Nová generácia Mercedes AMG GT prináša viacero zmien. Je väčšia, ťažšia a celkovo sa viac radí ku grand toureru. Ako sme však zistili, je to iba zdanie.
Toto auto totiž patrí k tomu najlepšiemu, čo vám peniaze vedia kúpiť. Dizajn, zvuk, technológie, ale hlavne jazda. Tým všetkým AMG GT vyráža dych. Ale poďme pekne po poriadku. Testovali sme to najlepšie, čo AMG GT ponúka. Pravda, je tu ešte verzia e-Performance, ale v kombinácii výkon/váha je špičkou 63 4MATIC+. Preplňovaná V8 s objemom 4,0 litra, výkonom 430 kW (585 k) a krútiacim momentom 800 Nm vás vystrelí na stovku za 3,2 sekundy.
Istota v každom momente
Omnoho úchvatnejším však bol pre nás pohon 4MATIC+ a podvozok ako taký. S autom sme jazdili po zamotaných cestách stredného Slovenska, kde asfalt nebol vždy najkvalitnejší, ale napriek tomu si s tým auto poradilo. Neuskočilo zo žiadnej nerovnosti a zakaždým perfektne skopírovalo cestu.
A pohon všetkých štyroch kolies zabezpečil, že auto je napriek obriemu výkonu veľmi dobre čitateľné. Jasne platí, že ho ovládate viac plynovým pedálom ako volantom. Chcete šmyk? Tak majte odvahu a podržte plyn na výjazde zo zákruty až na podlahe a potom korigujte. Alebo chcete čo najrýchlejší prejazd? Udržte si nohu na uzde a vo vrchole zákruty pridajte. Fyzicky pocítite, ako vás predná náprava vytiahne von.
Adrenalínový zážitok
Takto čitateľné auto sme tu už dlho nemali. Zásluhu má na tom aj nastavenie posilňovača riadenia. Nie je prehnane tuhé, ale subjektívne nám sadol presne do zlatého stredu. Cítite, kam smerujete kolesá na milimetre presne a v sekunde viete reagovať na požiadavky auta. Zadná natáčacia náprava predstavuje taktiež skvelú vychytávku pre dynamickú jazdu.
Brzdy a spracovanie zaostali
V tiahlych vlásenkách stačí iba minimálny pohyb volantom a 4,7-metrové AMG GT doslova zlomíte. Pneumatiky Michelin Pilot Sport S 5 poskytovali dostatok mechanickej priľnavosti, aby zakryli dvojtonovú váhu a s gráciou dokázali nachádzať priľnavosť aj na nečistom povrchu. Najslabšou súčasťou tohto balíka sú brzdy. Tu je takmer až nutné priplatiť za karbón-keramické kotúče, nakoľko štandardné oceľové mali po pár ostrých jazdách dosť a bolo cítiť vädnutie.
Ale nezabúdajme, že AMG GT chce poraziť Porsche 911 a tým pádom musí byť využiteľné každý deň. Napriek dlhej kapote je z auta výborný výhľad a s pomocou 360-stupňovej kamery nie sú ani parkovacie garáže postrachom. V interiéri je cítiť, že základom bol model SL, takže koncepcia je v zásade identická. Napriek prevažne digitálnemu ovládaniu si dokážete na všetko rýchlo zvyknúť. Možno len kapacitné ovládače na volante občas nereagovali podľa úmyslu.
Sklamaním však bolo spracovanie. Použité materiály sú síce na zodpovedajúcej úrovni, ale vŕzganie madla dverí sa pri cenovke takmer 250-tisíc odpustiť nedá. Koncepcia 2+2 dopadla rovnako ako pri väčšine kupé. Dieťa sa tam zmestí, prípadne do menšej detskej sedačky úplne ideálne, ale na prevážanie kamarátov radšej ani nemyslite. Hlavne, ak má vodič viac ako 180 cm. Naopak, kufor je skvelým prekvapením. 321 litrov bez problémov zmestí aj golfové tašky a po sklopení zadných sedadiel sa celkový objem vyšplhá na viac ako 600 litrov.
Ako jazda s elektromobilom
A končíme príznačne pri spotrebe. AMG GT bolo prvé benzínové auto, v ktorom sme sa cítili ako v elektromobile. Rozhodne nie po stránke zvukovej kulisy, pretože pľuvance do výfuku boli ako z inej doby. Celkovo takýto surový zvuk v roku 2024 je zázrakom. Ale ako s elektromobilom sme sa cítili pri natankovaní plnej, 70-litrovej nádrže. Dojazd? 370 kilometrov. V meste je v podstate nemožné skrotiť spotrebu pod 20 litrov, za to na diaľnici a okreskách sme sa dostali na 11,7 litra. Úprimne, tento údaj je však pre auto v takejto cenovej kategórii v zásade irelevantný. Kto má na neho rozpočet, má aj na tankovanie. A hlavne, to ako sa vám odvďačí, stojí za každý jeden cent.
TECHNICKÉ ÚDAJE | Mercedes-AMG GT 63 |
Motor | V8 |
Zdvihový objem | 3 982 cm3 |
Max. výkon | 430 kW / 585 k |
Max. krútiaci moment | 800 Nm |
Palivo | Benzín |
Pohon | AWD |
Prevodovka | 9-stupňový automat |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 728 mm |
Šírka (bez spätných zrkadiel) | 1 984 mm |
Výška | 1 354 mm |
Rázvor náprav | 2 700 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 970 kg |
Objem batožinového priestoru | 321 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 3,2 s |
Rozmer pneumatík | 275/35 – 305/30 R21 |
SPOTREBA (počas testu) | |
Mesto | 21,3 l/100 km |
Diaľnica | 13,2 l/100 km |
Okresky | 12,7 l/100 km |
CENA | |
Základná cena modelu | 129 558 € |
Základná cena testovanej verzie | 241 791 € |