Aj keď je T-Cross najmenším SUV od Volkswagenu v Európe, má právo na pozornosť všetkých. Má niekoľko užitočných funkcií a vlastností, ktoré máme radi všetci.
Najmenšie SUV značky Volkswagen takto pred rokom prešiel faceliftom, v ktorom sa výrobca sústredil najmä na technickú výbavu. Druhý najpredávanejší Volkswagen na Slovenku tak ponúka už v sérii LED svetlá, dve veľké obrazovky či hodnotnejšie materiály v interiéri.
Výrobca pristúpil k modernizácii citlivo, a tak neznížil hodnotu predchádzajúcej verzie. T-Cross sa po tejto inovácii natiahol o 27 m na 4 131 mm, lenže nie v prospech vnútorného priestoru. Ide o zväčšenie pôdorysu vďaka úprave nárazníkov.
Malé robustné SUV
Zvonka je T-Cross kompaktné, no robustne vyzerajúce vozidlo. Rázvor 2551 mm a vonkajšia šírka 1772 mm dávajú tušiť o skromnejších priestorových pomeroch vnútri, ale vďaka vyššej svetlej výške podvozka a zodpovedajúco vyššiemu posedu bude aspoň nastupovanie pohodlné.
Moderný interiér si zachováva aj klasické ovládačePredná časť interiéru vyhradená pre vodiča a spolujazdca patrí k tomu dobrému štandardu. Volkswagen v tomto modeli ani po modernizácii neuplatnil svoj nový minimalistický prístup, a tak je T-Cross automobil sympatickým aj pre staršie ročníky. Oceňujeme prehľadné, materiálovo vyvážené a ergonomicky výborne spracované pracovisko vodiča, ktorý nemusí venovať zvýšenú pozornosť žiadnej funkcii.
Klimatizácia sa ovláda na vyhradenom paneli, je tu dostatok odkladacích priestorov na mobil, peňaženku, kľúče aj ďalšie predmety, o páku automatickej prevodovky sa môžete pokojne oprieť.
Stredový displej s uhlopriečkou 8 palcov je obkolesený síce senzorovými, ale predsa dedikovanými tlačidlami, navyše sú tu klasické potenciometre pre nastavenie hlasitosti a ladenie.
Silným argumentom v prospech T-Crossu je posuvná zadná lavica – sedadlá môžete posúvať v rozsahu až 14 centimetrov, čo je vskutku netypické. Takto si viete v prípade potreby zväčšiť batožinový priestor alebo vytvoriť viac miesta pre nohy zadných pasažierov.
Batožinový priestor má v štandardnej konfigurácii zadných sedadiel kapacitu 455 litrov, čo je naozaj dosť. Nepochybne za týmto priaznivým údajom stojí pomerne strmé nastavenie operadiel zadných sedadiel, pretože objem ložného priestoru podľa VDA sa hodnotí práve po úroveň ich hornej hrany.
Solídna výbava hodná roku 2024
T-Cross už v základnej výbave Life obsahuje zmieňovaný osempalcový displej s rádiom Composition Colour s konektivitou Android Auto a Apple CarPlay. Hodnotíme to priaznivo, pretože tento prvok výbavy stále nie je u nových áut samozrejmosťou. Audiosystém má však v základe iba dva reproduktory.
Oplatí sa siahnuť po vyššej výbave Style, pretože tá ponúka systém Ready2Discover so 6 reproduktormi a možnosť dokúpenia navigácie, internetového pripojenia. V cene je aj bezdrôtové Android Auto a Apple CarPlay.
Spoločne s uvedeným hodnotným prvkom výbavy v Style dostanete aj ďalší dôležitý, a to predné LED svetlá s matrixovou technológiou IQ.Light. Verzia Style tiež samočinne udržiava v pruhu a stojí o 2 400 eur viac ako Life.
Nami testovaná výbava R-Line je v predaji od cenníkových 22 490 €, respektíve 26 390 € v motorizácii 1.5 TSI DSG. Neobsahuje spomenuté matrixové svetlá, takže si za ne musíte doplatiť samostatne. V porovnaní s Life ponúka aj užitočný a dobre fungujúci adaptívny tempomat ACC. Ďalej je tu aktívne vedenia vozidla v strede jazdného pruhu Travel Assist (obe sú aj v Style).
Zvonka výbavu R-Line spoznáte aj vďaka striebornému strešnému nosiču, chrómovej lište v spodnej časti bočných okien či 17″ diskami Valencia s pneumatikami 205/55 R17. Všimnite si tiež agresívnejšie nárazníky. Vnútri má R-Line športové sedadlá, hliníkové pedále a špeciálne dekoračné obklady.
Športový alebo terénny? Vlastne ani jedno.
S ohľadom na estetiku malého SUV je na mieste očakávať, že T-Cross zvládne prejsť miernym terénom. Také poľné cestičky vedúce k jazeru sú pre toto auto bezproblémové. Lenže pozor, T-Cross neponúka pohon všetkých kolies, ochranné prvky spodných hrán karosérie sú skôr estetické, než vysoko funkčné. A napriek prvému dojmu svetlá výška nie je tak výrazná, aby sa tým v porovnaní s hatchbackmi zlepšili prejazdové uhly.
Jazdné vlastnosti na bežných cestách hodnotíme priaznivo. Benzínový štvorvalcový motor 1.5 TSI sa účinne vyhýba menej kultivovaným prejavom trojvalcových agregátov. A tak ide aj na voľnobehu pekne hladko a pri miernom podtočení sa stále správa pokojne.
Jednoducho, VW T-Cross v konfigurácii 1.5 TSI DSG je živé obratné auto, ktoré je radosť šoférovať.
Áno, pomerne skoro pocítite kompaktný charakter podvozka a jednoduchú tuhú zadnú nápravu. Rovnako tak aj vyšší profil karosérie. To znamená, že T-Cross sa v ostrých rýchlych zákrutách dokáže poriadne nakloniť. Na testovaných pneumatikách pekne drží stopu a celkové vyladenie vozidla slušne eliminuje prirodzenú tendenciu k nedotáčavosti.
T-Cross nie je ani so športovou estetikou R-Line športovým crossoverom. Na to by potreboval nielen inak vyladený motor a prevodovku, ale aj podvozok. Napriek tomu je s ním radosť jazdiť aj cestovať.
Ideálna prevodovka
O logiku radenia sa stará automatická dvojspojková 7-stupňová prevodovka DSG. Túto prevodovku môžeme s čistým svedomím označiť za najlepšiu, akú nájdete v automobiloch tejto cenovej kategórie.
Ako vodič máte možnosť radiť aj manuálne. Samozrejme, že počítač vás nepustí do príliš vysokých otáčok a preradí, rovnako nedovolí motoru zhasnúť v prípade podtočenia. Napriek tomu máte ako vodič možnosť využívať ideálne spektrum otáčok podľa vlastného uváženia, to je to okolo 2000 až 2500 ot./min..
Východiskové nastavenie prevodovky má tendenciu držať otáčky pod optimálnym rozsahom, ale nedáva veľa dôvodov na kritiku pružnosti a dynamiky.
26-tisíc je cena zodpovedajúca dnešným pomerom
VW T-Cross sa na Slovensku predáva od cenníkových 19 990 € a v konfigurácii R-Line 1.5 TSI DSG od 26 390 €. Predajcovia ale majú práve pripravených niekoľko zvýhodnení. Od cenníkovej ceny odpočítajú bonus rovných 1000 €. A práve je v predaji aj akciová výbava Limited a R-Line Limited so zvýhodnením 1 910 a 3 040 €.
Edícia R-Line Limited v cene modelu zadarmo nad rámec sériovej výbavy R-Line obsahuje aj matrixové svetlomety IQ.Light s Dynamic Light Assist, predné svetlá do zlého počasia, LD zadné svetlá s dynamickými smerovkami, disky z ľahkej zliatiny 18″ Misano a tiež nápadné LED osvetlenie mriežky chladiča viditeľné v tme.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Motor | R4 |
Zdvihový objem | 1498 cm3 |
Max. výkon | 110 kW / 150 k |
Max. krútiaci moment | 250 Nm |
Palivo | Benzín |
Pohon | FWD |
Prevodovka | 7-stupňový automat |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 131 mm |
Šírka (bez spätných zrkadiel) | 1 772 mm |
Výška | 1 559 mm |
Rázvor náprav | 2 551 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 355 kg |
Objem batožinového priestoru | 455 l / 1 281 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 8,4 s |
Rozmer pneumatík | 205/55 R17 |
SPOTREBA A EMISIE | |
Priemer po 1490 km | 6,9 l/100 km |
Priemer podľa WLTP | 5,9 – 6 l/100 km |
Emisie CO2 podľa WLTP | 134 ‐ 135 g/km |
CENA | |
Základná cena modelu | 19 990 eur |
Základná cena testovanej verzie | 26 390 eur |