S príchodom elektromobility dostávajú konštruktéri a inžinieri aj nové možnosti, ako spraviť vozidlá lepšími, rýchlejšími, schopnejšími či všestrannejšími. Elektrický pohon nie je len o dojazde a nabíjaní (čo sú síce v konkurenčnom boji určite dôležité faktory, ale nemali by byť jediné), ale predovšetkým o posúvaní limitov vozidiel o úrovne ďalej a ich sprístupnenie širšiemu spektru zákazníkov.
Mercedes G 63 AMG je na Slovensku najpredávanejším AMG modelom vôbec. Dávno už totiž neplatí, že Géčko je len terénnym vozidlom. Hoci to tak pôvodne zrejme v Mercedese nezamýšľali, ľudia z neho urobili lifestylovú ikonu. Vysoký posed za volantom, široký zadný rozchod kolies, majestátny vzhľad a pocit bezpečia, neporaziteľnosti a nesporné kvality v teréne – atribúty, vďaka ktorým sa Géčko stalo tak vyhľadávané. V Stuttgarte toto všetko totiž dokázali spojiť s tradičnou dávkou luxusu a pohodlia, s akou sa nemôže porovnávať žiadny konkurent s výnimkou Land Roveru Defender. Čo nové prináša G 580?
Nie je bez konkurencie
S príchodom elektrickej verzie sa v automobilke rozhodli odkloniť od predpokladaného názvu EQG. Aj keď familiárne takto tento automobil môžeme pomenovať, oficiálny názov vozidla je Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology. Pohľad na jeho technické parametre by pre nezainteresovaných motoristov mohli sprevádzať citoslovcia úžasu, ale je tomu tak len v porovnaní s európskou, americkou alebo kórejskou konkurenciou. G 580 má schopnosti, aké sme nemohli vyskúšať u doteraz žiadneho iného vozidla, ale stačí sa pozrieť na čínsky trh a razom príde k vytriezveniu. Pri schopnostiach tamojších off-roadov sa bude na jazyk tlačiť otázka, A dokáže aj plávať? G 580 môže stavať na imidži, ktorý bol vo svete budovaný už od roku 1979, ale na slovenský a európsky trh neprichádza osamotený – bude sa musieť vyrovnať so síce neznámym, ale takisto mimoriadne nadaným konkurentom – M-Hero 917.
Vektorovanie krútiaceho momentu maskuje vysokú hmotnosť
Ako sme už načrtli, G 580 vychádza zo základov svojich spaľovacích kolegov. To znamená, že stojí na rovnakom podvozku, zachovaná zostala aj kombinácia nezávislého zavesenia kolies s dvoma priečnymi ramenami vpredu a novou tuhou zadnou nápravou. To sú ideálne predpoklady na zachovanie jazdného komfortu i terénnych schopností, aké dokáže poskytnúť vozidlo stojace na rebrinovom ráme. Už spaľovacie varianty sú ťažké, takže konštruktéri pre zachovanie zmysluplného dojazdu museli do tohto rámu nainštalovať obrovskú batériu. Jednotlivé články batérií sú poukladané na sebe v dvoch poschodiach, čo podstatným spôsobom znížilo ťažisko vozidla.
Keďže to nebolo tak dávno, čo sme v redakcii mali G 63 AMG, môžeme potvrdiť, že ťažká batéria umiestnená bližšie k vozovke podstatným spôsobom zlepšila stabilitu vozidla v tiahlych zákrutách. Samozrejme, že úplne normálne, že vodič si kdesi v podvedomí uvedomuje, že riadi kolos s hmotnosťou prevyšujúcou 3 tony, napriek tomu na suchej vozovke môže poslať G 580 do zákruty priam absurdnými rýchlosťami. Vektorovanie krútiaceho momentu je jednoducho technológia, ktorá zásadným spôsob mení zaužívané jazdné návyky z vozidiel so samosvornými diferenciálmi a aj autám s vysokou hmotnosťou umožňuje jazdiť v zákrutách rýchlo a stabilne. Na suchu.
Batéria a spotreba energie
Batéria má využiteľnú kapacitu 116 kWh a má tri chladiace vrstvy. Mercedes udáva kombinovanú spotrebu energie na úrovni 30 kWh/100 km a dojazd podľa WLTP 473 km. Toto možno nie je úplne prvý test G 580, ktorý čítate. Kolegovia sa pozastavovali nad vysokou spotrebou energie, ktorá nekorešpondovala s údajmi výrobcu a ani sa im nepriblížila. Očividná bola najmä vysoká spotreba na diaľnici. S G 580 sme absolvovali cestu z Bratislavy na Skalku. Nabíjali sme 30 minút cestou tam aj naspäť na odpočívadle Tanker-Čaradice, ktoré poskytuje najlepšie zázemie na nabíjanie elektromobilov vďaka najväčšiemu počtu stojanov s rýchlym nabíjaním. K stojanom od ZSE a Greenway tu len nedávno pribudli nabíjacie stojany aj od Ionity, čo má pre vodičov elektromobilov značky Mercedes zvlášť pozitívny význam. K vozidlu totiž dostávajú nabíjaciu kartu Mercedes me Charge, vďaka ktorej môžu prvý rok prevádzky vozidla nabíjať v sieti nabíjacích staníc Ionity úplne zdarma.
Jazdili sme v rámci rýchlostných limitov a dosiahli sme priemernú spotrebu 47 kWh/100 km. Počas testu boli aj prípady, keď sme v mestskej prevádzke jazdili so spotrebou prevyšujúcou 60 kWh/100 km. Takto vysoké čísla sú dôsledkom dvoch faktorov. Jazdili sme počas týždňa, kedy sa vonkajšie teploty konštantne pohybovali pod bodom mrazu a nevyužívali sme predhrievanie batérie. A práve toto je kľúčové. V závere testovacie týždňa, keď sa teplota dostala na 3ºC, začala klesať aj priemerná spotreba, niekde na úroveň 38 kWh/100 km. Budeme so záujmom sledovať, akú spotrebu energie bude vozidlo vykazovať na jar alebo v lete. Takisto z uvedeného vyplýva, že na rozumné prevádzkovanie vozidla, ktorého jednou z výhod oproti spaľovacím verziám by jednoznačne mali byť aj nižšie prevádzkové náklady, je potrebné mať doma k dispozícii wallbox a na cesty v chladnom počasí vyrážať so zohriatou batériou.
Inteligentná navigácia pomáha s plánovaným ciest
Maximálny nabíjací výkon je 200 kW. Na dlhších cestách sme ocenili inteligentnú navigáciu, ktorá zobrazuje predpokladaný stav batérie v cieli trasy, prípadne odporúča miesta na zastavenie kvôli nabitiu batérie a čas, ktorý je potrebný mu obetovať. Systém pritom zohľadňuje topografiu, priebeh trasy, teplotu okolia, rýchlosť, nároky na kúrenie i chladenie a dynamicky reaguje na dopravné zápchy alebo na zmenu štýlu jazdenia. Predpoklad na začiatku cesty je relatívne presný, zachytili sme odchýlky v rozmedzí do 3 %, čo umožňuje lepšie plánovanie cesty. G 580 má päť stupňov rekuperácie, vrátane automatickej rekuperácie alebo žiadnej, kedy vozidlo prakticky po uvoľnení pedálu akcelerátora plachtí.
Batéria je zospodu chránená odolným kompozitovým krytom z hliníka a karbónu. To umožňuje prechádzať s vozidlom prekážkami v teréne bez obáv z jej poškodenia. Je dobre chránená aj voči vode, takže s G 580 sa dá prekonať vodný brod s hĺbkou až 85 cm. To je o 15 cm viac ako môžu absolvovať spaľovacie modely.
Výkon a schopnosti v teréne
Pohon obstarávajú až 4 elektromotory, teda každé koleso roztáča jeden. Kombinovaný výkon pohonného systému je 587 koní a až 1 164 Nm. Elektromotory sú pripevnené k rebrinovému rámu a s kolesami sú spojené prostredníctvom hriadeľov s dvoma kĺbmi. G 580 nemá žiadne mechanické diferenciály, no vďaka elektromotorom, samozrejme, je možné aktivovať redukciu. Funkciu konvenčných uzávierok diferenciálov vytvára nový model virtuálne pomocou inteligentného vektorovania krútiaceho momentu. Vtedy dokáže pohonný systém preniesť na kolesá krútiaci moment až 18 000 Nm. Elektromotory tak skutočne posúvajú limity vozidla oveľa ďalej, než boli doteraz majitelia Mercedesu G zvyknutí.
Pre zjednodušenie manévrovateľnosti sú vodičovi k dispozícii dva celkom nové systémy – G-Steering a G-Turn. Ten prvý pribrzďuje vnútorné zadné koleso tak, aby sa celé auto okolo neho dokázalo zvrhnúť. Na úzkych nespevnených cestičkách je to mimoriadne užitočná funkcia, pretože s vozidlom sa takto dá jazdiť plynulo. Bez toho, aby bolo potrebné cúvať. G-Turn zasa umožňuje otočiť sa s vozidlom doslova “na päte” ako tank. Opäť funkcia, ktorá nájde uplatnenie v prostredí, kde na klasické otáčanie nie je príliš veľký priestor. Treba však poznamenať, že na úspešné otočenie s vozidlom musí byť splnených hneď niekoľko podmienok. Podklad pod kolesami musí byť buď sypký alebo šmykľavý (na suchej ceste to nefunguje), ale predovšetkým ako tak rovný. Stačí menšia nerovnosť ako napríklad vyjazdené koľaje a elektronika od tohto manévru upustí.
Po zapnutí funkcie terénnej redukcie Low Range sa automaticky spustí režim plazivej jazdy, čo je akýsi tempomat v teréne. Ten je nastaviteľný v troch stupňoch a pomáha najmä menej skúseným vodičom optimalizovať prenos krútiaceho momentu na kolesá v závislosti od rôznych podmienok, a tak zdolať aj náročnejšie terénne prekážky. Nájazdový uhol vpredu je 32°, vzadu 30,7° a prejazdový 20,3°. Bočný náklon zvládne G 580 do uhla až 35°. Podrobnejšie sme sa terénnym schopnostiam G 580 venovali na polygóne v Grazi TU.
Syntetický zvuk
Komu by chýbal typický zvukový prejav spaľovacích verzií, môže aktivovať funkciu G-Roar. S umelo generovaným zvykom to býva v elektrických vozidlách mnohokrát ošemetné až trápne, G-Roar vytvára skutočne vierohodný zvuk benzínového osemvalca. Keďže jeden z jeho reproduktorov sa nachádza aj pod prednou kapotou, G-Roar neslúži len pre potešenie posádky, ale zvuk prenáša aj do okolia. Ide zatiaľ o najlepší umelo generovaný zvuk, aký sme doteraz v elektromobiloch mali možnosť zažiť. Pôsobil ešte autentickejšie ako syntetický zvuk v Hyundai IONIQ 5 N.
Dizajn a aerodynamika
Čo sa týka dizajnu, G 580 môže príslušnosť k elektrickému pohonu dávať viac alebo menej okato. Variant na fotografiách prezrádza pohon na elektrinu prakticky len vďaka bočným modrým linkám na dverách. Štandardná maska chladiča sa však dá vymeniť za obloženie s čiernym osvetleným panelom. Dvere batožinového priestoru môžu zostať holé, alebo na ne objednáte kryt na rezervné koleso či nabíjacie káble. Čo už na prvý pohľad nie je až tak vidieť je vyššie položená kapota, zaoblenejšie stĺpiky karosérie a vzduchové záclony na zadných podbehoch kolies. Tým má G 580 výrazne lepší aerodynamický odpor vzduchu, čo poznateľne prispieva k nižšej hlučností pri jazde na diaľnici. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 180 km/h.
Záver
V predaji je na Slovensku zatiaľ Mercedes-Benz G 580 First Edition s rozsiahlou porciou výbavy a cenou o 204-tisíc eur. Je to stále o takmer 50-tisíc menej ako v prípade verzie G 63 AMG. Dynamicky sa pritom G 580 verzii AMG na ceste minimálne vyrovná a na zakrútených cestách bude určite rýchlejšia a agilnejšia. Takisto má širšie schopnosti v teréne, lepšiu prejazdnosť a pri správnom používaní bude mať aj nižšie prevádzkové náklady. G 580 je fascinujúcim typom auta, výkladnou skriňou technológii značky Mercedes-Benz. Kto vidí v takomto vozidle zmysel, ten bude rozsahom schopností G 580 skutočne očarený.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Motor | 4x synchrónne motory s permanentným budením a 2-stupňovou prevodovkou |
Typ a kapacita akumulátora | Li-ion, 116 kWh |
Max. výkon | 432 kW/587 k |
Max. krútiaci moment | 1 164 Nm |
Dojazd | 473 km (WLTP) |
Pohon | AWD |
Rekuperačný výkon | 217 kW |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 624 mm |
Šírka (bez spätných zrkadiel) | 1 931 mm |
Výška | 1 986 mm |
Rázvor náprav | 2 890 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 808 kg |
Objem batožinového priestoru | 555 – 1 990 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 4,7 s |
Rozmer pneumatík | 275/50 R20 |
SPOTREBA, NABÍJANIE, DOJAZD | |
Elektromotor | |
Mesto: | 38 kWh / 100 km |
Diaľnica: | 47 kWh / 100 km |
Okresky: | 42 kWh / 100 km |
Maximálny nabíjací výkon | 200 kW |
Dojazd po 15 minútach nabíjania | 170 km |
Doba nabíjania 10 – 80% | 32 min |
CENA | |
Základná cena modelu | 152 587 eur |
Základná cena testovanej verzie | 204 167 eur |