Alfa Romeo Junior sa zapísala do histórie už v prvých dňoch svojej existencie. Jej pôvodný názov Milano porušil talianske zákony, a tak muselo prísť k premenovaniu. Ale s jeho príchodom na trh prichádza oveľa dôležitejšia otázka. Je to naozaj Alfa Romeo?
Pri prvom pohľade sa dá povedať, že jednoznačne áno. Toto totiž nie je iba všedný crossover bez nápadu, ale dizajnéri mu dali dušu a odkaz na väčších súrodencov. Tie sú viditeľné pri predných Matrix LED svetlometoch, alebo zadnej ostro skosenej časti, ktorá hľadá inšpiráciu v legendárnom modeli 8C Competizione. Čerešničkou je predná maska, ktorá v základe ponúkne retro nápis Alfa Romeo a vo vyšších výbavách zas do seba interpretuje logo.
Bláznivé sedadlá
K správnej Alfe vždy patrilo aj niečo nekonvenčné, tak trochu šialené. A neuveríte, platí to aj pre Junior. V príplatkovom balíku Sport totiž okrem vkusnej Alcantary alebo hliníkových pedálov, dostávate aj škrupinové sedadlá Sabelt. Za tie by sa nehanbilo ani QV, ale my sme testovali strednú výbavu Speciale, ktorá nijaké strhujúce výkony neponúka. Pre mestský elektromobil sú takéto škrupiny tak trochu zbytočné, ale Alfa nikdy nebola silná v racionalite a ak ich nechcete, sú tu pohodlné základné sedadlá.
Pri zvyšku interiéru sa však už ukazuje, že jednoducho sa niekde šetriť muselo. Lacné plasty na dverách a kopa zdieľaných ovládačov dávajú najavo, že oboma nohami nie ste v prémiovej triede. Po stránke multimédií ponúkajú dobre známy systém Stellantisu, ktorý sa radí k tým lepším a dá sa bohato konfigurovať. Vďaka tomu viete napríklad ovládanie výhrevu sedadiel dostať rovno na úvodnú obrazovku a nemusí byť schované hlbšie v menu. Veľmi dobre riešený je panel klimatizácie, ktorý ponúka jednoduché ovládanie v elegantnom prevedení.
Za kufor sa nemusí hanbiť
Dozadu sa zmestí aj dospelý človek, ale pri škrupinových sedadlách je zadná strana z tvrdého plastu, čo je nepríjemné na dotyk s nohami. Cestujúci majú k dispozícii jedno USB a celkovo je cítiť, že Junior neašpiruje na titul jediného auta v rodine. Avšak kufor ponúka slušných 400 litrov, čo je viac ako pri sesterských modeloch Jeep Avenger alebo Fiat 600.
Elettrica a Veloce – úspora a výkon
Poďme však k jazde. Junior môžete získať buď s hybridným trojvalcom alebo ako čistý elektromobil. My sme testovali verziu Elettrica, ktorá je k dispozícii s výkonom 115 kW (156 k), alebo ako vrcholná Veloce s 207 kW (280 k). Testovaná slabšia verzia je určená skôr na jazdu v meste, a tak neponúka žiadne oslnivé výkony. Ani podvozkovo či pocitom z volantu sa Junior nedokáže úplne dotiahnuť na starších súrodencov. Tu jednoducho podvozková platforma nedovoľuje čarovať. Ale určite sa tešíme na Veloce, ktoré okrem iného prinesie aj elektronický samosvorný diferenciál, takže práve toto by mala byť motorizácia, ktorá bude rozdávať úsmevy.
Pri klasickej verzii je primárnym účelom efektivita. Tá dostala v zimných teplotách zabrať, a tak sme z 54 kWh batérie dostávali priemerný dojazd na úrovni 200-280 kilometrov v kombinovanej prevádzke. V meste sa spotreba pohybovala na úrovni 20 kWh, na diaľnici to bolo v rozpätí 23-26 kWh. Z letného testovania súrodencov odhadujeme, že v meste klesne spotreba zhruba o 5 kWh. Nabíjací výkon dosahuje v špičke 100 kW, ale treba zadať nabíjačku do navigácie, aby sa spustilo temperovanie batérie.
Alfa Romeo tento model potrebovala
Ale keď na to príde, Junior sa v úzkych uličkách cíti ako doma. Je obratný, ponúka slušný výhľad a vďaka elektrickému pohonu mimoriadne komfortnú prevádzku. V kombinácii s atraktívnym dizajnom a veľkým kufrom to hrá na istotu. Jeho cieľom nie je osloviť zarytého fanúšika Alfa Romeo, ale priniesť nových, ktorí hľadajú štýlové auto do mesta.
Otázny je výber pohonu. Elektrický pohon ušetrí nemalé peniaze v meste, ale zasa obstarávacia cena je o 10 000 € vyššia, než v prípade spaľovacej verzie Ibrida. S cenovkou 38 990 € v testovanej výbave Speciale sa radí na špičku mestských crossoverov Stellantisu. A vlastne, zmena mena dokonale sadla. Alfa Romeo Junior ponúkne emóciu, aká je typická pre taliansku ikonu, ale v juniorskom balení. A pre všetkých milovníkov značky, treba sa na to pozerať tak, že čím viac sa predá Juniorov, tým viac bude mať Alfa peňazí na vývoj plnotučných “seniorov”. Každá minca má dve strany.
TECHNICKÉ ÚDAJE Alfa Romeo Junior EV | |
Motor | synchrónny elektromotor |
Batéria | 54 kWh |
Max. výkon | 115 kW / 154 koní |
Max. krútiaci moment | 260 Nm |
Celkový dojazd (WLTP) | 366-436 km |
Pohon | predný |
Prevodovka | bezstupňová |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 173 mm |
Šírka | 1 781 mm |
Výška | 1 533 mm |
Rázvor náprav | 2 562 mm |
Max. nabíjací výkon | 100 kW |
Maximálna rýchlosť | 150 km/h |
Objem batožinového priestoru | 400 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 9 s |
SPOTREBA (zima) | |
Mesto | 18-20 kWh |
Diaľnica | 23-26 kWh |
Okresky | 19 kWh |
CENA | |
Základná cena modelu (Elettrica) | od 36 990 € |
Cena testovanej verzie | od 38 990 € |