Focus Active ostal verný svojmu rodokmeňu, podvozok bol naladený na výbornú, všetko sedelo tak ako malo, priestoru habadej a 8-stupňová automatická prevodovka dokázala prekvapiť.
Ford Focus je akousi stálicou americkej automobilky v našich končinách. Nie nadarmo sa jedná o jeden z najpredávanejších modelov tejto značky. Na trhu sa aktuálne pohybuje už štvrtá generácia tohto modelu. Tá je ešte neokukaná a prichádza aj v konfigurácii, ktorá doteraz bola nevídaná. Verzia Active je dostupná ako pre prevedenie hatchback, tak aj pre predĺženú kombi verziu. Ide o decentne zvýšenú a robustnejšiu karosársku verziu, ktorá je zameraná na ľudí bažiacich po mierne off-roadovom teréne, než pre tých, ktorí si užívajú reflektory mesta. My sme mali možnosť vyskúšať prevedenie s 1,5-litrovým EcoBoost motorom s výkonom 150 koní. Je naozaj taký ECO ako sa tvári?
Oplastovanie ako znak štýlu
Exteriér vozidla sa určite nemôže radiť k jednému z tých škaredších. Mne osobne štýl nového Focusu veľmi sedí. Atraktívne krivky, dlhočizná kapota a tiahle svetlomety mu neskutočne sedia. Oplastovanie a zvýšený podvozok je aktuálne „in“ a novému Focusu sa hodia. Novinka zo zadnej časti s predchádzajúcou generáciou zrejme okrem loga nezdieľa žiadnu z dizajnových čŕt. Svetlomety sú posadené nižšie, označenie modelu si našlo miesto ponad celé kufrové veko a auto tak pôsobí mohutnejšie.
Feeling luxusu je doplnený čiernou strechou, ktorá dokáže s nami testovanou bielou farebnou schémou karosérie krásne vyniknúť. Focus Active od bežného Focusu rozoznáte vyššou svetlou výškou a už spomínaným oplastovaním. Dynamický look dodávajú aj 18“ kolesá. Pokiaľ by ste pochybovali o potenciály Focusu Active, tak presvedčiť Vás môže dvojitá koncovka výfuku a dobrý hlasový prejav, či malé emblémiky na blatníkoch. Nemôžem si pomôcť. Keď sa spätne pozerám na fotky tohto auta, mne osobne príde viac sexy, než sériová podoba. Za zmienku stoja určite chrániče proti oškretiu dverí, ktoré sa automaticky vysunú pri otvorení dverí a olemujú tak vždy obíjanú hranu.
Športový nádych aj po nasadnutí za volant
Ako prvé po nasadnutí Vám bliknú do očí pádla pod volantom a potom otočný volič automatickej prevodovky. Volič je síce menší, treba si naň zvyknúť, no bez problémov. Pádla sú síce plastové, dobre sedia do ruky, škoda toho sekvenčného preraďovania, ale k tomu neskôr. Interiér ako celok môže pôsobiť ako u štandardnej verzie. Nemýlite sa, no azda najväčším rozdielom sú gumené rohože s vaničkou. Vo Forde mysleli teda na to, že pokiaľ sa budete vracať zo zberu húb v lese, nedajbože sa rozprší a do auta prídete v gumákoch, zablatený, tak interiér ostane nedotknutý. Koberčeky iba vylejete, umyjete čistou vodou a všetko je vyriešené. Koberčeky pod zadným radom sa tiahnu celou šírkou auta, aj cez stredový tunel. Dokonalo premyslené.
Sedadlá sú pohodlné aj na dlhšie cesty a zákrutách Vás dostatočne udržia. Hovoria rečou výbavy Active (a aspoň mne) sa zdalo, že táto verzia pôsobí prepracovanejším dojmom, než klasická cestná verzia. Čo sa týka priestrannosti, Focus to hrá veľmi dobre a premyslene. Dospelí pasažieri sa s kľudným svedomím zmestia aj na zadné sedadlá a čo je dôležité, budú sa cítiť komfortne. V prípade hatchbackovej verzie má kufor objem 375 litrov.
Správny audiosystém a ergonómia tlačidiel
Stredobodom pozornosti je 8“ displej so systémom SYNC 3. Ovládate ním takmer všetko, čo sa nachádza v aute od audiosystému, cez navigáciu až po prepojiteľnosť s telefónom prostredníctvom AppleCarPlay, či AndroidAuto. Štartovanie je bezkľúčové, stačí stlačiť tlačidlo a kľúčik nechať vo vrecku. V našej výbave sa nachádzalo všetko, čo je k životu potrebné.
Samozrejmosťou výbavy bola dvojzónová automatická klimatizácia, tempomat, parkovacia kamera so senzormi, ozvučenie značky Bang & Olufsen, automatické sklápanie zrkadiel, vyhrievané sedadlá, či nastaviteľný head-up displej. Naozaj všetko. Volant má síce hrubší veniec, no sedí perfektne do ruky. Bude to zrejme aj tým, že aktuálne každá automobilka robí tak dobré volanty, že nie je problém si zvyknúť na každý jeden.
Ak zoberieme interiér ako celok, tak to hrá na nôtu minimalizmu. Nemáte veľké množstvo tlačidiel ale iba zopár hlavných a hlavne potrebných pre Vás ako šoféra. Táto vlna sa nesie v celej sfére automobilového priemyslu a Ford toho nie je výnimkou. Spracovanie materiálov je na dobrej úrovni, nič nevŕzgalo, ovládanie bolo rýchle a pocit z ovládania jednoduchý. Za mňa si interiér zaslúži oba palce hore.
Stále Focus
Ford Focus si začal budovať svoje renomé hlavne vďaka presnému riadeniu a tvrdému podvozku. Inak tomu nie je ani pri verzii Active. Pokiaľ jazdíte po mestskej džungli, nemusíte sa báť ani výmoľov, nakoľko je podvozok tak perfektne naladený, že pomaličky nič necítite. Pružiny naozaj dobre tlmia nárazy. Focus Active takisto nezaváhal ani v teréne, kde sa popasoval s rozbitou cestou na jednotku. Nezabúdajte však, že sa nejedná o cross-over, či SUV ale iba o zvýšený Focus!
K nastaveniu podvozka Vám dopomôžu aj jednotlivé jazdné režimy. Normal, Sport, Eco, Slippery a Trail. V každom jednom jazdnom režime sa auto správa odlišne a úžasne zároveň. V režime Sport sa z Focusu stane dravec, naopak v režime Eco dokáže krásne šetriť palivo. Test som zavŕšil s priemernou spotrebou okolo 7,6 litra.
Pod kapotou sa nachádza 1,5-litrový EcoBoost motor s výkonom 110 kW / 150 koní. Ten je spriahnutý s 8-stupňovou automatickou prevodovkou. Vyššie som spomínal pádla na sekvenčné radenie. Neviem, či ja som moc „fajnový“, ale keď stlačím manuálne radenie, tak očakávam, že mi prevodovka ihneď prehodí rýchlosť a nie, že bude čakať na dlhú odozvu. Nie je to však problém iba Fordu. Majú s tým problém aj viaceré automobilky, alebo som ja moc náročný na sekvenčnú prevodovku.
Nakoniec cena
Jediným faktorom, ktorý Vás môže odradiť od kúpy tohto auta je cena. Tá síce začína na príjemných 23 590€, no pokiaľ by ste chceli niektoré veci z doplnkovej výbavy, tak musíte svoj budget navýšiť. Nami testovaná verzia totiž stála 32 665€. Mali sme v nej ale naozaj všetko od športových sedadiel, cez metalickú farbu, full-LED svetlomety, jednotlivé asistenty až po adaptívny tempomat a adaptívne svetlomety. Za takúto sumu si viete určite kúpiť aj väčšie a priestrannejšie auto.
Pokiaľ by bola cena o nejaké tri-štyri tisícky menšia, ešte by sa to dalo prekusnúť, predsa len je to naozaj fantastické auto. Focus Active však nie je štandardná verzia a ani sa na ňu nehrá. Nakoniec ale musíme povedať, že ide o imidžový hatchback a tým pádom aj cena je adekvátna.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Usporiadanie a počet valcov | R4 |
Zdvihový objem | 1 497 cm3 |
Max. výkon | 110 kW / 150 koní |
Max. krútiaci moment | 240 Nm |
Palivo | benzín |
Pohon | prednej nápravy |
Prevodovka | 8 st. automatická |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 396 mm |
Šírka | 1 825 mm |
Výška | 1 502 mm |
Rázvor náprav | 2 700 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 404 kg |
Obejem nádrže | 52 l |
Objem batožinového priestoru | 375 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 9,7 s |
SPOTREBA | |
Mesto | 8,2 l / 100 km |
Diaľnica | 6,3 l / 100 km |
Okresky | 5,6 l / 100 km |
Priemer | 7,8 l / 100 km |
CENA | |
Základná cena modelu | od 23 590 |
Cena testovanej verzie | 32 665 € |