Ako novinári sa snažíme byť vždy čo najviac objektívni, no pri recenziách produktov do toho musíte dať aj osobný prvok. Obzvlášť, ak sa na autá pozeráte ako na ďalší produkt v kalendári. Po tých rokoch si dokážete udržať nadhľad a vyhodnocovať fakty. A tým faktom je, že BMW má seriózny nábeh na to, stať sa najlepším výrobcom v prémiovom segmente, ak sa ním už teda nestalo.
Pýtate sa, prečo a ako sme dospeli k takémuto záveru? Po prvé, možnosť voľby: chcete benzín, naftu, plug-in alebo čisté elektro? Nech sa páči, tu je nový model bez zmeny dizajnu a koncepcie karosérie. Po druhé, originalita. Nepáči sa vám excelovská tabuľka koncernu VW, dizajn, ktorý je slimačou evolúciou? Či nebodaj to, že Fabia má rovnaké tlačidlá ako vaše prémiové Audi? Nech sa páči, vyrobíme model, na ktorý budú všetci nadávať, no aj tak sa stane najpredávanejším, až napokon dosiahne status ikony.
Rovno na vec
To, čo BMW posledné roky predvádza, je mimoriadne agresívna ofenzíva voči konkurencii a zdá sa, že funguje. Nová generácia BMW X3 prináša rovnako radikálnu zmenu vo vzhľade, ale aj prístupe ku koncepcii. Mohli by sme dokonca povedať, že vôbec nenadväzuje na predchodcu, aspoň čo sa vizuálnej identity týka. No proporcie ostali zachované, a to aj napriek väčším rozmerom, no najmä širšiemu postaveniu.
To dosiahli konštruktéri zväčšením rozchodu kolies na oboch nápravách, auto je tak v zákrutách stabilnejšie. A áno, je to cítiť! Rovnako ako prepracovaný podvozok, ktorý v mnohých ohľadoch jazdí lepšie ako vzduch v prípade modelu GLC od Mercedesu. Z BMW X3 sa stal neuveriteľne sofistikovaný kus auta. Pri prejazde cez retarder 50-kilometrovou rýchlosťou do kabíny neprenikne žiadny výrazný hluk, buchot či zaváhanie karosérie. Z auta ide doslova hutnosť. Taká, akú X3 nikdy predtým nemala.
Skvelý diesel
Jediné, čo nám počas testu prekážalo, je menej intuitívne prepínanie jazdných režimov. Tu sa, bohužiaľ, BMW vydalo cestou zbytočných inovácií. Čo sa motorizácií týka, na svoje si príde naozaj každý. Mnohých prekvapí aj fakt, že v ponuke aj naďalej zotrvá benzínový či dokonca naftový šesťvalec. Nami testovaný dvojlitrový diesel disponuje mierne vyšším výkonom, no najmä novým mild-hybridným systémom.
Ten si skvelo rozumie s naftovou motorizáciou, až sa vás častokrát zmocní pocit, či nešoférujete full-hybrid. Rozjazdy z križovatiek sú fenomenálne, okamžitá reakcia a plynulý prechod z elektromotora na ten spaľovací je priam neuveriteľný. To isté by sa dalo povedať o zvukovom prejave, ale aj samotnom odhlučnení pri vysokých diaľničných rýchlostiach.
Nesúď, ohmataj
Presuňme sa ale do interiéru, kde nás čaká azda najväčšia zmena. Vzhľad palubnej dosky ako aj celá koncepcia našla inšpiráciu v modeli iX a je predpoklad, že v podobnom duchu sa bude niesť aj nová X5. Celý priestor pôsobí podstatne viac vzdušnejšie, no zároveň si zachováva typickú robustnosť. Osobne ma vyrušovali len masívne V-čkové panely na dverách s integrovanými ovládacími prvkami. Po pár dňoch som si zvykol a viac mi neprekážali.
V úvode sa vás môže zmocniť pocit, že interiér pôsobí lacno a dominujú mu plasty, obzvlášť v našej čiernej konfigurácii. Akonáhle sa však začnete jednotlivých plôch dotýkať, zistíte, že ide o masívny kus plastu, ktorý rozhodne nie je lacným. Všetko je tak hutné a pevné, že ani pri násilnom pokuse o rozkývanie dekorov nič nevŕzgalo.
Skvelú svetelnú šou vytvárajú kryštalické prvky, ktoré sme prvýkrát mohli vidieť v prípade novej generácie vlajkovej lode BMW radu 7. Škoda len, že v Mníchove nevyužili potenciál plnohodnotnej a úžasnej animácie či farebné schémy, ktoré sú naviazané na jednotlivé zážitkové režimy. Veď predsa každý z prémiového segmentu vie, že individualizácia je základ.
Naopak, silnou stránkou nového BMW X3 je batožinový priestor. Vďaka novej koncepcii veka vznikol rozmerný otvor pre naloženie prakticky čohokoľvek. Extrémne široký otvor na pomery segmentu bude hľadať konkurenciu len ťažko, nehovoriac o nízkej a krátkej nakladacej hrane či samotnej hĺbke. Podrobnejšie sme sa testu novej generácie BMW X3 venovali v našej videorecenzii na YouTube.