Domov TESTY Konečne auto, ktoré si kúpi aj zodpovedný otec? Test BMW X5 xDrive50e

Konečne auto, ktoré si kúpi aj zodpovedný otec? Test BMW X5 xDrive50e

Test BMW X5 50e xDrive 2024

BMW X5 definitívne dospelo. Nemusí byť hlučné, agresívne dominantné ani zbytočne nápadné, aby oslovilo tých správnych ľudí. A vo verzii s plug-in hybridným pohonom je skvelým rodinným autom, s ktorým sa môžete vydať na akúkoľvek cestu.

Moje osobné skúsenosti s BMW X5 sú vskutku intenzívne. Pred pätnástimi rokmi to bolo prvé auto, ktoré som testoval ako novinár a odvtedy prekonalo poriadny kus cesty. Z robustného SUV, ktoré mali v obľube kontroverzné osobnosti slovenskej podnikateľskej obce, sa za niekoľko rokov stalo luxusné rodinné auto s množstvom pridaných hodnôt. Vyskúšať si najnovšiu verziu X5 bolo preto nielen potešením, ale príležitosťou všímať si ten pokrok, ktorým model prešiel.

V nami testovanom variante s benzínovým motorom a hybridným pohonom dosahuje hmotnosť až 2 495 kg, teda naďalej je poriadnym robustným SUV. S maximálnym výkonom pohonu 230 kW však túto hmotnosť sotva pocítite pri bežnej jazde a dokonca ani pri rýchlom vjazde do zákruty.

Sila BWM ako výrobcu športovo ladených automobilov spočíva aj v tom, že dokáže perfektne vyladiť skoro každé auto, vrátane ťažkej X5 či brutalistického SUV XM.

Test BMW X5 xDrive50e 2024
BMW X5: Ceny a dostupnosť na Slovensku

BMW X5 je na Slovensku v predaji od cenníkových 85 850 €, pričom na výber máte benzín, naftu aj plug-in hybrid. Fantasticky vyzerá avízo priemerných spotrieb ponúkaných motorizácií: 0,8 až 12 l/100 km. Nevšedné rozpätie spotreby reflektuje rôznorodosť pohonov. Aktuálna X5 ich ponúka päť, z toho dva naftové, dva benzínové a jeden plug-in hybridný. Ten sme otestovali my.

Klasická silueta SUV je atraktívna aj v roku 2024. Každé auto nemusí vzadu vyzerať ako kupé, aby bolo pekné.

X5 je ako plug-in hybrid v predaji od 97 110 €. Podľa osvedčenia o evidencii je najvyšší výkon motora 230 kW, avšak v konfigurátore nájdete údaj až 360 kW (489 koní). To je spoločný výkon celého pohonného ústrojenstva. Výsledkom práce elektrického a benzínového pohonu je akcelerácia z nuly na 100 km/h už za 4,8 sekundy a digitálna ručička tachometra sa zastaví pri 250 km/h.

Interiér môžeme ešte stále považovať za tradičný. Minimalizmus výrobca uplatňuje v rozumnej miere.
Interiér môžeme ešte stále považovať za tradičný. Minimalizmus výrobca uplatňuje v rozumnej miere.
Sériová výbava plug-in hybridu

Keď si vyberiete plug-in hybridnú X5, už v základnej výbave dostanete napríklad kompletné vonkajšie LED svetlá, parkovacie senzory vpredu aj vzadu, strešné nosiče, automatické ovládanie kufrových dverí, dvojicu interiérových displejov BMW Live Cockpit Plus a BMW Curved Display s operačným systémom BMW Operating System 8.5 s navigáciou. Ďalej v cene dostanete 2,5-zónovú automatickú klimatizáciu, športové sedadlá a volant, ambientné osvetlenie či automatickú prevodovku Steptronic Sport s radiacimi páčkami.

BMW X5 na elektrinu? Žiadny nonsens, ale…

O kladoch BMW X5 generácie G05 ako vozidla sme sa presvedčili už viackrát. V prípade plug-in hybridnej verzie nachádzame nad ľavým predným blatníkom nabíjací konektor na pomalšie nabíjanie z nabíjacej stanice. Nabíjanie z nuly na 100 % zaberie štyri a pol hodiny.

Aj tankovať, aj nabíjať

Z tohto konektora energia putuje priamo do trakčného akumulátora s kapacitou 25,7 kWh, ktorý má stačiť na napájanie pohonu až na 102 kilometrov jazdy. Pred modernizáciou bola kapacita batérie o niečo nižšia a takisto avizovaný dojazd – nanajvýš 87 km podľa metodiky WLTP.

Musíme však uznať, že aj tieto novšie, no aj predchádzajúce hodnoty, sú v praxi iba sotva dosiahnuteľné. Automobil s vysokou hmotnosťou, veľkou karosériou a vysokým výkonom bude málokto šetriť, a tak reálny dojazd dosahuje niečo medzi 45 až 65 km na jedno nabitie. Niektorí recenzenti vraj prešli aj 95 km, proti čomu neprotestujeme. Nám však nie. Skutočnosť, že BMW vybavilo X5 xDrive50e iba pomalším nabíjacím rozhraním, je na škodu, pretože tým v porovnaní s novými Mercedesmi stráca dôležitý argument v prospech kúpy. Lenže dodajme, že až okolo 80 percent procesov nabíjania automobilov prebieha v domácom prostredí.

Test BMW X5 xDrive50e

Pokiaľ hľadáte ekonomickú zmysluplnosť kúpy plug-in hybridného pohonu, nájdete ju len s ťažkosťami. Avšak, ak sú cieľom nízke prevádzkové náklady, potom môžete počítať s úsporami. Je potrebné uvedomiť si, že X5 vo verzii xDrive50e predsa len dokáže jazdiť čisto elektricky a každodenné nájazdy zvládať aj bez zapínania benzínového motora. Ak to má vodič dobre vypočítané, môže mať z BMW X5 elektromobil.

Nebol to však náš prípad, pretože sme počas týždňa a potom najmä počas dlhšej cesty z Bratislavy na stredné Slovensko zaregistrovali vyššiu spotrebu paliva. Palubný počítač avizuje za uplynulých 8 300 kilometrov priemerne 9,2 l/100 km a 3,6 kWh/100 km – evidentne novinárov nebavilo pomalé nabíjanie a jazdenie v ekonomickom režime.

Test BMW X5 50e xDrive 2024
Jazdné vlastnosti vyladené rokmi

V prvom rade sú jazdné vlastnosti, čo ohromuje, teší, baví a vytvára dobrý dojem. Počas pokojnej jazdy je BMW X5 naladené priam lahodne. Pasažieri vzadu sa môžu cítiť ako v limuzíne, pričom nepociťujú ani húpanie vozidla, ani náklony karosérie v zákrutách. Filtrovanie nerovností považujeme za vynikajúco zvládnuté, a tak sa počas jazdy miernym štýlom budete cítiť, akoby ste išli v guli.

Vzadu nie je toľko miesta, koľko by ste čakali pri dva metre širokom aute, ale na nohy je miesta ozaj dosť.
Vzadu nie je toľko miesta, koľko by ste čakali pri dva metre širokom aute, ale na nohy je miesta ozaj dosť.

Negatívne možno hodnotiť situáciu, keď jazdíte mierne a elektricky a rozhodnete sa v okamihu prudko akcelerovať. Vtedy sa do pohonu zapojí studený benzínový motor a na príval krútiaceho momentu musíte čakať aj nekonečné dve sekundy.

Ale: keď si vyberiete športový jazdný režim a nebojíte sa dupať do brzdy a akceleračného pedála, vtedy s vami bude BMW X5 PHEV spolupracovať veľmi ochotne. Tu sa naplno prejavia všetky pozitívne vlastnosti silného benzínového šesťvalca aj s jeho krásnou zvukovou kulisou.

Plug-in hybrid s poriadnymi výfukmi
Plug-in hybrid s poriadnymi výfukmi

Na tomto mieste je vhodné dodať, že ak ste niekedy v minulosti šoférovali BMW X5 a nadobudli ste dojem, že je to obrovský a tak trochu nemotorný tank, aktuálna X5 je iná. Napriek hmotnosti, pod ktorú sa podpisujú dva pohony, pôsobí toto SUV ľahko, veľmi svižne a dynamicky, z miesta vodiča je výborný výhľad, ktorému dopomáha aj vyspelý kamerový systém s 3D náhľadom vozidla v priestore.

Test BMW X5 50e xDrive 2024
Dobré auto za cenu, s ktorou kupujúci počítajú

BMW X5 je vo verzii plug-in hybrid nepochybne dobrým SUV, ktoré jeho cieľová skupina ocení. Jazdné vlastnosti, výbava aj ponuka komfortných a bezpečnostných funkcií zodpovedá cene a prémiovej kategórii. Či sú to však dostatočne silné argumenty, aby X5 prekonalo taký Mercedes-Benz GLE vo verzii plug-in hybrid, ponechávame na názore kupujúcich. Pre zaujímavosť, GLE 400 e 4MATIC sa na Slovensku predáva od 97 800 €.

TECHNICKÉ ÚDAJE                     BMW X5 xDrive 50e
Usporiadanie a počet valcov R6
Zdvihový objem 2 998 cm3
Max. výkon Benzín: 230 kW (313 k) pri 5000-6500 ot./min
Elektrina: 145 kW (197 k)
Spolu: 360 kW (489 k)
Max. krútiaci moment Benzín: 450 Nm pri 1750-4700 ot./min
Elektrina:280 Nm
Spolu: 700 Nm
Palivo benzín + elektrina
Pohon 4×4
Prevodovka 8-stupňová automatická
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 935 mm
Šírka 2 004 mm
Výška 1 755 mm
Rázvor náprav 2 975 mm
Pohotovostná hmotnosť 2 495 kg
Rozmer kolies R19
Objem batožinového priestoru 650 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 4,8 s
max. rýchlosť 140 km/h na elektrinu a 250 km/h na benzín
SPOTREBA
Priemer 9,2 l/100 km
CENA
Základná cena modelu od 97 110 €
Cena testovanej verzie 138 900 €

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokAudi Q5: mild-hybridy, konfigurovateľné svetlá a eko materiály
Nasledujúci článokOprava zle zadaného EČV pri kúpe diaľničnej známky