startstop

Test Suzuki Vitara 1,4 BoosterJet – Stíha v boji s konkurenciou?

Predajný unikát, to je Suzuki Vitara, ktorá prichádza na trh s novou kožou, respektíve modernizáciou. Ako je pripravená na tvrdý boj so stále rastúcou konkurenciou?

Japonské mini SUV, alebo ak teda chcete malý crossover, je na trhu od roku 1988. Pre Slovenských zákazníkov je však dobre známa najmä jej tretia a štvrtá generácia, ktorá sa dlhodobo drží v absolútne rekordných predajných číslach. Práve štvrtá generácia ktorá je na trhu od roku 2015 sa po štyroch rokoch dočkala faceliftu.

Dá sa povedať že facelift bol viac menej nutný, pokiaľ teda Suzuki chce ostať v elite predajných čísiel a držať tak krok s konkurenciou. Tomu zodpovedajú aj samotné zmeny vrámci faceliftu, ktoré sú primárne orientované na technológie a asistenčné systémy.

Vitara bola vždy jedinečným autom, ktoré ponúkalo neuveriteľne dobré jazdné vlastnosti v teréne, respektíve prejazdnosť terénom a skvelý pomer pridanej hodnoty k cene. K dokonalosti jej však vždy ešte chýba zopár detailov, ktoré spomenieme práve v našej recenzií. Dá sa povedať že Vitara si vytvorila vlastný segment podobne ako Jimny a presne to je aj jej kameňom úspechu.

Pokiaľ postavíte starú a novú Vitaru vedľa seba na parkovisko, veľmi ťažko sa vám budú hľadať rozdiely. Po vizuálnej stránke ich veľa nieje, spomeniem novú masku chladiča, nové umiestenie a tvar denného osvetlenia, zadné skupinové svetlá tie sú mimochodom asi jediným zásadným poznávacím znakom novej Vitary no a samozrejme množstvo chrómu…

Interiér

Interiér je ešte chudobnejší na zmeny, medzi tie najzásadnejšie rozhodne patrí mäkčená palubová doska či displej uprostred budíkov alebo nové poťahy sedadiel. S hodnotnosťou interiéru je to stále rovnaké, zásadnejší skok nečakajte. Na druhej strane za tie peniaze ani nemôžte očakávať dávku luxusu. Niektoré plasty sem tam zavŕzgajú ale nieje to nič zásadné. Taktiež zvuková izolácia nieje silnou stránkou Vitary.

Čo sa týka svetelnej techniky, Vitara nezaostáva a ponúka LED osvetlenie, to sa však týka len stretávacích a zadných skupinových svetiel. V noci tak nastane skutočne veľmi zaujímavá kombinácia stretávacích, bielych LED svetiel a konvenčných, žltých diaľkových svetiel. Tento mix farieb môže niekomu aj prekážať.

Chválim však displej medzi budíkmi, ktorý má jednoduché a prijateľné grafické vypracovanie a množstvo funkcií na zobrazenie. Horšie je na tom displej infotaimentu, grafika je na dnešnú dobu veľmi slabá a reakcie či následná odozva tiež nieje prvotriedna.

O poznanie lepšie je na tom však vnútorný priestor, úprimne ostal som veľmi milo prekvapený koľko miesta je vo vnútri a to aj pre mňa s výškou takmer 190 cm. Sedačky s novým poťahom vyzerajú dobre a dokonca sú aj relatívne nad očakávania pohodlné. Horšie to je s miestom vzadu. Pokiaľ prevážate deti viac menej nebudete mať problém zmestiť tri kusy, s dospelými však počítajte len v počte dva kusy. Miesto v strede je vyslovene rezervné.

V dobrom duchu vnútorného priestoru pokračuje aj ten batožinový s hodnotou 375 litrov. Áno, konkurencia má aj rovných 400, ale neponúka pohon oboch náprav. Navyše pokojne by som povedal, že Japonci uviedli menší údaj, pretože kufor je skutočne priestranný a nechýba ani dvojité dno či praktické odkladacie priečinky po bokoch.

Bez nafty a s turbom

Modernizovaná Vitara prišla o naftový agregát a pod kapotu zavítal aj trojvalec. Aktuálne sú v ponuke dve motorizácie, obe sú dopované turbodúchadlom. Základný trojvalcový jednolitrový Boosterjet s výkonom 82 kW čiže 112 koní a štvorvalcová 1,4 Boosterjet s výkonom 103 kW 140 koní. Obe motorizácie je možné kombinovať s pohonom oboch náprav a rovnako aj s päť alebo šesť stupňovým manuálom či šesť stupňovým automatom.

V našej redakcií sme preverili verziu 1,4 Boosterjet v kombinácií so šesť stupňovou manuálnou prevodovkou. Motor má veľmi slušnú dynamiku a ľahkú Vitaru bez problémov prevetrá aj v zákrutách. Vitara vždy ťažila zo svojich kompaktných rozmerov, krátkych previsov a nízkej hmotnosti. Práve vďaka tomu je auto skvele ovládateľné a s benzínovým štvorvalcom aj skutočne živé a dynamické.

Ľahkosť ovládania vám doslova vyčarí úsmev na tvári, rovnako ako aj spotreba. Tá sa počas nášho testu pohybovala v meste na úrovni 6,8 l/100 km a na okreskách sme zvládli zajazdiť za rovných šesť litrov. Finálna priemerná spotreba tak predstavovala hodnotu 6,4 l/100 km čo je veľmi prijateľný údaj.

Zamrzel ma však komfort na palube pri prejazde po nerovnostiach či našich obľúbených Slovenských cestách. Vitara je už tradične naladená relatívne dosť tuho, čo vás síce v teréne alebo pri dynamickej jazde poteší, pri bežnej ceste do práce však rozhodne nie.

Kapitolou samou o sebe je terén, Vitara ponúka hneď niekoľko jazdných režimov. Snow, Auto, Sand a Sport na základe ktorých reguluje trakciu a prerozdelenie výkonu na jednotlivé nápravy tak aby bola čo najlepšie ovládateľná za daných podmienok. K dispozícií je aj permanentný pohon 50 na 50 alebo ak teda chcete elektronická uzávierka medzinápravového diferenciálu.

Prekážky neexistujú

Vitaru sme zobrali na skúšku ohňom, na odľahlú lokáciu s piesočnatým terénom, ktorý je považovaný za ten najhorší na prejazdnosť. Vitara úprimne prekvapila svojimi skvelými terénnymi proporciami, vďaka skutočne krátkemu rázvoru a ešte kratším previsom, bez problémov zdolávala prírodné prekážky. Dopomohla jej k tomu aj svetlá výška s hodnotou 185 mm. Štvorkolka v núdzových situáciach zbytočne nepremýšľa a jednoducho pošle výkon na všetky štyri kolesá, práve vďaka tomu sa tak dostane z hraničných situácií ľahko von.

Japonský drobec menom Suzuki Vitara je skvelý spoločník nielen do mesta ale aj na horšie cesty kde vás jednoducho nenechá len tak stáť, cenou vie poriadne zaujať a pokiaľ si nepotrpíte na najmodernejšom vypracovaní interiéru či dokonalom plavnom prejazde nerovností, určite vám má čo ponúknuť. Navyše viete ušetriť množstvo peňazí výberom dvojkolky či absenciou asistenčných systémov, ktoré nepotrebujete.

 

TECHNICKÉ ÚDAJE
Usporiadanie a počet valcov R4
Zdvihový objem 1 395 cm3
Max. výkon 103 kW/140 k
Max. krútiaci moment 220 Nm
Palivo benzín
Pohon všetky kolesá
Prevodovka 6-stupňová automatická
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 175 mm
Šírka 1 775 mm
Výška 1 610 mm
Rázvor náprav 2 500 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 240 kg
Rozmer pneumatík 215/55 R17
Objem batožinového priestoru 375 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,2 s
SPOTREBA
Mesto 6,8 l/100 km
Diaľnica 6,5 l/100 km
Okresky 6,0 l/100 km
Priemer 6,4 l/100 km
CENA
Základná cena modelu od 14 790 €
Cena testovanej verzie 21 230 €
Exit mobile version