Zaujme cenou, poteší spotrebou a prekvapí jazdnými vlastnosťami. Otestovali sme Suzuki Swift 1,2 Dualjet Mild Hybrid 4WD.
Nová generácia Suzuki Swift prináša viacero zmien, či už po dizajnovej alebo technickej stránke. Svoje základné hodnoty si však ponechala. K dispozícii je síce len v mild-hybridnej konfigurácii, avšak zákazníci majú na výber medzi verziou s pohonom predných kolies a aj verziou s pripojiteľným pohonom zadnej nápravy označovanou ako 4WD. Takýto malý hachtback s náhonom na všetky kolesá nevyrába žiadna iná automobilka, iba Suzuki.

Dizajnová evolúcia
Začnime zovňajškom, ktorý už na prvý pohľad prináša badateľné zmeny. Ide však skôr o evolúciu, než o revolúciu predchádzajúceho modelu. Novinka vsádza na jednoduché línie karosérie bez zbytočných prvkov. Ostré hrany prednej masky mu síce dodávajú agresívnejší charakter, no stále si zachováva svoju roztomilosť. Zaujmú určite aj LED svetlá, ktoré vozidlu dodávajú na modernosti a opomenúť nesmieme ani automatické diaľkové svetlomety, ktoré pracujú spoľahlivo. Črty ostrejšej nátury nájdeme aj v zadnej časti vozidla, kde si okrem nového nárazníka prešli úpravou aj zadné svetlomety. Do oka však určite padne aj zadný diferenciál, ktorý je pomerne nízko a nie je chránený žiadnym plechom či lyžinou. Celkovo však nový Swift pôsobí veľmi uhladene.

Skvelé sedačky, no aj zopár nedostatkov
Presuňme sa do interiéru, ktorému dominujú tvrdé, na dotyk nie zrovna najpríjemnejšie plasty. Swift sa však nehrá na prémiové vozidlo a prítomnosť daných materiálov preto nie je veľkým prekvapením. Prvotný lacný vzhľad však zachraňuje pekná dvojfarebná prístrojová doska, vďaka čomu zároveň kabína nepôsobí nudne. Skutočne milým prekvapením boli sedačky, ktoré sú veľmi komfortné a ponúkajú viac než slušné bočné vedenie. Zamrzí len jeden stupeň vyhrievania, ktorý je veľmi silný a po pár minútach vás začne grilovať. Za zmienku však stojí aj volant, ktorý medzigeneračne prakticky neprešiel zmenou, no skvelo padne do ruky a rozloženie ovládacích prvkov je veľmi prehľadné a intuitívne.

Veľkú pochvalu si Suzuki zaslúži aj za zachovanie množstva fyzických tlačidiel, vrátane ovládania klimatizácie, ktoré sú oveľa praktickejšie ako dotykové obrazovky. Jednu však Swift napriek tomu má, avšak v novej generácii už nie je plne integrovaná do palubnej dosky. Jednoduchý displej ponúka všetky potrebné informácie s výnimkou asistenčných systémov. Tie možno aktivovať či deaktivovať len cez prístrojový štít pomocou retro tykadla, čo nie je zrovna šťastné a praktické riešenie. Nový Swift však disponuje celou plejádou pomocníkov, vrátane adaptívneho tempomatu či funkcie asistovaného riadenia. Tú ale Suzuki nemá prepracovanú úplne do detailov a auto malo občas tendenciu fluktuovať od jednej čiary k druhej.

Pozitívne nemôžeme ohodnotiť ani funkciu prepojenia infotainmentu so smartfónom. Pri počúvaní hudby sa prakticky pri každej jazde spojenie niekoľkokrát na krátku chvíľu prerušilo. Chválime však prítomnosť ako USB-C, tak aj USB-A portu, dokopy vozidlo ponúka až tri, čo je maximálne postačujúce. Puristov zase rozhodne poteší mechanická ručná brzda, pričom pozitívom je aj batožinový priestor. Ten so zdvihnutými zadnými sedačkami ponúka objem 265 litrov a bez problémov pojme aj väčší nákup. Vozidlo zároveň komfortne odvezie štyroch dospelých ľudí, avšak treba poznamenať, že zadní pasažieri s výškou nad 180 cm nebudú nadšení z relatívne nízkeho stropu.

Zábava za volantom zaručená
Poďme sa však zamerať na oblasť, v ktorej nové Suzuki Swift skutočne vyniká, a to sú jazdné vlastnosti či spotreba. Má totiž srdce japonského samuraja a v kombinácii s nízkou hmotnosťou vám ponúkne skvelú zábavu za volantom. Oproti predošlej generácii však nastala jedna výrazná zmena, a to pod kapotou. Novinka síce opäť dostala 1,2-litrový atmosférický benzínový motor, avšak prišla o jeden valec. Swift tak po novom poháňa už len trojvalec, ktorý však ponúka zhodný výkon 61 kW (83 k) a dokonca vyšší krútiaci moment, ktorý činí 112 Nm. Japonci sa s ním totiž vyhrali, vylepšili jeho účinnosť, ktorá predstavuje až 40 % a taktiež sa im podarilo znížiť emisie či spotrebu.

Agregát zároveň spolupracuje s mild-hybridným systémom SHVS, ktorý mú pomáha najmä pri akcelerácii. A treba povedať, že je to cítiť. Auto je totiž v nižších rýchlostiach veľmi svižné a v kombinácii s 5-stupňovým manuálom (ktorý je v dnešnej dobe už skôr raritou) ponúka veľmi slušnú zábavu. Na druhú stranu treba poznamenať, že pri diaľničných rýchlostiach šiesty prevodový stupeň citeľne chýba. Kabína je síce dobre odhlučnená, no pri 130 km/h motor točí až 3 500 ot./min., čím pochopiteľne trpí ekonomickosť prevádzky. Vysoké rýchlosti tak nie sú jeho hlavnou doménou.

Doma aj na lesných cestách
Na okreskách vám však vyčarí úsmev na tvári. Swift disponuje veľmi presným a dobre čitateľným riadením a mierne tuhším, no zato stále dostatočne komfortným podvozkom. K tejto kombinácii si pripočítajte živý motor s hmotnosťou na úrovni len jednej tony a v rukách máte veľkú motokáru, s ktorou vás jazdenie bude baviť. Mierne nás síce prekvapil možno až nečakane vysoký záber spojky, no dá sa na to rozhodne zvyknúť. Okrem asfaltových ciest však Swift s pohonom 4WD veľmi dobre zvláda aj lesné cestičky, a to aj vďaka zvýšenej svetlej výške o 25 mm (140 mm) oproti predokolke.

A čo spotreba?
Tú môžeme obecne označiť za veľmi dobrú. Za papierovými hodnotami síce v realite zaostáva, no na konci nášho testu sme dosiahli kombinovanú spotrebu 6,2 l/100 km. Na nej sa vo veľkej miere podpísali diaľnice a spomínaná absencia šiesteho prevodového stupňa. Ak však diaľničné úseky vyhodíme z rovnice, bez problémov sa dá dosiahnuť spotreba 5,1 l/100 km, s ľahšou nohou na plyne aj pod 5 litrov.

Záver
Nové Suzuki Swift je skrátka stará škola v modernom šatstve, ktorého revírom sú mestské a okresné cesty. Fyzické tlačidlá, 5-stupnový manuál, mechanická ručná brzda či klasická anténa na streche, no zato s celým radom asistentov a mild-hybridným systémom. Pri niekoľkých nedostatkoch vás poteší skvelými jazdnými vlastnosťami či atraktívnou spotrebou a bohatou výbavou. S cenou štartujúcou na 15 260 €, tak môže byť veľmi zaujímavou voľbou.
TECHNICKÉ ÚDAJE | Suzuki Swift 1,2 Dualjet Mild Hybrid 4WD GLX |
Počet valcov | 3 |
Zdvihový objem | 1 197 cm3 |
Max. systémový výkon | 61 kW / 83 k |
Max. krútiaci moment | 112 Nm |
Palivo | benzín (mild-hybrid) |
Pohon | 4WD |
Prevodovka | 5-stupňový manuál |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 13,6 s |
Maximálna rýchlosť | 160 km/h |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 3 860 mm |
Šírka (bez spätných zrkadiel) | 1 735 mm |
Výška | 1 520 mm |
Rázvor náprav | 2 450 mm |
Objem batožinového priestoru | 265 l (980 l po sklopení sedačiek) |
Pohotovostná hmotnosť | 995 – 1 037 kg |
SPOTREBA (počas testu) | |
Mesto-okresky | 5,1 l/100 km |
Mesto-okresky-diaľnica | 6,3 l/100 km |
Počas celého testu | 6,2 l/100 km |
Objem palivovej nádrže | 37 l |
CENA | |
Základná cena modelu | 15 260 € |
Cena testovanej verzie | 20 430 € |