Nové, stredne veľké SUV od materskej automobilky Volkswagen si to namierilo rovno proti Škode Kodiaq. Podarí sa mu uspieť alebo ide opäť len o predĺžený Tiguan?
Ak sa pozrieme na portfólio koncernu, práve Volkswagenu chýbalo typické rodinné SUV s tretím radom sedadiel a najmä dostupnou cenou. Áno, isto by niekto oponoval prítomnosťou Tiguanu Allspace. No pravdou je, že tento model nebol príliš obľúbený. Natiahnutý Tiguan na konci dňa neoslovil veľa zákazníkov a tí sa radšej presunuli ku Škode Kodiaq alebo Seatu Tarraco. Kým Kodiaq prichádza v úplne novej generácii, druhý menovaný už toľko šťastia nemal a pokračovania sa nedočkal.

Príležitosť tak využil Volkswagen a na trh sa rozhodol uviesť úplne nový model s názvom Tayron. Rozmerovo prakticky totožný model ako Kodiaq si už svoj debut odkrútil v Číne. Volkswagen Tayron pre Európu sa však vyrába priamo v rodnom Wolfsburgu. Silnou stránkou tak bude kvalita spracovania. Alebo aj nie?

Rande s realitou
Treba uznať, že z hľadiska dizajnu sa vývojárom podarilo Tayron odlíšiť od menšieho Tiguanu. Okrem čelného pohľadu si tieto dva modely rozhodne nepomýlite. Kým Tiguan vsadil na útle oblé tvary, Volkswagen Tayron pôsobí viac maskulínne a odvážne. Pocit jazvečieho Tiguanu sa vytratil. Síce je novinka o niečo dlhšia ako Kodiaq, rázvor osí kolies je o pár milimetrov menší. Škoda tak svoje prvenstvo obhajovať nemusí.

Vo vnútri vás očakáva milé prekvapenie v podobe mimoriadne dobrého spracovania a voľby materiálov. Vzhľad palubnej dosky je síce inšpirovaný Tiguanom, no nie je rovnaký. Pôsobí viac prepracovane a pri vhodne zvolenej konfigurácii až prémiovo. Dominantou je rozhodne stredový displej, ktorý pripomína notebook. Napriek jeho veľkosti neobmedzuje vo výhľade a vďaka orientácii na vodiča je praktickým doplnkom.

Veľký, no nie najväčší
Sedadlá v druhom rade sú posuvné s nastaviteľným sklonom operadla. S výškou 188 centimetrov si sám za seba sadnem s obrovskou rezervou, no napriek tomu mám pocit, že Kodiaq má o niečo viac miesta. Tretí rad sedadiel v tomto segmente neoplýva plnohodnotným sedením, neostáva tak nič iné ako označenie “núdzové sedadlá”. Naopak, pochváliť musíme samotné sedadlá, predovšetkým vodičove a spolujazdcove, tie totiž disponujú nielen vyhrievaním a ventiláciou, ale najmä certifikáciou AGR. O tom, že nejde len o ďalší vymyslený marketingový ťah svedčí aj fakt, že ani po dlhej ceste sme zo sedadiel nevystúpili rozlámaní a unavení.

Sedadlám bola venovaná veľká pozornosť a rozhodne sa oplatí za ne priplatiť. Poteší aj funkcia masáže, ktorá svojou intenzitou konkuruje prémiovej triede. K dispozícii je totiž až desať nafukovacích vankúšov. Vráťme sa ale k samotnému batožinovému priestoru, ktorý je aj v prípade sedemmiestnej verzie naozaj objemný. So sklopeným tretím radom sedadiel prenesiete prakticky 900 litrov. Po sklopení toho druhého vznikne rovina s ložnou plochou na prepravu nákladu zhruba 2×1 meter.

Pre všetkých
Pod kapotou nájdeme hneď niekoľko motorizácií, z ktorých si vyberie naozaj každý. Okrem základnej 1,5-ky sú v ponuke aj dvojlitrové agregáty v naftovom aj benzínovom prevedení. Nezabudlo sa ani na plug-in hybrid. Ten poskytne dojazd zhruba 100 kilometrov v závislosti od jazdného štýlu a podmienok.

Nami testovaná verzia s naftovým dvojlitrovým štvorvalcom bola naladená na výkon 142 kW a kombinovaná s pohonom všetkých štyroch kolies. Sedemstupňová automatická prevodovka je v prípade Tayronu samozrejmosťou, pričom inú možnosť ani nemáte. Výkon, ktorý nafťák poskytuje, je naozaj dostatočný. Oceňujeme predovšetkým jeho agilnosť a všestrannosť. Pri jazde v meste o ňom prakticky neviete, zachováva si totiž mimoriadne kultúrny chod. Nepríjemné prejavy sa nedostavili ani pri vysokých otáčkach vďaka skvelému odhlučneniu kabíny od motorového priestoru.

Stojí za to?
To najlepšie sme si nechali na koniec a rozhodne za čerešničku na torte musíme označiť svetlomety IQ.Lights. Tie, ktoré dostal Volkswagen Tayron, sú absolútnou špičkou v segmente a hravo pochovajú aj väčšinu zástupcov z prémiového segmentu. K dispozícii vám je celkovo až 38 000 samostatných mikro LED diód. Tie dokážu nielen vyrezávať okolité autá či objekty, ale naopak aj projektovať a vyznačovať jazdný pruh.

Technológia je naozaj sofistikovaná a hardware je pripravený ponúknuť oveľa viac možností. V budúcnosti tak všetko môže závisieť od softvérových aktualizácií, možno sa dočkáme aj premietania prechodu pre chodcov či iných bezpečnostných prvkov. Podrobnejšie sme sa testu nového VW Tayron venovali v našej video recenzii na YouTube.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Usporiadanie a počet valcov | R4 |
Zdvihový objem | 2998 cm3 |
Max. výkon | 142 kW/ 193 k |
Max. krútiaci moment | 400 Nm |
Palivo | Diesel |
Pohon | AWD |
Prevodovka | 7-stupňová automatická |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 792 mm |
Šírka | 1 853 mm |
Výška | 1 653 mm |
Rázvor náprav | 2 790 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1837 kg |
Rozmer kolies | 255/45 R20 |
Zrýchlenie | 9,7 s |
Maximálna rýchlosť | 221 km/h |
SPOTREBA | |
Mesto | 6,8 l/100 km |
Diaľnica | 7,6 l/100 km |
Okresky | 6,2 l/100 km |
Priemer | 7,4 l/100 km |
CENA | |
Základná cena modelu | 41 990 € |
Základná cena testovanej verzie | 63 070 € |