Pred necelým mesiacom som mal možnosť sadnúť do Hondy CR-V s 1,5-litrovým motorom a turbom. Vedel som, že do redakcie nám má dôjsť aj jej hybridná podobizeň a tajne som dúfal, že vyjde rad na mňa. Stalo sa. Podarilo sa Honde naplniť ich záväzok v podobe „Blue skies for our children?“
Ako som aj v predchádzajúcom článku o CR-V spomenul, tak toto vozidlo sa radí medzi jedno z najobľúbenejších SUV na celom svete. Samotný počet predaných kusov tomu odpovedá najviac. Prekvapujúcejšou vecou však bola informácia ohľadom toho, že na európsky trh sa už nebude dovážať jeho dieselová sestra. Pre Európanov ako takých to bol mierny šok.
Benzínové agregáty Hondy sú veľmi známe a spoľahlivé. Niekoho táto informácia mohla zasiahnuť, no pre „petrolheada“ to bolo niečo ako vykúpenie. Honda však do modelovej rady zaradila úplne nový hybridný pohon. Je naozaj tak úžasný, ako je ospevovaný?
Prvé metre
Preberám auto od kolegu a prvé metre vedú po Rožňavskej ceste smerom na obchvat. Spojenie mesta (myslím zápchy) a jemného rýchleho nasadenia na obchvate by pre Hondu nemalo byť problémom. Honda sa poučila z minulej verzie a tak dokázali zúžiť A-čkový stĺpik a zväčšiť čelné sklo. Vďaka tomu je z auta krásny a priestranný výhľad. Kapota je stále veľmi široká, samozrejme je to iba otázkou zvyku, než sa Vaše oko prispôsobí. Na všetko čo sa deje okolo auta slúžia mohutné spätné zrkadielka. Ako tak idem po meste, užívam si extrémnu priestrannosť auta a cítim ako každým pohnutím rastiem a ostatné autá sa zdajú menšie a menšie.
Oproti klasickej spaľovacej verzii, ktorú som mal na test, táto hybridná má v sebe ukrytý čierny interiér so striebornými doplnkami a mäkčenou palubnou doskou. Dané spojenie vo mne evokuje jemnú športovú eleganciu. Nová CR-V v medzigeneračnom zápolení narástla vo všetkých smeroch a tam, kde ste si minule sťažovali, teraz už nemôžete. Honda CR-V bola vždy známa svojou priestrannosťou. Teraz v tom aute môžete vyslovene ležať a stále budete mať priestor aj pre ďalších ľudí. Zadné sedadlá sú rozdelené v pomere 60:40 a uskromniť sa tak nemusia ani vyšší ľudia.
Hybridná verzia však má o čosi menší batožinový priestor. Umiestnenie batérie pod podlahou skresalo celkový objem na 497 litrov. V rámci priestranných a veľkých SUV ide o podpriemerné číslo. S jeho veľkosťou však v praxi nie je žiadny problém. Rodinné záležitosti sa dajú stále jednoducho vyriešiť.
Predispozície s jemnými nedostatkami
Po praktickej stránke nie je CR-V-čke čo vyčítať. Plusom sú odkladacie možnosti v predných dverách, ktoré sú prispôsobené na viac než jednu fľašku. Oceniť sa musí aj centrálny tunel s posuvnou lakťovou opierkou. Úložných priestorov tu je naozaj „habadej“.
Čo sa týka stredovej konzoly, tak páku budete hľadať márne. Namiesto nej sa tu totiž nachádzajú štyri tlačidlá. Tie sme si už mohli všimnúť aj pri iných značkách, no Honda si ich trošku modifikovala, takže si ich s inou automobilkou určite nespletiete. Odlišná je najmä spiatočka. Z pohľadu ergonómie tlačidiel ide o úžasné riešenie a dá sa na ňu veľmi rýchlo zvyknúť a po istej dobe za volantom sa auto riadi „samo“.
Rezervy sú stále z technologického pohľadu. Ako som aj minule spomenul, infotainment pôsobí naozaj zastaralo. Po grafickej stránke je to dobré, no je na ňom cítiť už nejaký ten zub času. Systém aj v hybridnej verzii dokáže pohnevať aj toho najväčšieho flegmatika svojimi pomalými reakciami na odozvu. Vybavenie CR-V môže byť naozaj veľké. Od tej základnej verzie až po vrcholovú s head-up displejom.
Zaujímavo riešený hybridný agregát
Ako už bolo spomenuté, tak Honda sa rozlúčila s atmosférickým a aj dieselovým motorom. CR-V je tak dostupná iba s 1,5-litrovým VTEC turbo motorom, či hybridom. Hybrid sa do obehu dostal o čosi neskôr a ihneď zaujal svojim technickým riešením. Namiesto pôvodnej štruktúrovanej energie so spojením benzínu a elektriny, Honda využíva na pohon primárne elektromotor. Spaľovací motor tak hrá iba druhé husle v podobe akéhosi generátora a do pohonu sa zapája iba pri akútnej akcelerácií. Za abnormalitu sa dá považovať vynechávanie prevodovky, či prítomnosť klasického kardanu, ktorý dáva silu na zadok. Žiaden elektrický agregát v aute nehľadajte.
Štýlom jazdy i-MMD (Intelligent Multi Mode Drive) systém vo mne evokoval skôr vozidlá z kategórie PHEV. Na rozdiel od pohonu PHEV, i-MMD má iba jednu maličkú batériu, ktorá nie je dobíjaná prostredníctvom zásuvky ale výhradne rekuperáciou, či neprepĺňaným zážihovým štvorvalcom. Výsledný efekt tak je ten, že vozidlo sa správa akoby v sebe malo CVT prevodovku, nakoľko je akcelerácia plynulá.
Pod kapotou sa nachádza 2,0-litrový štvorvalec s výkonom 107 kW / 145 koní a krútiacim momentom 175 Nm. Synchrónny elektromotor má maximálny prípustný výkon 135 kW / 184 koní a 315 Nm. Oba motory pracujú v Atkinsonovom cykle, kde za kratší koniec ťahá práve spaľovací motor. Z môjho pohľadu je zrýchlenie primerané váhe a robustnosti vozidla. Jediná vec, čo mi prekážala bol ten maximálny rachot pri zošliapnutí plynového pedálu a vymrštenia motoru do vysokých otáčok.
Naozaj svetlá budúcnosť
Automobilka tvrdí, že práve hybridný pohon má nahradiť naftovú verziu. Hovorí za to aj fakt, že počas testu sa mi podarilo dostať na hranicu okolo 5,8 l / 100 km. Išlo o klasickú jazdu, bez výraznejšieho šetrenia paliva. Po okreskách mi budíky ukázali hodnotu cca 5,4 l / 100 km. Diaľnice boli o čosi horšie, tam mi hybridná CR-V atakovala hranicu 8,0 litra. Nie je to však nič svetoborné na tak veľké auto.
Okrem štýlu jazdy spotrebu dokáže ovplyvniť aj využívanie rekuperácie na štyroch úrovniach. Dobre spravený je aj systém nastavenia jazdných režimov. Tie sa po rozbehnutí automaticky zresetujú. Meniť ich môžete pomocou pádiel za volantom. Dá sa to ľahko zmýliť so sekvenčnou prevodovkou, respektíve s jej riadením, prevodovka však v tomto modely chýba. Aj keď má auto označenie prevodovky e-CVT, tak variátor tu chýba. Pri zmene jednotlivých režimov tak dôjde iba k zmene polarity elektromotora.
Cena rozhoduje
Cena novej Hondy CR-V na našom trhu štartuje v okolí 25 tisíc eur. Hybridný agregát v základnej výbave štartuje na 30.790 €. Pokiaľ by ste chceli k hybridnej verzii aj štvorkolku, tak tam si musíte automaticky priplatiť za vyššiu výbavu (Elegance) a to je hneď aj o 3-tisíc eur viac. Z finančného uhla pohľadu hybrid nie je žiadnym veľkým útokom na peňaženku. Oproti svojim priamym konkurentom je na tom ešte lepšie.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Usporiadanie a počet valcov | R4 |
Zdvihový objem | 1 993 cm3 |
Max. výkon | 107 kW/ 145 k + elektromotor 135 kW / 184 k |
Max. krútiaci moment | 175 Nm + 315 Nm |
Palivo | benzín + elektromotor |
Pohon | prednej nápravy |
Prevodovka | CVT |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 600 mm |
Šírka | 1 855 mm |
Výška | 2 118 mm |
Rázvor náprav | 2 663 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 610 kg |
Obejem nádrže | 57 l |
Objem batožinového priestoru | 467 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 8,8 s |
SPOTREBA | |
Mesto | 6,0 l / 100 km |
Diaľnica | 7,4 l / 100 km |
Okresky | 5,5 l / 100 km |
Priemer | 5,2 l / 100 km |
CENA | |
Základná cena modelu | od 30 790 € |
Cena testovanej verzie | 36 890 € |