Nová generácia nosného modelu mníchovskej automobilky, BMW X5 je vyvážená ako nikdy predtým. Je luxusnejšia, no zároveň ešte viac všestranná, hlavne v teréne!
Akokoľvek kontroverzne na vás pôsobili masívne ľadvinky novej X5, to čo nasledovalo o rok neskôr, nám vyrazilo dych rozhodne viac. Model X7 a facelift rady 7 priniesli ešte väčšie rozmery prednej masky. A dnes sa už nikto nepozastaví nad ľadvinkami menšieho modelu BMW X5.
Jedná sa o prirodzený vývoj dizajnu a myslím si, že je potrebné spomenúť historické, ďaleko väčšie rozmery predného grillu v prípade BMW. Jednoducho s rastúcimi rozmermi áut sa musia prispôsobiť aj jednotlivé časti karosérie, tak aby kompozične nenarúšali celok.
Vráťme sa však k nášmu exempláru, ktorý nejeden zarytý fanatik nazve aj ,,Bratislavskou kabelkou do nákupného centra,,. Áno množstvo modelov X5 skutočne nájdete na teplých miestach nákupných centier a pokiaľ bola doposiaľ vkusným doplnkom nejednej slečny, vedzte, že nová generácia bude ešte obľúbenejšia a vkusnejšia… ale!
Môj príchod k novej X5-ke sprevádzali zmiešané pocity a taktiež vysoké očakávania. Po dizajnovej stránke mi je nová generácia sympatická a voči väčšším ľadvinkám nemám absolútne žiadne výhrady.. Auto pôsobí majestátnym vzhľadom a množstvo prelisov efektne narúša masívnu karosériu.
Neoblomný vzhľad
Predné reflektory dobre sekundujú maske chladiča, obzvlášť v prípade našej verzie s laserovou technológiou, zvýraznenou efektnou modrou linkou. Osobne predpokladám, že neskorší facelift prepojí masku chladiča so svetlometmi, čo by umocňovalo futuristický dojem.
Bodykit M-packetu ešte viac zvýrazňuje majestátny a agresívny vzhľad. Pomerne vtipne vyznieva 19 palcové zimné obutie umiestnené vo výrazných výrezoch blatníkov. Naša verzia má v príplatkoch aj 21 palcové letné obutie.
Naproti tomu, zadná časť pôsobí elegantnejším dojmom. Nové tvarovanie zadných skupinových svetiel dostalo 3D efekt a dotvára razantný podpis dvojdielneho veka batožinového priestoru.
Luxusná kabelka
Usadíte sa v interiéri a prvé čo vám udrie do očí sú prvky Swarovski kryštálu, ktoré môj dojem luxusnej kabelky len umocňujú. Tieto prvky sú však súčasťou voliteľnej výbavy a pokiaľ o ne nestojíte jednoducho si ich zakúpiť nemusíte. Interiéru dominujú luxusnejšie a kvalitnejšie spracované materiály ako doposiaľ. Nový dizajnérsky jazyk uhladil línie a zredukoval počet tlačidiel, teda aspoň tých fyzických.
Pred vodičom sa nachádza nový digitálny prístrojový štít, ktorého grafika nieje konfigurovateľná. Prispôsobuje sa len drobnými zmenami vzhľadu, na základe jednotlivých jazdných režimov. Navyše otáčkomer získal opačné garde. V hornej časti displeja sa nachádza kamera s infračerveným senzorom, snímajúca pohyb vašich očí. Táto technológia u nás, respektívne v EÚ ešte nieje k dispozícii. No neskôr bude monitorovať to, či sa na cestu pozeráte alebo nie a na základe toho, vám systém umožní prenechať riadenie v niektorých situáciach, výlučne na asistenčných systémoch vozidla.
X5 taktiež prešla na novú generáciu systému iDrive, rozoznáte ju na základe novej grafiky displeja infotainmentu. Osobne si myslím, že zmena grafiky bola potrebná no neviem si pomôcť, ale nový systém mi príde zbytočne zložitejší ako doposiaľ. Základná prehľadnosť však ostala zachovaná. Taktiež nechýba ani možnosť ovládania hlasom, gestami, dotykom a iDrive ovládačom.
Razantné zmeny pokračujú aj v prípade architektúry stredového tunela. Medzi výduchy klimatizácie pribudol displej klimatizácie. Držiaky na nápoje boli navyše vybavené funkciou výhrevu alebo chladenia nápojov. Konzola a pracovisko radiacej páky automatickej prevodovky zahŕňajú okrem voľby jazdných režimov, nastaviteľnej výšky vzduchového podvozku a jazdných režimov balíku xOffroad aj tlačidlo Start/Stop Engine, ktoré sa presťahovalo zo svojej dlhoročnej pozície na pravo vedľa volantu sem!
Samozrejmosťou v prípade nášho dvojstranového zoznamu príplatkov je aj štvorzónová klimatizácia, elektrické dovieranie dverí, akustické sklá, panoramatické strešné okno, prístrojová doska potiahnutá kožou a plejáda asistenčných systémov.
V prípade našej verzie nechýba ani bordovo-hnedé čalúnenie Merino z prvkov BMW Individual a drevený obkladový dekor. Vypracovaním interiéru nová generácia BMW X5 jednoznačne konkuruje modelom ako Range Rover, je o poznanie luxusnejšia ako doposiaľ.
Toto sú všetko krásne veci za ktoré, si však aj poriadne priplatíte, no aj tak tvoria len pomyselné pozlátko. Tou podstatnejšou vecou sú jazdné vlastnosti, priestor, variabilita a všetko z druhej strany príplatkov ktoré tvoria jazdný charakter tohto auta.
Priestorovo X5 bude postačovať akýmkoľvek rodinným nárokom, miesta vzadu je dostatok aj keď by som uvítal o kúsok dlhší sedák. Dlhú cestu na dovolenku tu však zvládne aj dospelý vyššieho vzrastu. Samozrejmosťou je aj konektivita na zadných sedadlách, so štandardným USB vstupom sa však rozlúčte, po novom tu nájdete už len C-éčka.
Batožinový priestor vám ponúkne 650 litrov a praktické členenie respektíve miesto bez zbytočných geometrických útvarov ktoré vás oberú o miesto. Oceňujem dnes už tradičné dvojdielne otváranie veka batožinového priestoru, podľa mňa je praktické a spodnú časť viete častokrát využiť pre lepšie nakladanie. Samozrejmosťou je plne elektrické ovládanie, nechýba ani zníženie nakladacej hrany za pomoci vyfúknutia vzduchového podvozka, či dokonca elektrické plató, ktoré sa schová kompletne pod podlahu.
Jedným z najväčších pozitív bol rozhodne výhľad z auta, celkovo nemáte vôbec pocit, akoby ste šoférovali takmer päť metrov dlhé a dva metre široké SUV. Finálnemu dojmu perfektnej ovládateľnosti hlavne na parkovisku, napomáha okrem ukážkovému výhľadu aj aktívne riadenie oboch náprav. Keď sme už pri parkovaní, nedá mi nespomenúť nový asistent cúvania. Ten je schopný zapamätať si posledných prejdených 50 metrov a presne ich zopakovať bez akéhokoľvek zásahu do riadenia.
Po prvý krát na vzduchu
Ako som už vyššie naznačil nová generácia X5 disponuje vzduchovým podvozkom na oboch nápravách. Je to skutočne prekvapujúce, no doposiaľ ste nemali možnosť zakúpiť si BMW X5 so vzduchovým podvozkom. Je to až neuveriteľné pokiaľ si uvedomíte ako jazdila X5 doposiaľ a nedisponovala týmto, dnes už samozrejmým prvkom výbavy.
No a ako sa to prejavilo na jazdných vlastnostiach? Jednoducho, je ešte komfortnejšia! Nemusíte sa však obávať negramotného správania v zákrutách a pri svižných prejazdoch, X5 si jednoducho zachováva svoje tradičné naladenie a rovnako aj pohon xDrive, preferenciu zadnej nápravy.
Vzduchový podvozok tak ponúka výškovú reguláciu, ktorú som už spomínal vyššie. V prípade že sa rozhodnete priplatiť za balík xOffroad, dostávate tak vcelku schopné auto do terénu. Súčasťou je totiž aj uzávierka zadného diferenciálu a prídavná ochrana podvozka. Terénny mód ponúka hneď niekoľko špecifických režimov pre vybraný typ povrchu a musím uznať, že fungujú skvelo. Navyše pokiaľ snímače v spodnej časti vozidla vyhodnotia prekážku, vzduchové vankúše sú na krátku dobu schopné zdvihnúť auto ešte o pár milimetrov vyššie aby ste neuviazli na bruchu.
Menej je niekedy viac
V duchu tohto hesla by som sa držal aj pri výbere motorizácie, nami testovaná verzia 30d absolútne postačuje drvivej väčšine vašich nárokov. Áno k dispozícií je aj verzia 40d a M50d, stále sa však bavíme o radovom šesťvalci a práve jeho nižšie naladenie mu sedí najviac a ponúka najkultivovanejší chod.
Výkon sústavy 30d predstavuje 195 kW čiže 265 koní a sloní krútiaci moment 620 Nm. Ako asi tušíte, s pružnosťou a dynamikou tento agregát nemá žiaden problém, celkovo sa mi javí ako jeden z najlepších naftových šesťvalcov na trhu. Trhať s vami asfalt nebude ale je schopný prejsť aj rýchle trasy.
Spotreba odzrkadľuje hmotnosť na úrovni viac ako 2 180 kg. Pri konštantnej rýchlosti 90 km/hod. si X5 točí 1150 ot./min, alebo 1 700 ot./min pri 130 km/hod. Spotreba v meste sa dokáže vyšplhať pokojne aj na úroveň 9,8 l/100 km, na diaľnici sme sa hýbali na úrovni 9,2 no a na okreskách si vystačila s hodnotou 7,2 l/100 km.
Spojený je s osem-stupňovou automatickou prevodovkou ku ktorej chodu sa nijak špeciálne vyjadrovať netreba. Jednoducho si rozumejú. K praktickejším príplatkom patrí integrálne riadenie, športový diferenciál, športová prevodovka, M výfukový systém no a vyššie spomínaný xOffroad.
Finale grande
Celkovo je nová generácia BMW X5 schopná veľmi slušných jazdných zážitkov, tak v teréne kde vás nechá vyblázniť a nemusíte sa takmer ničoho obávať pretože sa vyštverá a prejde takmer cez čokoľvek, ako aj na bežných cestách kde vám ponúkne kultivovaný a komfortný chod no zároveň nezabúda na svoje športové vlohy.
Je už len na vás či sa rozhodnete pre plejádu príplatkov a ktoré vlastne skutočne potrebujete.
TECHNICKÉ ÚDAJE |
|
Usporiadanie a počet valcov |
R6 |
Zdvihový objem |
2 993 cm3 |
Max. výkon |
195 kW/265 k |
Max. krútiaci moment |
620 Nm |
Palivo |
diesel |
Pohon |
4×4 |
Prevodovka |
8-stupňová automatická |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY |
|
Dĺžka |
4 922 mm |
Šírka |
2 004 mm |
Výška |
1 745 mm |
Rázvor náprav |
2 975 mm |
Pohotovostná hmotnosť |
2 185 kg |
Rozmer kolies |
R19 |
Objem batožinového priestoru |
650 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h |
6,5 s |
SPOTREBA |
|
Mesto |
9,8 l/100 km |
Diaľnica |
9,2 l/100 km |
Okresky |
7,2 l/100 km |
Priemer |
8,7 l/100 km |
CENA |
|
Základná cena modelu |
od 69 100 € |
Cena testovanej verzie |
105 059 € |
PRVÁ JAZDA: BMW 750i po facelifte, masívne ladviky sa mu hodia!
Zdroj: startstop.sk