Vstupná brána do sveta BMW M nás očarila, zabavila, no aj nemilo prekvapila. Aké sú prednosti a neduhy nového BMW M135?
Auto, ktoré malo po svojom predchodcovi čo svetu dokazovať. Priaznivcov značky totiž minulá generácia veľmi neoslovila a nová, štvrtá generácia tak mala byť akýmsi vykúpením. Nemci si totiž dali za úlohu vrátiť radosť z jazdy a počas týždňa stráveným za volantom BMW M135 sme sa snažili zistiť, či sa im to skutočne aj podarilo.
BMW radu 1 prišlo na trh v roku 2004, kedy bolo k dispozícii aj v krásnom variante kupé. S druhou generáciou si však najmenšie BMW osvojilo karosársky variant hatchback a verné mu ostáva aj v najnovšej štvrtej generácii. Tá je rovnako ako jej predchodca postavená na platforme s pohonom predných kolies UKL2. Tam však podobnosti, pochopiteľne, nekončia a niekoľko ich nájdeme aj v otázke dizajnu.
Kontroverzný dizajn?
Nové jednotkové BMW nespravilo z hľadiska výzoru taký pokrok, ako mnohí očakávali. S predchádzajúcou generáciou sa totiž náramne podobajú, obzvlášť v zadnej časti, kde sa odlišnosti hľadajú pomerne ťažko. Dokonca by sme mohli konštatovať, že napriek tomu, že ide o novú generáciu, z dizajnového hľadiska môžeme novinku označiť skôr za väčší facelift. Dizajn je však skôr subjektívnou záležitosťou, ale za zmienku však určite stojí aspoň predná maska. Tá je síce výraznejšie pozmenená, no zároveň priniesla istú dávku kontroverzie.
Vďaka novým predným svetlometom, ako aj zmenenej mriežke chladiča totiž nemôže poprieť podobnosť s modelom Kia Ceed. Verzia M135 to ale zachraňuje ostrejšími a športovejšími črtami. Predné svetlá však so sebou nesú aj jedno obrovské pozitívum, technológiu LED Matrix. Tá sa v posledných rokoch stala u prémiových značiek akýmsi štandardom, no rozhodne ich treba vyzdvihnúť aj tu. Svetlomety totiž pracujú fantasticky, sú spoľahlivé, neoslňujú protiidúce vozidlá a vodičovi dodávajú v noci komfortný rozhľad.
Absencia zvukového prejavu
Ako už bolo spomenuté, zadná časť sa v porovnaní s predchádzajúcou generáciou radikálne nezmenila, no je to práve ona, ktorá dáva variantu M135 nádych jeho športového charakteru. Do oka totiž okamžite padne strešný spojler, no jednoznačnou dominantou sú štyri koncovky výfuku oddelené jemným difúzorom. V tejto súvislosti však treba spomenúť aj jedno z najväčších sklamaní pri tomto vozidle, a to je zvuk. Pri pohľade na agresívny zadok si poviete, že bude robiť bordel, ktorý k autu tohto typu patrí, no opak je pravdou. M135 je totiž až prekvapivo tiché. Absentuje akýkoľvek športový zvukový prejav, ktorý nahrádza umelý zvuk púšťaný do reproduktorov v interiéri. A práve to je aj jeden z najväčších mínusov nového BMW M135. V tomto špecifickom segmente to však nie je nič nezvyčajné, nad slabšou zvukovou kulisou nahradenou umelým zvukom sme si povzdychli aj pri teste CLA 35 AMG.
Presuňme sa však práve do kabíny. Už na prvý pohľad je medzigeneračná zmena jasne badateľná. Z interiéru sa totiž vytratilo množstvo tlačidiel, čo však má dve strany mince. Na jednej strane to sprehľadnilo vnútorný priestor a zjednodušilo ovládanie na volante, no zároveň sa viaceré kľúčové funkcie ako ovládanie klimatizácie presunuli na centrálny dotykový displej, čo mnohým vodičom nemusí vyhovovať.
Famózne škrupinové sedačky
Do oka okamžite padne volant s krásnym M-prešívaním a priam dokonalé alcantarou potiahnuté škrupinové sedačky. Tie totiž ponúkajú skvelý pomer medzi komfortom a športovosťou. Sú nastaviteľné v každom ohľade, no zároveň ponúkajú skvelé bočné vedenie, ktoré je možné si podľa potreby aj prifúknuť a skvelo vodiča podrží pri ostrej jazde. Taktiež treba pochváliť skvelú ergonómiu, za volantom si nájde svoj ideálny posed naozaj každý. Veľmi nenápadným, no za to skutočne prínosným prvkom je pogumovanie zadnej strany pádiel na radenie. Prsty sa na nich vôbec nešmýkajú, čo sme ocenili pri športovej jazde.
Za zmienku stojí aj veľmi dobre fungujúci adaptívny tempomat s funkciou asistovaného riadenia. Auto sa pekne drží v strede jazdného pruhu, čo však nie je samozrejmosťou u všetkých automobiliek. Nové BMW M135 tiež disponuje skvelým audiosystémom od Harman/Kardon, postačujúcim priestorom na nohy pre zadných pasažierov či prekvapivo slušným batožinovým priestorom (380 – 1 200 l).
Krásny moderný interiér s niekoľkými nedostatkami
Prvým je spomenuté ovládanie klimatizácie cez dotykovú obrazovku, trošku neprehľadné menu infotainmentu, nízky strop vzadu (pasažier nad 185 cm sa na zadné sedadlá posadí len s väčšou benevolentnosťou v oblasti priestoru nad hlavou) či ambientné osvetlenie. To síce predstavuje moderný a efektný doplnok interiéru, no jeho umiestnenie je pomerne nešťastné. V noci sa totiž „dokonalo“ odráža v spätných zrkadlách, z ktorých vám zaberie takmer tretinu využiteľnej plochy. Jednou z prvých vecí po usadnutí za volant tak bolo zníženie jasu ambientného osvetlenia, čo síce pomohlo, no problém kompletne neeliminovalo.
Motor so silou 300 bavorských koní
Výkonné štvorvalce už nie sú v dnešnej dobe ničím nezvyčajným a nové M135 xDrive krásne ukazuje prečo. Preplňovaný 2,0-litrový agregát ponúka výkon až 221 kW, teda rovných 300 koní a 400 Nm krútiaceho momentu. Tie je pod kapotou rozhodne cítiť a motor má pekný lineárny ťah. Svoju silu vám ukáže nielen na okreskách, ale aj na diaľnici, kde mu ani rýchlosti ďaleko za povoleným limitom nerobia žiaden problém a kilometre hltá jedna radosť. Na nedostatok výkonu sa preto rozhodne sťažovať nebudete. Na bežné cesty a zábavu je totiž bohato postačujúci. Je preto veľká škoda, že absentuje spomínaný zvukový prejav, ktorý by zážitok z jazdy ešte viac umocnil.
Ako už napovedá samotný názov auta, hnacia sila sa prenáša na všetky kolesá, a to cez 7-stupňovú dvojspojkovú prevodovku. Tá pracuje naozaj ukážkovo. V bežnom režime je preraďovanie veľmi jemné a kultivované. Po prepnutí do športového režimu sa však prebudí diabol. Prevodovka pracuje veľmi rýchlo a jednotlivé prevodové stupne tam hádže ako z učebnice. Ani pri ostrej jazde sme nemali potrebu ju prepínať do manuálneho režimu, pretože za každých okolností správne odhadla správny prevodový stupeň. Samozrejme, vyskúšali sme aj manuálny režim, v ktorom bola prevodovka absolútne submisívna. Zvolený prevodový stupeň drží aj v obmedzovači, takže prakticky jej nie je čo vytknúť.
Podvozok bez limitov
Nové BMW M135 zároveň prináša viaceré nové výstuhy či adaptívne tlmiče. Tým sa inžinierom podarilo dosiahnuť vyššiu torznú tuhosť karosérie, tuhší podvozok či znížiť svetlú výšku až o 8 mm. Podvozok tak disponuje obrovským potenciálom, ktorý cítiť takmer okamžite. Na bežných cestách má veľké rezervy a jeho limity sa mimo okruhu hľadajú len ťažko. Vodičovi tak dáva veľkú istotu, a to aj vo vysokých rýchlostiach. Auto je síce pomerne tvrdé, no vďaka adaptívnym tlmičom vás v režime Efficient prekvapí svojou komfortnosťou. Rozhodne tak nejde o žiaden lámač stavcov.
Pozitívne hodnotíme aj riadenie. To je veľmi rýchle a presné, vďaka čomu pôsobí M135 agilne a čitateľne. V ostrejších zákrutách však cítiť vplyv platformy, na ktorej je novinka postavená a teda dominanciu prednej nápravy. Napriek prítomnosti pohonu všetkých kolies xDrive sa auto väčšinu času správa ako predokolka a poslať ho do pretáčavého šmyku je so zapnutou stabilizáciou DSC prakticky nemožná úloha. Auto totiž drží ako na koľajniciach a na rozdiel od takej M2 oveľa benevolentnejšie odpúšťa chyby.
Brzdy z iného sveta
Azda najväčšou prednosťou nového BMW M135 sú však brzdy. Tie sú ako z iného sveta. Disponujú totiž doštičkami z M3 a ponúkajú priam šialený brzdný výkon. Pri veľmi ostrej jazde sme nespozorovali ich vädnutie a miestami sme mali pocit, že popierajú zákony fyziky. Dráha, na ktorej sú schopné auto zastaviť, je totiž tak krátka, že pud sebazáchovy už na vás kričí, aby ste začali brzdiť.
BMW M135 xDrive jazdí ako malý boh. Z hľadiska jazdných vlastností prakticky nemá mínusy a odmení vás skvelou zábavou. So skúsenejším vodičom za volantom je na okreskách navyše schopné vyškoliť aj oveľa výkonnejšie vozidlá. Azda jeho jedinou drobnou nevýhodou je tá profesorská dokonalosť a presnosť. Na jednej strane si užívate, do akých limitov auto môžete dotlačiť bez toho, aby ste skončili v jarku, no zároveň mu chýba to vzrušenie z BMW modelov s pohonom zadných kolies.
Peňaženka sa zapotí
Cena BMW M135 začína na sume 52 360 eur, no s príplatkovou výbavou hravo presiahne hranicu 60-tisíc. Počítať treba aj s vyššími prevádzkovými nákladmi, obzvlášť vtedy, pokiaľ sa rozhodnete pravidelne využívať celý výkonový potenciál auta. Spotreba sa za štandardných podmienok pohybuje na úrovni 8 l/100 km. V tých neštandardných sa poľahky prehupne aj nad 20 litrov.
TECHNICKÉ ÚDAJE |
BMW M135 xDrive |
Počet valcov |
4 |
Zdvihový objem |
1 998 cm3 |
Max. systémový výkon |
221 kW / 300 k |
Max. krútiaci moment |
400 Nm |
Palivo |
benzín (mild-hybrid) |
Pohon |
AWD |
Prevodovka |
7-stupňový automat |
Zrýchlenie 0-100 km/h |
4,9 s |
Maximálna rýchlosť |
250 km/h |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka |
4 361 mm |
Šírka (bez spätných zrkadiel) |
1 800 mm |
Výška |
1 459 mm |
Rázvor náprav |
2 670 mm |
Objem batožinového priestoru |
380 l (1 200 l po sklopení sedačiek) |
Pohotovostná hmotnosť |
1 625 kg |
SPOTREBA (počas testu) |
|
Mesto-okresky |
7,2 l/100 km |
Mesto-okresky-diaľnica |
8,0 l/100 km |
Priemerná spotreba |
12,6 l/100 km |
Objem palivovej nádrže |
49 l |
CENA |
|
Základná cena modelu |
52 360 € |
Cena testovanej verzie |
64 412 € |