Domov TESTY Nové vozidlá Ako milovať elektromobily, keď ešte stále predávajú TOTO?

Ako milovať elektromobily, keď ešte stále predávajú TOTO?

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

BMW radu M Performance ešte nikdy nebolo také dobré ako X3 M50. Má silný benzínový šesťvalec, akceptovateľnú hmotnosť a je prispôsobené na jazdu na každý deň aj na víkendové výlety po tých najkrajších cestách.

Súvisí to s tým, že štvrtá generácia BMW X3 nevznikne ako plnohodnotný M model. Možno sa časom na tom niečo zmení, ale zatiaľ je stanovisko BMW také, že s X3M sa nepočíta. Samozrejme, dizajn nemusí sadnúť každému, ale to už je typická črta moderných BMW. Forma tu však nie je nadradená funkčnosti. BMW X3 M50 je aj vo svojej vrcholnej verzii praktické, ako sa od SUV očakáva. Má elektronicky vysúvateľné ťažné zariadenie, na diaľnici dokáže samostatne meniť jazdné pruhy, zadné sedadlá sú sklopné v pomere 40:20:40 a napriek vysokému výkonu je pri pokojnej jazde benzínový šesťvalec skutočne úsporný. Keď na to totiž netlačíte, dokáže cestovať s maximálnym komfortom za 8 litrov na 100 km. V kombinovanom cykle treba počítať s 10 až 11 litrami. Pritom je stále šoférsky zaujímavé, hoci je medzigeneračne dlhšie (+3,4 cm) aj širšie (+2,9 cm).

BMW X3 M50
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Doteraz som model X3 vnímal ako bežnú súčasť portfólia mníchovskej automobilky, ktorý síce patril na čelo predajov, ale v skutočnosti pre mňa nebol ničím špeciálne zaujímavým. Prémiové SUV s pohonom 4×4 akých jazdí po uliciach hromada. Nová generácia však má podstatne okázalejší dizajn s väčším počtom originálnejších prvkov a zásadne zmenenú kabínu. Tá vsadila na displeje, minimum tlačidiel, výraznejšie svetelné efekty a jednoduchú čistotu tvarov. Navyše, kto bude chcieť, môže zvoliť interiér bez akejkoľvek zvieracej kože.

BMW X3 M50
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Najsilnejšie M Performance BMW

Pod povrchom ide o ďalší klon osvedčenej kombinácie preplňovaného trojlitrového šesťvalca B58 s osemstupňovou automatickou prevodovkou, pohonom všetkých kolies a elektronicky riadeným diferenciálom na zadnej náprave. Všetky verzie novej X-trojky sú spriahnuté so 48V mild-hybridným systémom, takže aj M50 má 10-sekundový overboost po pritiahnutí ľavého pádla pod volantom. Elektromotor je integrovaný do automatu, takže vypínanie a zapínanie motora je skutočne takmer nepozorovateľné.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

BMW X3 M50 prijalo pod kapotou vôbec najvýkonnejší šesťvalcový radový benzínový motor, aký sa doteraz montoval do modelu M Performance. Dosahuje celkový výkon 398 koní a krútiaci moment 580 Nm. To umožní autu zrýchliť z 0 na 100 km/h za 4,6 sekundy. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 250 km/h. Motor má dostatok sily aj v stredných otáčkach, takže výjazdy zo zákrut môžu byť skutočne dynamické. Pochopiteľne, pohon xDrive preferuje prenos krútiaceho momentu na zadné kolesá.

BMW X3 M50
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Pokiaľ máte z predchádzajúcej generácie X3 obavy, že voľba výkonnej verzie M50 bude mať negatívne dopady na komfort jazdy, a že s 21-palcovými kolesami bude zbytočne tuhé, tak máme dobré správy. V štandardom režime je X3 M50 poddajná a predvádza skutočne ladné pohyby pri prejazde nerovnosťami. BMW dáva voľnosť akustickému prejavu motora, ktorý je zvýraznený inštaláciou štvoricou koncoviek výfukového systému. Áno, pri absencii X3M sa inžinieri v BMW rozhodli, že štyri koncovky výfuku dostane aj M Performance model. Hoci zvuk motora je v kabíne stále trochu prifarbený, niet pochýb o tom, že prskanie z výfukov je skutočné.

BMW X3 M50
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Minimum tlačidiel

Interiér sa podstatne líši od toho, na čo boli doteraz majitelia X3 zvyknutí. Ambientné plochy obkolesujú netradičné miesta ako kľučky dverí alebo úložné priestory na bezdrôtové nabíjanie mobilných telefónov. Palubná doska prakticky neobsahuje žiadne fyzické tlačidlá, všetko sa ovláda cez dotykovú obrazovku, respektíve ovládač iDrive. Takýto prístup je síce moderný, ale predsa len by sme prijali tlačidlo výstražných svetiel s intuitívnejšou odozvou.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Takisto záleží aj na konfigurácii interiéru. Išli by sme do svetlejších farieb, pretože v čiernej vyznieva kabína dosť pochmúrnym dojmom. Vrchná časť palubnej dosky a veľká plocha pred spolujazdcom je čalúnená eko materiálom z recyklovaných PET fliaš. Čo sa týka materiálov, na prémiové vozidlo sa tu nachádza až príliš veľa plastov a to aj na miestach, s ktorými ako vodič prichádzate do kontaktu najčastejšie. Vidíme, že už aj neprémiové značky sa snažia zvyšovať vnímanú kvalitu svojich interiérov a napríklad taká Mazda CX-80 pôsobí vnútri podstatne noblesnejšie.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Záver

Stratégia automobilky BMW je nám dlhodobo sympatická. Ponúka vyvážený mix spaľovacích, plug-in hybridných a elektrických vozidiel, takže každý si môže vybrať pohon, ktorý mu bude najviac vyhovovať. Elektrická X3 bude predstavená ešte tento rok a bude stáť na celkom novej platforme Neue Klasse, takže ponúkne dlhší dojazd, rýchlejšie nabíjanie a efektívnejšiu prevádzku. Kto si však stále chce užívať benzínové autá, tomu bude M50 robiť veľkú radosť. Zosobňuje všetko to, čo máme na spaľovacích autách radi.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Za volantom vzbudzuje emócie, nadšenie, dokáže vtiahnuť vodiča do deja a generuje vzrušenie, ktoré bežné rodinné SUV nedokáže poskytnúť. Napriek dobe, ktoré silným benzínovým autám neprajú tak ako v minulosti, v BMW stále vyrábajú autá, ktoré po šoférskej stránke nedávajú dôvod spomínať na staré časy a lamentovať nad tým, že kedysi bolo to alebo ono lepšie. Je však pravda, že za takýto zážitok so spaľovacím autom je potrebné si priplatiť. Cena BMW X3 M50 začína od 82 970 €.

BMW X3 M50 2025 - PRVÁ JAZDA - Toto je najsilnejší M Performance model v histórii

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.5 / 5. Počet hodnotení 18

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokZmena v tuneli Branisko na D1: Hrozia veľké odstávky a použitie výbušnín
Nasledujúci článokMá nový motor, veľký kufor a skvelý dizajn. Má sa Octavia báť?
Práci redaktora sa venujem už viac než 20 rokov. Začínal som na portáli Autovia.sk, neskôr som sa stal členom redakcie magazínu Stop. Od roku 2022 som šéfredaktorom portálu startstop.sk.