Domov TESTY Nové vozidlá TEST Hyundai IONIQ 5 N – malý veľký zázrak

TEST Hyundai IONIQ 5 N – malý veľký zázrak

Som ohučaný z elektromobilu. Už táto veta je jasným znamením, že IONIQ 5N celkom zmenil zavedenú dogmu o elektromobiloch. Možno naposledy.

TEST Hyundai IONIQ 5N - lepší ako i30N?

Športové auto má byť hlučné a žiadne iné

Hyundai našiel spôsob, ako vytvoriť elektrické auto, ktoré má v sebe tie správne emócie. Bezduchá akcelerácia z bodu A do bodu B nikdy nebola ono. S výkonom 650 koní v režime N Grin Boost, ktorý poskytuje plný výkon na 10 sekúnd, nie je IONIQ 5N ten najrýchlejší elektromobil na svete. Z miesta sa dokáže rozbehnúť na 100 km/h za 3,4 sekundy a maximálna rýchlosť sa vyšplhá až na 260 km/h. Nie je rozhodne pomalý, ale čaro športového auta nie je v číselkách. Je to o tom, či dokáže vyčariť radosť z jazdy.

Hyundai IONIQ 5N
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Hneď prvá dôležitá položka – brzdy. IONIQ 5 N disponuje 360-milimetrovými brzdami vzadu a 400-milimetrovými vpredu. Brzdová sústava je optimalizovaná pre prirodzený pocit z brzdového pedálu, ako v bežnom aute. Nezabudlo sa ani na chladenie, takže sa nemusíte obávať vädnutia ani pri intenzívnom jazdení na okruhu. Ale kotúčové brzdy nie sú jediným spôsobom, ako zastaviť túto raketu. Systém N Brake Regen umožňuje rekuperáciu, ktorá silou pripomína intenzívne brzdenie. Tým pádom dokážete váš obľúbený kopec prejsť iba s jedným pedálom.

3 autá v jednom

IONIQ 5N je v podstate herná konzola na kolesách. Kto sa niekedy hral také Gran Turismo, bude ako doma. Nastaviť si viete úplne všetko. Od tuhosti odpruženia, cez správanie batérie, až po počet bliknutí smerovky. Najväčšia šupa je N Torque Distribution. Tu si dokážete IONIQ 5N prispôsobiť vašej aktuálnej nálade. Máte chuť na pravoverný nedotáčavý predohrab? Neutrálnu štvorkolku? Alebo šialenú driftovaciu mašinu? Pár ťukov do displeja a máte to. N-ko ponúka aj drift mód, ktorý vám bude asistovať pri šmýkaní, ale s porciou okamžitého výkonu si vystačíte aj bez neho. V tomto aute je také kvantum funkcií, že sa dá zaručene povedať, že majiteľa bude mať čím prekvapiť aj po rokoch používania.

ssangyong-torres-evx
Váha je prítomná

2,2 tony nie je málo. Keď IONIQ začnete tlačiť do čistej stopy, je cítiť, že fyzika s vami úplne spolupracovať nechce. Pneumatiky Pirelli robia čo môžu a kvôli ich snahe budete obľúbeným zákazníkom pneuservisu. Krízový stred zákruty vynahrádza dokonalý výjazd s pomocou presného rozdeľovania výkonu bez strát na priľnavosti a taktiež veľmi presné riadenie. Zákruty musíte atakovať s rozumom, ale vďaka komunikatívnemu riadeniu máte neustály prehľad o tom, čo sa práve s autom deje a ako mu viete pomôcť.

Hyundai IONIQ 5N
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos
Dokonalá ilúzia a dilema

To, že IONIQ 5N simuluje celé správanie spaľovacieho auta, ste určite zachytili. A to, že to funguje perfektne, asi tiež. Ak nie, určite si pozrite aj priložené video. Je tu predsa len jedno ale. Nedokážeme sa totiž celkom zhodnúť na tom, či je táto simulácia začiatkom nového trendu, alebo podarená jednorazovka, na ktorú budeme s úsmevom spomínať. IONIQ 5N ide totiž v tomto proti všetkému. Je to zrejme prvé športové auto na svete, ktoré je cielene spomaľované, aby vám ponúklo zábavu z radenia rýchlostí. Ak sa sťažujeme na umelé zvuky pri spaľovákoch, ako na ne reagovať tu?

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Problém Hyundaiu IONIQ 5N je, že to funguje tak dobre, že teraz bude každý ďalší elektromobil bez tejto funkcie nudný. Ako spomíname v úvode, teleport z jednej zákruty do druhej nie je taká zábava, ako keď pre tú rýchlosť musíte niečo urobiť. Trafiť správny moment preradenia, optimálne pásmo otáčok a k tomu zvuk, ktorý nekomponoval niekto pre hviezdne vojny, ale zvuk výkonu, ktorý vás ženie vpred. Budúcnosť elektrických športiakov tak stojí pred dôležitým rázcestím.

Najvšestrannejšie športové auto?

Vo všestrannosti sa skrýva ďalšie kúzlo IONIQ 5 N. Aj také BMW M3 Touring bude napríklad v meste nesvoje a budete mať pocit, že mu ubližujete. IONIQ 5N je stále elektromobil. Dve stlačenia a z vrieskajúcej 600-koňovej, pneumatiky žerúcej beštie je zrazu auto, ktoré by zvládol aj senior. Tiché, úsporné a so 480-litrovým kufrom, rázvorom 3 metre a množstvom miesta vzadu. Batéria s kapacitou 84 kWh ponúka dojazd okolo 350 kilometrov s veľkou dávkou sebazaprenia. Ako správny športiak má aj celkom vysokú spotrebu. Ešteže nabíjate výkonom viac ako 230 kW, takže na 80 % sa dostanete za menej ako 20 minút.

Jeho cena je vysoká – 75 000 €. V pomere cena/výkon je to slušné číslo, ale v pomere slovenské platy/IONIQ5N je to veľa.  Tiež zamrzeli detaily, ako napríklad chýbajúce Matrix-LED svetlá, chýbajúci automatický doťah zadných okien, alebo svetielko slnečnej clony so starodávnym tlačidlom na zapnutie. V úlohe, ktorá stála pred Hyundaiom, ale uspeli. Dokázali preniesť emócie písmena N do elektromobilu a vyrobili z neho to najzábavnejšie zásuvkové auto na svete. Ostáva dúfať, že napriek slabým predajom to Hyundai nevzdá a vytvorí taký IONIQ 2,5 N. Polovičný výkon, polovičná váha a hlavne – polovičná cena.

TEST Hyundai IONIQ 5N - lepší ako i30N?

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor elektromotor synchrónny s permanentným magnetom
Typ a kapacita akumulátora 84 kWh
Max. výkon 478 kW/650 k
Max. krútiaci moment 770 Nm
Dojazd WLTP 448 km
Pohon AWD
Prevodovka 1-stupňová
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 715 mm
Šírka 1 940 mm
Výška 1 585 mm
Rázvor náprav 3 000 mm
Maximálna rýchlosť 260 km/h
Objem batožinového priestoru 480 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 3,4 s
SPOTREBA (elektromotor)
Mesto 27,7 kWh
Diaľnica 30,1 kWh
Okresky 25,5 kWh
Priemer 28,4 kWh
CENA
Základná cena modelu od 75 490 €
Cena testovanej verzie 76 680 €

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 2.6 / 5. Počet hodnotení 15

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokAudi A5 – s TÝMITO cenami ide do boja proti BMW radu 3 a Mercedesu Triedy C
Nasledujúci článokRenault, Opel či Ford predávali pred 20 rokmi o státisíce áut viac

1 COMMENT

  1. … [Trackback]

    […] There you will find 34957 more Infos: startstop.sk/video-obsah/114745/test-hyundai-ioniq-5-n-maly-velky-zazrak/ […]

Comments are closed.