Rast značky Cupra na našom trhu nabral v roku 2024 celkom nové tempo. Celá modelová paleta bola aktualizovaná, čím sa zjednotil dizajnový jazyk, ale prišiel taktiež nový model – Terramar. Ten robí všetko správne, ale má jeden háčik.
Cupra Terramar vychádza z technického základu Tiguanu, ktorý však obalila do mimoriadne príťažlivého dizajnu. Či už to sú agresívne tvary alebo svetelné efekty, z každého centimetru karosérie na vás útočia emócie. Iba na koncovky výfuku sa akosi zabudlo. Inak je to však auto, na ktoré sa budete pozerať s láskou a kupovať v prvom rade kvôli dizajnu.
Podobný recept platí aj pri talianskej konkurencii, ale Cupra sa odlišuje v jednej dôležitej veci. Všetko v nej funguje až s nemeckou nudnosťou. Motoricky, podvozkovo, kvalitatívne či softvérovo, všetko šľape ako hodinky. Príbuznosť s VW nemôžeme brať ako negatívum, nakoľko si Cupra vyberá z tých najlepších poličiek koncernu. Prítomné tak sú absolútne špičkové Matrix LED svetlá, alebo aj pri výbave VZ benzínový motor 2,0 TSI s výkonom 195 kW (265 k).
Starý dobrý dvojliter
Tento osvedčený motor zvládne Terramar rozbehnúť na 100 km/h pod 6 sekúnd, ale zas treba uznať, že si za to vypýta aj z nádrže. My sme mali auto v zábehu, takže spotreba paliva sa pohybovala zväčša v okolí 10 litrov. Výrobca udáva hodnoty medzi 8-9 litrov, čomu môžeme veriť. Kvôli tomu sme sa oveľa viac zamerali na podvozok. Tu opäť Cupra nezaháľa. Samozrejmosťou je viacprvková zadná náprava a tuhšie naladenie podvozku. Komfort ostal do veľkej miery zachovaný, ale v zákrutách prakticky neexistujú náklony. Krásne cítiť, čo robia predné kolesá a Cupra Terramar dáva vodičovi vysokú mieru istoty.
Zákruty tešia aj bez vysokých otáčok
Tú podporuje pohon všetkých štyroch kolies, ktorý síce preferuje prednú nápravu, ale pri výjazdoch zo zákrut zapojí zadok a vyšvihne vás von. Na rozdiel od vrcholného Formentoru VZ, tu chýba Torque Splitter, takže s tou zábavou to tu zas Cupra nepreháňa. Predsa len, tu je cieľovka už trochu staršia. Extrémne kúsavé sú príplatkové Akebono brzdy za 2 500 €, na ktoré sme si v bežnej premávke občas zanadávali, pretože nástup brzdného účinku je veľmi strmý, ale pri športovej jazde je to presne to, čo od veľkého vozidla s vysokým výkonom potrebujete.
Pri jazde nás sklamali iba dve veci. Zvukový prejav dvojlitra je síce podporený syntetickým orchestrom z reproduktorov, ale nie je to ono a posed je vyšší než napríklad vo Formentore a tým pádom sme sa nedokázali zbaviť pocitu, že sedíme vo vyššom aute. V meste, alebo pre vodičov, ktorí nemajú až také dynamické ambície, sa však toto dá považovať skôr za výhodu.
Veľkosťou Formentor +
Jediné väčšie mínus Terramaru za nás vnímame v jeho veľkosti, ktorá nie je tak výrazne väčšia než pri modeli Formentor. Rozmerovo sú si modely veľmi podobné. Terramar je o 7 cm dlhší, no rázvor majú takmer identický. Miesto v interiéri je solídne, no neponúka nejaké obrovské navýšenie oproti menšiemu Formentoru. Kufor je v základe iba o 50 litrov väčší, no vďaka posuvnej lavici ho možno zväčšiť až na 642 litrov, ale potom už vzadu nikto neobsedí.
Pre rodinu s jedným dieťaťom je to stále dostatočné, ale sen o vozidle Cupra Tarraco ešte nie je pretavený do skutočného sveta. Okrem tohto nám však Terramar robil celý týždeň veľkú radosť. Ako sme spomínali v úvode, jednoducho všetko funguje a pri tom vyzerá fantasticky. Pracovisko vodiča so športovým volantom a štartovaním priamo na volante je ergonomicky dotiahnuté do posledného detailu. A rodinné zameranie okrem ľahko prístupných Isofix úchytov zdôrazňuje absencia lesklých plastov.
Terramar ako odmena za tvrdú prácu
Ostáva už iba cenovka, ktorá je prémiová. Testovaný Terramar VZ štartuje od 52 230 €, ale testovaný kúsok sa dostal až na sumu 63 193 €. Cenovku najviac nafúkli lepšie brzdy, Matrix-LED svetlá, strešné okno, alebo dizajnové 20″ disky, ktoré však na zimu ostali v garáži. Cupra Terramar je auto, ktoré si človek kúpi, lebo sa mu páči. A za túto voľbu nemusí robiť kompromis vo funkčnosti, čo z neho robí štýlovú alternatívu k zavedenej konkurencii.