Domov TESTY Nové vozidlá Nemci doň dali všetko. Ideálne kombi za nenormálne peniaze. Veľký test BMW...

Nemci doň dali všetko. Ideálne kombi za nenormálne peniaze. Veľký test BMW i5 M60 xDrive Touring

Veľký test BMW i5 M60 xDrive Touring
Veľký test BMW i5 M60 xDrive Touring

Na trhu stále nie je dostatok elektrických kombi, a predsa sa medzi nimi nájdu aj prémiové odrody. BMW i5 vo verzii Touring (generácia G61) je zhmotnením toho, čo všetci chceme – veľké priestranné auto s veľmi nízkymi prevádzkovými nákladmi a aurou, ktorú čínski výrobcovia dosiahnu len sotva. Zatiaľ. K tomu vysoký výkon a jazdné vlastnosti plne zodpovedajúce výkonnostnej značke BMW M.

Krásne disky, však? Za aerodynamické kolesá 21″ BMW Individual zaplatíte solídnu sumičku 2 532 €
Krásne disky, však? Za aerodynamické kolesá 21″ BMW Individual zaplatíte solídnu sumičku 2 532 €

Naviac, toto nie je mnohými zaznávané SUV. Ingrediencie k výrobe dokonalého auta môže zdanlivo kaziť iba jeden detail, a podstatný. Cena. Lenže práve o to ide, luxusné športové elektrické kombi nemôže stáť toľko, čo bežný massbrand. Čím vyššia cena, tým vyššia hodnota pre zákazníkov.

Čo by ste mali vedieť

BMW i5 Touring stojí na rovnakej podvozkovej platforme ako sedan, a tak je aj praktická skúsenosť s týmito vozidlami veľmi podobná. Napriek tomu, že dizajn vyvoláva akýsi dojem kompaktnosti nezodpovedá realite. BMW i5 Touring je vskutku veľké a robustné auto. Dĺžka až 5 060 mm a šírka 1 900 mm (+zrkadlá 256 mm) napovedajú, že nepôjde o žiadny kompakt, zvlášť pri rázvore náprav 2 995  mm.

Napriek relatívne krátkym previsom si kombi zachovalo veľkorysý batožinový priestor 570 dm^3, ktorý sklopením zadného radu sedadiel zväčšíte na nákladný priestor s objemom 1700 litrov. Nie je to niečo, čo by vás postavilo zo stoličky, ale naživo pôsobí priestranne.

Verzia M60 je nie úplným vrcholom, ale jedným stupňom pred tým najvýkonnejším, čo rad 5 ako taký ponúka. Z elektrických i5 je však tým naj.
Krásne disky, však? Za aerodynamické kolesá 21″ BMW Individual zaplatíte solídnu sumičku 2 532 €

Nami testovaný exemplár poháňali elektrické motory, ktorých spoločný maximálny výkon dosahuje 442 kW (601 koní) a menovitý krútiaci moment 795 Nm. S režimom Boost dostanete na 10 sekúnd až 820 Nm. Závratné hodnoty, ktoré automobilka využila na maximum: akcelerácia z nuly na 100 km/h prebehne už za 3,9 sekundy. V praxi to bude o niečo dlhšie, ale čo je v praxi o niečo lepšie ako údaj v technických parametroch, je maximálna rýchlosť. Avizovaných 230 km/h môžete v praxi na okruhu ešte o kúsok prekročiť.

Interiér vpredu na jednotku

Ak recenzenti ešte pred zopár rokmi vyčítali značke BMW, že sa príliš drží konvencií a udržiava svoje interiéry skôr klasické, teraz je to naopak. Modernizácia unifikovaných interiérov teraz opäť nie je po chuti všetkým, ale BMW sa vybralo rozumnou cestou. Evidentná snaha o minimalizovanie rušivých prvkov z nášho hľadiska nemá nepriaznivý vplyv na ergonómiu ovládania ani bezpečnosť.

Interiér verzií M sa odlišuje od tých civilných predovšetkým detailmi. Kontrastné prvky majú evokovať športovosť, naďalej je tu ale cítiť luxusnú atmosféru.
Interiér verzií M sa odlišuje od tých civilných predovšetkým detailmi. Doplnky M majú evokovať športovosť, naďalej je tu ale cítiť luxusnú atmosféru.

To dôležité, ako multimédiá, telefonáty, nastavenie tempomatu a obmedzovača nastavíte tlačidlami na volante, ale aj na stredovej konzole na dosah pravej ruky. Dokonca je na nej toľko fyzických tlačidiel, že chvíľu potrvá sa v nich zorientovať. Tento prístup BMW oceňujeme a odporúčame ďalším výrobcom, aby sa ním inšpirovali. Zatiaľ to ale vyzerá tak, že ďalšiemu minimalizmu ešte v autopriemysle neodzvonilo…

Stredová konzola s dedikovanými tlačidlami a praktickým smerovým ovládačom iDrive. Jeho povrch už nie je dotykový, ako to malo BMW v minulosti.
Stredová konzola s dedikovanými tlačidlami a praktickým smerovým ovládačom iDrive. Jeho povrch už nie je dotykový, ako to malo BMW v minulosti.

Občas sme sa trochu trápili s nastavením klimatizácie, ktorej ovládanie je digitalizované – až potom sme zistili, že je oveľa šikovnejšie nechať ju na automatike.

Vodič má k dispozícii dva obrovské displeje na združenom paneli a plne grafický head-up displej, ktorý fakticky alternuje prístrojový panel. Ak má BMW zámer vo svojej Neue Klasse opustiť klasickú koncepciu prístrojového panela v prospech head-up riešení, nie sme proti.

Vzadu lepší štandard, ale chýba mu wow efekt

Zadná časť interiéru radu 5 od BMW bola vždy dôležitá a ostáva ňou aj dnes. Totiž, päťka bola stupňom pred sedmičkou. A hoci sa rozdiel medzi radmi 5 a 7 v najnovšej generácii výrazne zväčšil, stále bude rad 5 vyhľadávaný zákazníkmi sediacimi vzadu.

Vďaka svetlému čalúneniu a hodnotným materiálom je vzadu dobrá atmosféra. Chýbajú tu však prvky, ktoré by nás v aute za viac ako 120-tisíc eur ohúrili.
Vďaka svetlému čalúneniu a hodnotným materiálom je vzadu dobrá atmosféra. Chýbajú tu však prvky, ktoré by nás v aute za viac ako 125-tisíc eur ohúrili.

Pokiaľ ide o priestorové pomery a pohodlnosť sedadiel, nemáme výčitky. Ide síce o čalúnené lavice, ale dobrým komfortom a dobre nastavenými operadlami. S výškou do 190 cm môžete vzadu sedieť v podstate bez obmedzení. Stredové sedadlo je značne úzke, viac priestoru výrobca venoval krajným pasažierom.

Zadní pasažieri majú k dispozícii individuálne vyhrievanie sedadiel a vlastné ovládanie klimatizácie, odkladací priestor na mobil, a každý po dva nabíjacie konektory USB-C. Dokonca sú tu dve miesta pre uchytenie vešiakov na šaty. Škoda, že stredové operadlo, ktoré sa sklápa do lakťovej opierky, obsahuje iba dva jednoduché nápojové držiaky. Istotne by zadní pasažieri ocenili držiak na tablet, mobil či ďalšie odkladacie priestory. Rozhodne si pochvaľujeme štyri výduchy klimatizácie a fantastickú kvalitu audiosystému vzadu.

Batožinový priestor

Medzi sedanom a kombi i5 M60 je rozdiel dvetisíc eur, čo je dosť peňazí na to, aby bola pridaná hodnota značná. Batožinový priestor v kombi (Touring) dosahuje základnú kapacitu 570 dm^3, čo je primeraná hodnota a presne toľko, čo benzínové BMW radu 5 kombi. A je to 80 litrov viac ako v sedane.

Po sklopení zadných sedadiel sa sprístupní nákladný priestor s kapacitou do 1 700 litrov, čo je dostatok aj na prevoz veľkého bicykla, ak mu demontujete jedno koleso.
Po sklopení zadných sedadiel sa sprístupní nákladný priestor s kapacitou do 1 700 litrov, čo je dostatok aj na prevoz dospeláckeho bicykla, ak mu demontujete jedno koleso.

Veľkosť ale nie je všetkým. V prípade tohto BMW bude každý deň užitočný sieťkový program, teda po bokoch sú dva odkladacie priečinky so sieťkami. Zadné sedadlá sa dajú sklápať priamo z kufra mechanickými pákami a každé zo sedadiel sa dá sklopiť samostatne. Naviac, nachádzame tu platový háčik pre zavesenie nákupnej tašky, demontovateľnú roletu a tiež praktické oká pre upevnenie nákladu.

Pridanou hodnotou sú priečinky pod podlahou, do ktorých odložíte povinnú výbavu a ďalšie drobné predmety.

Technika pohonu

Ako bolo zmienené vyššie, pohon v BMW i5 M60 xDrive Touring je dvojmotorový, teda jeden motor je vpredu, druhý vzadu. Spoločne sa starajú o inteligentný pohon všetkých kolies xDrive, ale najmä o dramatické zlepšenie jazdných výkonov, ktoré má byť okorenené funkciami ako M Launch Control alebo M Sport Boost. Pri ich aktivácii sa krútiaci moment na desať sekúnd zvýši až na 820 Nm. Akcelerácia je brutálna, radi ňou budete zabávať kamarátov a budúce frajerky.

Aby ste aktivovali funkciu 10-sekundového zvýšenia krútiaceho momentu, stačí stlačiť páčku pod volantom.
Aby ste aktivovali funkciu 10-sekundového zvýšenia krútiaceho momentu, stačí stlačiť páčku pod volantom.

Motory spoločne dosahujú max. výkon 442 kW (601 koní) a umožňujú tomuto inak rodinnému kombi akcelerovať už za 3,9 sekundy. V praxi však tento potenciál asi využívať nebudete veľmi často.

Nabíjanie a batéria

BMW i5 M60 xDrive Touring sa iba nabíja. K dispozícii je podpora ultrarýchleho nabíjania výkonom do 205 kW, kedy má nabíjanie z 10 na 80% prebehnúť už za 30 minút. To znamená, že za 10 minút nabíjania doplníte viac ako 141 kilometrov jazdy.

BMW i5 M60 xDrive Touring na nabíjacej stanici: To, či tu budete stáť často, záleží najmä od vášho štýlu jazdy, ale aj profilu zvyčajnej trasy.
BMW i5 M60 xDrive Touring na nabíjacej stanici: To, či tu budete stáť často, záleží najmä od vášho štýlu jazdy, ale aj profilu zvyčajnej trasy.

V praxi ale nebudete nabíjať tak rýchlo každý deň, táto možnosť je cenná pri dlhších trasách a nabíjaní napríklad na Ionity a rýchlych stojanoch od ZSE Drive. Počas bežných dní budete nabíjať buď doma, alebo na staniciach s nižším výkonom. Kapacita trakčného akumulátora dosahuje 81,2 kWh a palubná nabíjačka má výkon 22 kW, v základe 11 kW.

Dojazd na jedno nabitie sa podľa metodiky WLTP pohybuje medzi 441–502 kilometrami. My sme test bilancovali s priemernou spotrebou 22,1 kWh/100 km za uplynulých novinárskych 1551 kilometrov (naša bola až druhá polovica). Podľa počítača však spotreba počas posledných 8599 kilometrov dosiahla priemerných 26,4 kWh/100 km, čo je značný rozdiel.

Pri zvlášť šetrnej jazde sme na relatívne krátkej trase dokázali spotrebu znížiť až na 14,3 kWh/100 km, avšak pochybujeme, že by majiteľ takéhoto auta tak veľmi dbal na ekonomiku jazdy. Ak budete jazdiť „normálne“, očakávajte priemernú spotrebu niekde medzi 19 až 22 kWh/100 km. V každom prípade by ste mali pri bežnom používaní prejsť aspoň 300 kilometrov a podľa spotreby z nášho testu (21,5 kWh/100 km) aspoň 377 kilometrov. A tí šetrnejší viac ako 400 km.

Je to športové kombi, takže sa musíte zmieriť s nižším podvozkom. V spojení s 21" diskami kolies to môže byť niekedy dôvodom na obavy, či autom prejdete cez vyšší obrubník alebo spomaľovací prah.
Je to športové kombi, takže sa musíte zmieriť s nižším podvozkom. V spojení s 21″ diskami kolies to môže byť niekedy dôvodom na obavy, či autom prejdete cez vyšší obrubník alebo spomaľovací prah.

Jazdné vlastnosti počas bežného dňa

BMW i5 M60 xDrive Touring má minimálne dve podoby. Tá prvá je rodinná a naozaj sme si ju vedeli užiť. Jazdné vlastnosti vo východiskovom jazdnom režime sú skôr príjemné, pretože podvozok účinne tlmí nerovnosti a nápadnejšie nenakláňa karosériu v zákrutách. Občas vám bude na škodu nízky podvozok a tenké pneumatiky, pretože táto kombinácia môže vzbudzovať obavy o bezpečný prejazd cez prekážky na ceste.

Vyššiu hmotnosť vozidla pri rozjazde a jazde vôbec necítiť, tá sa prejaví až pri brzdení. Nesmierne sme ocenili ohromujúcu obratnosť pri parkovaní a v nízkych rýchlostiach, pretože malý priemer otáčania zodpovedá skôr malému hatchbacku. Totiž, natáčanie zadných kolies a o 4 mm nižší podvozok máte v cene verzie M60 xDrive.

S autom sa tak parkuje hravo napriek dĺžke presahujúcej päť metrov. Táto obratnosť v nízkej rýchlosti sa pritom neprejavuje ako univerzálna roztržitosť, pretože pri jazde okreskami a diaľnicami je táto i5 mimoriadne stabilná.

Azda iba jednu vec by sme mohli BMW vyčítať, a to zvukovú izoláciu. Počas jazdy sa nám zdalo byť BMW i5 o niečo hlučnejšie, než by sme očakávali od auta s touto cenovkou. Nie je to žiadna tragédia, ale pri jazde na diaľnici už pri konverzácii s pasažiermi vzadu musíte zvyšovať hlas.

Jazdné vlastnosti hodné M

Dôvody, prečo si ľudia kupujú BMW M, sú všetkým jasné. BMW je synonymom emotívnej jazdy, zábavy za volantom, akejsi autentickosti, o ktorú v čase elektromobility prichádzame. Ale je to tak skutočne? Naozaj elektromobil pripravuje ľudí o zážitky? Nepochybne to pravda nie je a kto si to myslí, nech sa posadí za volant tohto auta. Áno, nie je tu počuť preraďovanie prevodovky, avšak ak si to želáte, môže vami aj posádkou auto poriadne zatriasť.

Výberom športového jazdného režimu spravíte z kombi hravý, živý a nečakane dynamický športiak. Autentickosť mu nechýba a dokonca ani primeraná tuhosť riadenia, ktorá ide ruka v ruke s jeho strmým nastavením. Rýchle zákruty s tvrdšie nastaveným adaptívnym podvozkom sa vám po chvíli budú zdať natoľko bezpečné, že vás prepadne zvrhlá odvaha púšťať do nových a nových kúskov.

Kde má elektrická päťka limity? Zdá sa, že by to mala byť vysoká hmotnosť, ktorá praje nedotáčavosti, lenže nie je to tak. Dvojmotorový pohon si vie s 2425 kg pohotovostnej hmotnosti poradiť s veľkým nadhľadom.

Ak sa chcete o jazdných vlastnostiach tejto konfigurácie pohonu dozvedieť viac, odporúčam vám prečítať si test kolegu Tomáša, ktorý týždeň jazdil verziu sedan.

Náš redakčný test BMW i5 M60 Sedan / Foto: startstop.sk, Radovan Hlôška

Slovenská ponuka BMW i5 M60 xDrive Touring

Na Slovensku sa nové BMW radu 5 predáva od 58 860 €, za kombi dáte o štyritisíc eur viac. To sú ceny spaľovacích verzií. Verzie s elektrickým pohonom sa volajú i5 a ako sedan sú v predaji od cenníkových 71 360 € za i5 eDrive40 Sedan.

Za elektrické kombi s pohonom M60 xDrive zaplatíte cenníkových 102 310 €. Nami testovaná verzia zahŕňala aj príplatkové položky. Ide o aerodynamické kolesá 21″ BMW Individual za 2 532 €, adaptívny M podvozok Professional za 4 238 €, asistenčný balíček Driving Assistant Professional za 2 067 €, Balík Innovation za 2 171 €, stmavené sklá vzadu za 413 €. Dôležitou položkou v našej konfigurácii je okúzľujúci červený lak Fire Red za 1 158 €.

Takže, BMW pri modelovom rade 5 uplatňuje značné cenové rozpätie a kompletnú paletu pohonov: benzín (1x), naftu (3x), plug-in hybrid (3x) aj čistú elektrinu (2x). Je iba na vás, ktorá verzia zodpovedá vašim potrebám, túžbam a finančným možnostiam.

TECHNICKÉ ÚDAJE                    
Motor 2x synchrónny elektromotor
Batéria 81,2 kWh
Max. výkon 442 kW / 601 koní
Max. krútiaci moment 795 Nm
Celkový dojazd (WLTP) 515 km
Pohon AWD
Prevodovka 1-stupňová automatická
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 5 060 mm
Šírka 1 900 mm
Výška 1 505 mm
Rázvor náprav 2 995 mm
Max. nabíjací výkon 205 kW
Maximálna rýchlosť 230 km/h
Objem batožinového priestoru 570 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 3,9 s
SPOTREBA 
Mesto 22 kWh/100 km
Diaľnica 25 kWh/100 km
Okresky 21,5 kWh/100 km
Kombinovaná 22,1 kWh/100 km
CENA
Základná cena modelu od 102 360 €
Cena testovanej verzie 125 095 €

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.3 / 5. Počet hodnotení 17

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokZ Bruselu prišiel naliehavý tón: Automobilky čaká dokonalá búrka, miliardové pokuty sú len začiatok
Nasledujúci článokJeremy Clarkson odhalil identitu posledného Stiga