startstop

Všetko len nie nudné. Prezlečený Tiguan ukazuje, ako sa dá zaľúbiť do SUV

Cupra Terramar

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Rast značky Cupra na našom trhu nabral v roku 2024 celkom nové tempo. Celá modelová paleta bola aktualizovaná, čím sa zjednotil dizajnový jazyk, ale prišiel taktiež nový model – Terramar. Ten robí všetko správne, ale má jeden háčik.

Cupra Terramar vychádza z technického základu Tiguanu, ktorý však obalila do mimoriadne príťažlivého dizajnu. Či už to sú agresívne tvary alebo svetelné efekty, z každého centimetru karosérie na vás útočia emócie. Iba na koncovky výfuku sa akosi zabudlo. Inak je to však auto, na ktoré sa budete pozerať s láskou a kupovať v prvom rade kvôli dizajnu.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Podobný recept platí aj pri talianskej konkurencii, ale Cupra sa odlišuje v jednej dôležitej veci. Všetko v nej funguje až s nemeckou nudnosťou. Motoricky, podvozkovo, kvalitatívne či softvérovo, všetko šľape ako hodinky. Príbuznosť s VW nemôžeme brať ako negatívum, nakoľko si Cupra vyberá z tých najlepších poličiek koncernu. Prítomné tak sú absolútne špičkové Matrix LED svetlá, alebo aj pri výbave VZ benzínový motor 2,0 TSI s výkonom 195 kW (265 k).

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Starý dobrý dvojliter

Tento osvedčený motor zvládne Terramar rozbehnúť na 100 km/h pod 6 sekúnd, ale zas treba uznať, že si za to vypýta aj z nádrže. My sme mali auto v zábehu, takže spotreba paliva sa pohybovala zväčša v okolí 10 litrov. Výrobca udáva hodnoty medzi 8-9 litrov, čomu môžeme veriť. Kvôli tomu sme sa oveľa viac zamerali na podvozok. Tu opäť Cupra nezaháľa. Samozrejmosťou je viacprvková zadná náprava a tuhšie naladenie podvozku. Komfort ostal do veľkej miery zachovaný, ale v zákrutách prakticky neexistujú náklony. Krásne cítiť, čo robia predné kolesá a Cupra Terramar dáva vodičovi vysokú mieru istoty.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Zákruty tešia aj bez vysokých otáčok

Tú podporuje pohon všetkých štyroch kolies, ktorý síce preferuje prednú nápravu, ale pri výjazdoch zo zákrut zapojí zadok a vyšvihne vás von. Na rozdiel od vrcholného Formentoru VZ, tu chýba Torque Splitter, takže s tou zábavou to tu zas Cupra nepreháňa. Predsa len, tu je cieľovka už trochu staršia. Extrémne kúsavé sú príplatkové Akebono brzdy za 2 500 €, na ktoré sme si v bežnej premávke občas zanadávali, pretože nástup brzdného účinku je veľmi strmý, ale pri športovej jazde je to presne to, čo od veľkého vozidla s vysokým výkonom potrebujete.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Pri jazde nás sklamali iba dve veci. Zvukový prejav dvojlitra je síce podporený syntetickým orchestrom z reproduktorov, ale nie je to ono a posed je vyšší než napríklad vo Formentore a tým pádom sme sa nedokázali zbaviť pocitu, že sedíme vo vyššom aute. V meste, alebo pre vodičov, ktorí nemajú až také dynamické ambície, sa však toto dá považovať skôr za výhodu.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Veľkosťou Formentor +

Jediné väčšie mínus Terramaru za nás vnímame v jeho veľkosti, ktorá nie je tak výrazne väčšia než pri modeli Formentor. Rozmerovo sú si modely veľmi podobné. Terramar je o 7 cm dlhší, no rázvor majú takmer identický. Miesto v interiéri je solídne, no neponúka nejaké obrovské navýšenie oproti menšiemu Formentoru. Kufor je v základe iba o 50 litrov väčší, no vďaka posuvnej lavici ho možno zväčšiť až na 642 litrov, ale potom už vzadu nikto neobsedí.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Pre rodinu s jedným dieťaťom je to stále dostatočné, ale sen o vozidle Cupra Tarraco ešte nie je pretavený do skutočného sveta. Okrem tohto nám však Terramar robil celý týždeň veľkú radosť. Ako sme spomínali v úvode, jednoducho všetko funguje a pri tom vyzerá fantasticky. Pracovisko vodiča so športovým volantom a štartovaním priamo na volante je ergonomicky dotiahnuté do posledného detailu. A rodinné zameranie okrem ľahko prístupných Isofix úchytov zdôrazňuje absencia lesklých plastov.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Terramar ako odmena za tvrdú prácu

Ostáva už iba cenovka, ktorá je prémiová. Testovaný Terramar VZ štartuje od 52 230 €, ale testovaný kúsok sa dostal až na sumu 63 193 €. Cenovku najviac nafúkli lepšie brzdy, Matrix-LED svetlá, strešné okno, alebo dizajnové 20″ disky, ktoré však na zimu ostali v garáži. Cupra Terramar je auto, ktoré si človek kúpi, lebo sa mu páči. A za túto voľbu nemusí robiť kompromis vo funkčnosti, čo z neho robí štýlovú alternatívu k zavedenej konkurencii.

Exit mobile version