Do nového modelového roku prichádza Mazda CX-30 s nezmeneným dizajnom, ale s niekoľkými drobnými technickými vylepšeniami. Vozidlo je teraz vybavené integrovaným hlasovým asistentom Alexa, zatiaľ čo navigačný systém ťaží z cloudových bodov a aktualizácií databázy, takže vstavaná navigácia bude fungovať podobne ako Google Maps alebo Waze.
Ale to najdôležitejšie sa nachádza pod kapotou. Ide o pridanie pohonnej jednotky e-Skyactiv G do ponuky modelu CX-30. Motor e-Skyactiv G s objemom 2,5 litra nahrádza doterajší 2,0-litrový motor e-Skyactiv G s výkonom 122 koní. V CX-30 sa prezentuje najvyšším výkonom 140 koní. Je vybavený deaktiváciou valcov pri nízkej záťaži a mild-hybridným systémom Mazda M-Hybrid.
Zladenie týchto technológií funguje na ceste veľmi dobre. Ako vodič si odpájanie valcov prakticky nemáte šancu všimnúť. Rovnako fungovanie hybridného ústrojenstva. V praxi je sympatické, že pri brzdení pred križovatkou sa pri rýchlosti 20 km/h vypne motor a v podstate v meste tak viete ušetriť nejaké decilitre benzínu. O výraznom šetrení sa tu však rozprávať veľmi nedá. Pri každodennom jazdení sme s meste jazdili so spotrebou 8 až 9 litrov. Za menej to jednoducho nejde.
Motor s charakterom
To však vynahrádza vysoký objem motora, ktorý v studenom štádiu vydáva krásny dunivý zvuk. Tento motor sa nachádza vo väčších modeloch, aj keď áno, s vyšším výkonom. Skutočným prínosom je zvýšenie výkonu motora o 18 koní a zvýšenie využiteľného krútiaceho momentu. Odchádzajúci motor e-Skyactiv G produkoval 213 Nm pri 4 000 ot./min., zatiaľ čo nový motor vo vozidlách modelového roku 2025 produkuje 238 Nm pri 3 300 ot./min., čo zaisťuje, že v Mazde CX-30 dochádza k výraznému zlepšeniu výkonu.
Navyše, zrýchlenie je z 0 na 100 km/h o 0,9 sekundy rýchlejšie v prípade, že budete mať automatickú prevodovku. V prípade manuálu je to presne sekunda. Medzi ďalšie výhody patrí zlepšená charakteristika hluku, vibrácií a drsnosti, ktoré zaisťujú lepšiu kultivovanosť. K testovanému motoru nie je možné skombinovať pohon 4×4. Ten je možné párovať iba s pohonnou jednotkou Skyactiv-X.
Aj pre rodinu?
Áno aj nie. Mazda je vo svojom interiéri typicky kompaktná, čo sa prejavuje hlavne v druhom rade. Reálne ak tu budú sedieť deti na detských sedačkách, prípadne podsedákoch, nie je problém. Aj objem pre batožinu je uspokojivý. 422 litrov bude stačiť ako pre kočík, tak aj na zbalenie batožiny. Mazda sa vyznačuje takmer až prémiovým spracovaním interiéru a materiálov.
Bolo to tak aj pri testovanej verzii vo výbave Nagisa. Tá zahŕňa čierne charakteristické krídlo na mriežke chladiča, head-up displej, elektricky ovládané sedadlo vodiča s pamäťou či audio Bose s 12 reproduktormi. Mazda používa ovládanie infotainmentu ovládačom umiestneným za voličom prevodovky. Okrem toho ponúka aj dotykovú obrazovku, ktorá je však príliš ďaleko od dosahu vodiča, a tak sa väčšinou budete preklikávať pomocou univerzálneho joypadu.
Vlastná cesta Mazdy
Mazda išla vždy vlastnou cestou. Nehrá sa na centimetre a litre vo vnútornom priestore, dizajn sa príliš nesnaží robiť s wow efektom, no napriek tomu vyzerajú modely stále dobre aj po rokoch. Aj keď by sme CX-30 odporúčali skôr jednotlivcovi alebo bezdetnému páru, pri troche priestorovej skromnosti si ho vieme predstaviť aj ako rodinné auto. V meste je síce spotreba o niečo vyššia, ale motor s vysokým objemom vie jazdiť aj za menej, ak ho vezmete na diaľnicu alebo okresnú cestu. Odvďačí sa vám kultivovaným chodom, skvelou reakciou na plyn a komfortom na palube.
TECHNICKÉ ÚDAJE | Mazda CX-30 |
Motor | R4 |
Zdvihový objem | 2488 cm3 |
Max. výkon | 103 kW / 140 k |
Max. krútiaci moment | 238 Nm |
Palivo | Benzín |
Pohon | FWD |
Prevodovka | 6-stupňový automat |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 395 mm |
Šírka (bez spätných zrkadiel) | 2 040 mm |
Výška | 1 540 mm |
Rázvor náprav | 2 655 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 462 kg |
Objem batožinového priestoru | 422 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 10,3 s |
Rozmer pneumatík | 215/45 R18 |
SPOTREBA (počas testu) | |
Mesto | 9,1 l/100 km |
Diaľnica | 7,4 l/100 km |
Okresky | 6,4 l/100 km |
CENA | |
Základná cena modelu | 27 500 eur |
Základná cena testovanej verzie | 31 900 eur |
