V našom novom videu porovnávame dve plug-in hybridné SUV. Citroen C5 Aircross Hybrid po čerstvom facelifte a Kiu Sportage PHEV v úplne novej generácii.
V mnohých ohľadoch nemohli byť obe autá odlišnejšie. Zatiaľ čo sa Citroen snaží útočiť na emócie a páčiť sa, Kia to zas skúša cez wau efekt. Sportage v aktuálnej generácii totiž hodil za chrbát genetiku predchodcov a razí vlastnú cestu.
Sportage je technologický kráľ
Vo svojej triede je Sportage kráľom aj v prípade, ak porovnáme jeho svetlá so Citroenom. C5 Aircross totiž po facelifte prišiel o projektorové svetlá a nahradili ich jednoduchšie parabolické. Ich dosvit je slabší a v prípade Kie, ktorá ponúka rovno Matrix LED technológiu, je o víťazovi dávno rozhodnuté.
V interiéri zas záleží na vašich osobných preferenciách. Sportage je modernejší a elegantnejší. Vo veľkom však používa klavírový lak a jeho nový systém infotainmentu vie byť v niektorých situáciach zmätočný, hlavne kvôli farebnému riešeniu ikoniek. Citroen po facelifte C5-ku neobdaril systémom, ktorý poznáme napríklad zo súčasných Peugeotov. Uspokojiť sa tak musíte s o niečo odladenejšou verziou starnúceho softvéru. To je cítiť hlavne pri vstavanej navigácii alebo rozlíšení samotnej obrazovky.
Citroen ponúkne 3 samostatne posuvné sedadlá
Ak vám však záleží na priestore, Citroen ukazuje, že ešte má čo ponúknuť. Jeho 460-litrový kufor totiž vďaka posuvným zadným sedadlám viete nafúknuť rovno na 600 litrov. Sportage takúto vymoženosť neponúka, a tak vám ostáva fixných 540 litrov, čo je pre auto s batériou veľmi slušný údaj. Nevýhodou Citroenu a jeho troch samostatných posuvných sedadiel je priestorová náročnosť, čo znamená menej komfortnú pozíciu pre pasažierov vzadu. Keďže sedia natlačení na dverách, okraje strechy im uberajú priestor na hlavu a, samozrejme, v prípade ak potrebujete maximum batožinového priestoru, musíte mať minimum priestoru pre nohy.
Hybrid využíva každé inak
Napriek rovnakému základu, a to síce benzínovému štvorvalcu s objemom 1,6 litra a batériou, ktorej kapacita sa pohybuje v okolí 15 kWh, každé auto k využívaniu energie pristupuje inak. Citroen nijako zásadne nekombinuje benzínový a elektrický pohon. Po vybití batérie ju jednoducho vozíte so sebou a motor sa nenamáha jej spätným nabíjaním. Hlavne pri cestovaní na dlhších trasách je to veľmi užitočná taktika. C5 Aircross má aj v hybridnej verzii 8-stupňový automat, ktorý drží nízko otáčky aj spotrebu. Našu testovaciu jazdu na diaľnici tak prešiel so spotrebu 7,3 litra.
Kia naopak aktívne nabíja batériu aj zo spaľovacieho motora. Spolu so 6-stupňovým automatom to nie je ideálna kombinácia pre cestovanie na diaľnici, keďže spotreba sa vyšplhala na 8,1 litra. Ale celkom iná situácia je v mestskom a prímestskom prostredí. Hlavne v meste dokázala napriek vybitej batérii udržať spotrebu pod hranicou 5 litrov, zatiaľ čo Citroen mal takmer 6. V prípade čisto elektrickej jazdy to bolo taktiež v prospech Kórejky. Zatiaľ, čo Citroenu sa podarilo prejsť 62 kilometrov, Kia to bez aktivovania spaľovacieho agregátu potiahla až na 77 kilometrov.
Testovacia figurína sa preletela
V rámci porovnania sme sa rozhodli otestovať aj protikolízny systém. Tu sa ukázal opäť vek a nižšia technologická úroveň C5 Aircross. Z rýchlosti 30 km/h ešte dokázal zabrzdiť celkom sám, ale s navýšením tempa už figurínu zakaždým zasiahol. Protikolízny systém sme testovali na strednej úrovni citlivosti. Kia v novej generácii predviedla obdobne solídne výsledky, ako keď sme testovali jej bratranca Tuscon v minulej generácii. Celkom zastavili až do rýchlosti 50 km/h. Pre skúšku sme určili túto rýchlosť ako maximum.
Čísla rozhodovanie komplikujú
Kia Sportage tak ponúka technologicky vyspelejšie auto, avšak aj so svojou cenou. Začína na hranici 34 000 €, ale testovaná vrcholná výbava GT Line sa vyšplhala 48 000 €. Argument v prospech Citroenu je cena. Plug-in hybrid je dostupný v dvoch výkonnostných úrovniach. Slabší 180-koňový začína od 34 490 € a testovaný 225 k vo výbave MAX bol za 37 990 €. Cenový rozdiel je teda podobne značný, ako ten technologický. Treba preto zvážiť nie len na aké prvky výbavy si v aute potrpíte, ale aj na samotnú skladbu vašich pravidelných trás. Bežný nájazd 50 kilometrov by mali obe autá zvládnuť na jedno nabitie. Avšak zatiaľ čo Citroen je optimálny pre dlhšie cesty s dôrazom na komfort na palube, Kia je šoférsky záživnejšia, s prepracovanejším hybridným systémom.