Rozmer pneumatík R20
SPOTREBA, NABÍJANIE, DOJAZD
Elektromotor
Mesto: 18,4 kWh / 100 km
Diaľnica: 27,8 kWh / 100 km
Okresky: 18,6 kWh / 100 km
Reálny dojazd (10-21°C) 380 – 550 km
Maximálny nabíjací výkon 150 kW
Doba nabíjania 20 – 80% 40 min
CENA
Základná cena modelu 89 990 €
Základná cena testovanej verzie 109 990 €
Exit mobile version