Prvé elektrické európske kombi? Privítajte Peugeot E-308 SW.
Prečo áno?
Lebo Peugeot E-308 SW je kombi s veľkým batožinovým priestorom. Lebo napriek kapacite batérie prejde viac ako 400 kilometrov. Pretože sa vie celkom rýchlo nabíjať. Lebo vyzerá dobre. Lebo elektrických kombíkov veľa nenájdete. Pretože má stále komfortný podvozok. Lebo je na nerozoznanie od spaľovacej verzie.
Dizajn ostáva identický
Ako sme už spomenuli, dizajn elektrickej a spaľovacej verzie je rovnaký. A tak je to možno aj dobre, keď nechcete zbytočne budiť pozornosť. Dizajn modelu Peugeot E-308 SW vychádza z DNA značky Peugeot. Predĺžená predná kapota zvýrazňuje siluetu, línie sú zmyselné a ostro lomené a uprostred masky chladiča sa vyníma nové logo značky. Celková optimalizácia architektúry umožňuje efektívnejšie využitie vnútorného priestoru kabíny. Svetelný podpis v tvare tesákov rámuje predné svetlomety Matrix LED, ktoré, rovnako ako zadné LED svetlá v tvare levích pazúrov, zdôrazňujú príslušnosť modelu 308 a 308 SW k rodine značky. Pre elektrické verzie boli špeciálne vyvinuté nové 18-palcové hliníkové kolesá. Zvláštna pozornosť bola venovaná ich aerodynamickej účinnosti na optimalizáciu výkonu. Takže toto je možno jediný poznávací znak.
Pohon a batéria
O pohon sa stará elektrický motor s výkonom 115 kW (156 k) a maximálnym krútiacim momentom 260 Nm. Elektromotor dopĺňa súčasnú ponuku, ktorá zahŕňa plug-in hybridy s výkonom 180 a 225 koní a verzie so spaľovacími motormi. Napriek menšej kapacite baterky dokáže Peugeot E-308 prejsť v priemere 400 kilometrov, na diaľnici približne 250. Takže sa nedá celkom jednoznačne tvrdiť, že je toto auto vhodné výlučne do mesta. Určite je vhodnejšie na medzimestské presuny ako jeho PHEV verzia. V prípade pohonu ide o vysokonapäťovú batériu s kapacitou 54 kWh (51 kWh využiteľná kapacita) s novým chemickým zložením s podielom 80 % niklu, 10 % mangánu a 10 % kobaltu.
Použiteľné elektro
K štandardnej výbave patrí trojfázová palubná nabíjačka s výkonom 11 kW. Nabíjacia zásuvka umožňuje všetky režimy nabíjania. Prostredníctvom 100 kW verejnej nabíjacej stanice sa vozidlo nabije z 20 na 80 % za menej ako 25 minút. Takže ani nabíjací výkon nie je ohromujúci, no vzhľadom na kapacitu batérie dostačujúci. V interiéri je to klasický Peugeot s moderným spracovaním, 3D displejom za volantom, pohodlným skôr štvormiestnym usporiadaním, v našom prípade športovými sedadlami (ktoré veľmi nekorešpondujú so zameraním auta) a celkovo bohatou výbavou.
Viete sa pohrať so spotrebou
Efektívnosť bola pre inžinierov modelu Peugeot E-308 hlavným problémom, ale spoločné úsilie v oblasti motora, batérie, aerodynamiky (optimalizácia prednej časti a podvozku), optimalizácie hmotnosti (platforma EMP2) a zníženia strát trením (pneumatiky triedy A) umožnilo dosiahnuť pozoruhodne nízku priemernú spotrebu energie. Brzdenie rekuperáciou má skutočný efekt až pri naozaj dlhšom a prudšom klesaní z kopca. Okrem toho, aby vodič čo najefektívnejšie riadil spotrebu energie, môže zvoliť svoj jazdný režim (ECO, NORMAL a SPORT) a dokonca vďaka režimu “BRAKE” zvýšiť spomalenie pri uvoľnení plynového pedála, aby sa optimalizovala rekuperácia energie. Režim Eco nie je napriek zníženiu výkonu motora a klimatizácie osinou v zadku a dokáže pridať kilometre na dojazde.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Motor | Elektrický, asynchrónny |
Typ a kapacita akumulátora | Li-ion, 54 kWh |
Max. výkon | 115 kW/156 k |
Max. krútiaci moment | 270 Nm |
Dojazd | 420 km |
Pohon | FWD |
Prevodovka | 1 – stupňová |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 636 mm |
Šírka (bez spätných zrkadiel) | 2 062 mm |
Výška | 1 461 mm |
Rázvor náprav | 2 732 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 808 kg |
Objem batožinového priestoru | 608 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 10,5 s |
Rozmer pneumatík | 225/40 R18 |
SPOTREBA, NABÍJANIE, DOJAZD | |
Elektromotor | |
Mesto: | 13 kWh / 100 km |
Diaľnica: | 16,5 kWh / 100 km |
Okresky: | 14 kWh / 100 km |
Maximálny nabíjací výkon | 100 kW |
Doba nabíjania 0 – 100% | 50 min |
Doba nabíjania 20 – 80% | 30 min |
CENA | |
Základná cena modelu | 39 990 eur |
Základná cena testovanej verzie | 48 890 eur |