Auto, ktoré nemá zmysel a aj tak ho chce každý? Auto, ktoré je tak dokonalé, že v podstate nemá konkurenciu? Offroad, ktorý nenávidíte a milujete zároveň? Trieda G s prívlastkom 63 AMG je stále tu!
Niektoré veci jednoducho nemusia dávať zmysel, no napriek tomu ich zbožňujeme a túžime po nich. Áno, G-čko má rovnako veľa priaznivcov ako aj odporcov. Z pôvodne vojenského auta sa stal symbol sily, odolnosti, všestrannosti, ale aj mafie. A práve preto je do dnešného dňa cítiť určité škatuľkovanie, pokiaľ vidíte na ulici G-čko.
Je to stigma, ktorú si zo sebou nesie tento model nielen na Slovensku, ale aj v mnohých iných krajinách. Napriek tomu jeho ikonické tvary, ktoré sa za takmer 50 rokov prakticky nezmenili, fascinujú mnohých. Ani aktuálny facelift nepriniesol zásadné zmeny dizajnu. Niektoré prvky karosérie sú len mierne uhladené, pričom sa upravil podpis denného svietenia. Legendárna krabica si však zachovala tradičné smerovky, dvere, okná a v podstate všetko, čo triedu G definuje.
To naj…
G63 stelesňuje vrchol, pod kapotou sa ukrýva majestátny vidlicový osemvalec, ktorý produkuje takmer 600 koní. Pomáha mu elektromotor s výkonom 15 kW. Ten je súčasťou mild-hybridného systému, vďaka ktorému sa G63 darí aj naďalej plniť emisné normy. Vo svojej podstate o ňom ani neviete, ako užívateľa vás nijako neobmedzuje, práve naopak, pri rozbehoch vám dodáva viac výkonu a prakticky okamžitý záťah.
V dnešných autách rýchlosť príliš nevnímate, 200 km/h vám v prípade niektorých modelov pripadá ako letmá 110-ka. G63 poľahky prekoná hranicu dvoch stoviek, no budete o tom vedieť, ale vďaka hluku to nebude, práve naopak. Modernizovaný mohykán totiž výrazne zapracoval na aerodynamickom hluku prenikajúcom do kabíny pri vysokých rýchlostiach.
Aby sme však boli úprimní, nedalo si nevšimnúť, že Mercedes to tak trochu oklamal. K potlačeniu hluku využíva G63 reproduktory, ktoré produkujú negatívne vlnenie, čím v podstate minimalizujú hlučnosť. Bohužiaľ, som si toho niekoľkokrát počas jazdy všimol a nastali aj situácie, kedy mi to bolo vyslovene nepríjemné.
Všestranný?
Definícia všestrannosti dnešného auta sa do značnej miery posunula. Kým v minulosti by auto ako trieda G stačila každému, dnes sú nároky podstatne vyššie. Osobne som podrobil nemeckú legendu rodinnému testu. Dve deti v dvoch veľkých detských sedačkách na ISO-FIX základniach. Dva kočíky, malý skladací a veľký s vaničkou. Napokon, nejaká tá batožina, partnerka a hor sa na víkend preč z mesta.
Na zadných sedadlách rozhodne nehľadajte priestor na rozdávanie, detské sedačky sa zmestili, no neostala ani najmenšia rezerva. Nehovoriac o dvojici obrazoviek infotainmentu, ktoré boli v našom prípade skôr na príťaž, keďže zaberali ďalšie miesto. Ak ich vyslovene nepotrebujete, vyhnite sa im. Tablet s odnímateľným držiakom vám poskytne podstatne viac flexibility.
Batožinový priestor je síce veľký a skvelo prístupný, no neočakávajte nič ohromujúce. My sme sa zmestili, no naložení sme boli takmer po strop. Prekvapujúco, dlhá jazda po diaľnici z nás nevytrieskala všetku životnú energiu. Aj keď spotrebu si radšej nezobrazujte, pokiaľ obľubujete pridať, hranica 20 litrov nie je ani zďaleka tou konečnou, ale to pri tomto aute neriešite. Dôležité je, že máte obrovskú nádrž a tak tých 400 kilometrov zvládnete 🙂
Stále je to tam
Napriek tomu, že postranné dvojice výfukov pod zadnými dverami naháňajú strach, hluk z nich už nie je to, čo býval. Zvuk je dobrý, ale chýbajú mu grády! I tak vám toto auto dokáže vyčarovať neuveriteľný úsmev na tvári a dodať sebavedomie, ako by ste si jeho kúpou zabezpečili lístok na Olymp.
Napriek masívnemu 22-palcovému obutiu a Performance balíku prispôsobenému na cesty viem, že toto auto patrí do terénu. Predstavte si šotolinu, horizont, zákruty, stúpanie, stromy, klokot osemvalca a rýchlosť, ktorú iní nedosiahnu ani na diaľnici. To je to, čo robí G-čko jedinečným. A samozrejme tie ikonické dvere, ktorými musíte tresnúť, aby sa zatvorili.