startstop

TEST Mazda CX-80 Diesel: Prémiovky dostáva pod tlak

Mazda CX-80

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Zdá sa, že Mazda má pred sebou naozaj silné obdobie. CX-60 prekonala očakávania, teraz prichádza vlajková loď s označením Mazda CX-80. Podarí sa jej prekonať samú seba? A to ešte prichádza nová generácia Mazdy 6…

Obdobie, kedy Mazda oddialila príchody nových generácií neustálymi faceliftami, je zdá sa za nami. Nedávno odhalená CX-60 si už stihla získať mnohých a posunula automobilku opäť o krok bližšie do prémiového segmentu. Síce je CX-60 väčšia ako CX-5, mnohým chýbal tretí rad sedadiel a našli sa aj takí, ktorí prahli po ešte väčšom SUV. Mazda tieto prosby vypočula a náhrada za niekdajší model CX-8, respektíve 9, na seba nenechala dlho čakať.

Nikto si však ani len vo sne nepredstavil, že najväčšie SUV od Mazdy dosiahne takých rozmerov. Samotný rázvor osí kolies má totiž 3 120 milimetrov. To je hodnota, ktorá atakuje Rolls-Royce Cullinan. Áno, tí, ktorí ste si mysleli, že CX-80 je len mierne natiahnutá CX-60 s tretím radom sedadiel, ste na omyle. Toto je naozaj veľké SUV porovnateľné s Volvom XC90.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Pevne na zemi

Napriek tomu ostáva Mazda pevne nohami na zemi a cenou konkuruje skôr Škode Kodiaq, čo nás núti položiť si otázku, či je Škoda tak drahá alebo Mazda tak lacná. Každopádne exteriér modelu Mazda CX-80 vyzerá naozaj výborne, pričom konštruktéri nič neodflákli a zmenili viac než na prvý pohľad vidieť. Kľúčovú zmenu možno pozorovať v prípade naladenia podvozku. Ten je v porovnaní s menšou CX-60 výrazne komfortnejší. Vďačiť za to môže úplne iným tlmičom, pružinám či samotnému zaveseniu alebo ramenám. Jednoducho podvozok CX-80 je diametrálne odlišný. Veľká škoda, že si do konštrukcie nenašlo cestu vzduchové pruženie, čo by síce cenu auta predražilo, no zároveň posunulo laťku ešte vyššie.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Aj napriek tomu je podvozok mimoriadne dobre vyvážený, miestami lepšie ako pri konkurentoch prémiového nemeckého tria. Mazda dokonca dokáže korigovať náklony karosérie pri jazde v zákrutách vďaka systému, ktorý pribrzdí vnútorné koleso. V praxi je nová Mazda stabilná a masívne rozmery ako vodič nemáte šancu postrehnúť.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

K naftovému radovému šesťvalcu nie je príliš čo dodať, jeho prejav je mimoriadne kultivovaný, pričom cítite jeho ohromnú silu. Jednoducho, zoberte si ho! Spotreba je mimoriadne priaznivá, a to dokonca aj v meste. Kombinácia s osemstupňovou automatickou prevodovkou je ideálna. Jej chod nič nenarúša, v zásade o radení jednotlivých prevodov ani netušíte.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Praktická v každom smere

Ako sme už načrtli, vnútorný priestor je naozaj bohatý, najmä v druhom rade sa budete cítiť ako v biznis triede v lietadle. O to viac, ak siahnete po príplatkových kapitánskych sedadlách. Síce prídete o možnosť praktického prechodu do tretieho radu cez stredovú uličku, no získate praktickú a hlavne komfortnú stredovú konzolu.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Samozrejme, siahnuť môžete aj po konvenčnej sedemmiestnej verzii, tá sa nám však s ohľadom na charakter celého auta k nemu nehodí. Skvelou správou je, že špeciálne sedadlá v druhom rade nepredstavujú prekážku pri ich sklápaní. Vznikne tak praktická rovina na prepravu obrovského nákladu a objem takmer 2 000 litrov. Palubná doska je takmer identická s menším bratom. Mazda opäť stavila na kombináciu ergonomických ovládačov a jemnej moderny. Takýto vyvážený dizajn zameraný na vodiča je dnes raritou a treba uznať, že vôbec nevyzerá zastaralo. Oceníte najmä možnosť ovládania displeja otočným ovládačom, ale aj dotykom. Je tu množstvo prehľadných ovládačov a klasický panel klímy.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Materiálové spracovanie je na vysokej úrovni, pričom nami testovaná konfigurácia bola mimoriadne vkusne zladená. Budem sa opakovať, podobne ako pri teste Mazdy CX-60, aj tu k dokonalosti chýba len vzduchový podvozok. Podrobnejšie sme sa testu modelu Mazda CX-80 venovali v našej videorecenzii.

TECHNICKÉ ÚDAJE                                  
Usporiadanie a počet valcov R6
Zdvihový objem 3 283 cm3
Max. výkon 187 kW/254 k
Max. krútiaci moment 550 Nm
Palivo diesel
Pohon AWD
Prevodovka 8-stupňová automatická
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 995 mm
Šírka so spätnými zrkadlami 2 142 mm
Výška 1 712 mm
Rázvor náprav 3 120 mm
Pohotovostná hmotnosť 2 043 kg
Rozmer kolies R20
Zrýchlenie 8.4 s
Maximalna rýchlosť 219 km/h
SPOTREBA
Mesto 7,5 l/100 km
Diaľnica 7,6 l/100 km
Okresky 5,1 l/100 km
Priemer 7,9 l/100 km
CENA
Základná cena modelu 58 890 €
Cena testovanej verzie 75 240 €

 

Exit mobile version