Elektromobil s plnohodnotnými rozmermi nemusí byť iba Tesla. Na trhu sa objavuje zelená novinka snáď každý mesiac a toto tempo bude najbližšie roky s vysokou pravdepodobnosťou len rásť. Presadiť sa tak bude pre jednotlivé značky čoraz ťažšie. Značke Hyundai sa to však s modelom Ioniq Electric podarilo.
Plne elektrický model Ioniq Electric automobilka oficiálne predstavila v roku 2016, do sériovej výroby sa dostal o rok neskôr. Za pomerne krátku dobu prešiel viacerými vylepšeniami, a my sme si posvietili na to, ako dospel. Slováci si síce na trend elektromobility ešte úplne nezvykli, no po testovacom týždni s Ioniqom som si uvedomil, že na ceste ich je viac ako by ste očakávali. A v konečnom dôsledku sa niet čomu čudovať. Náklady na prevádzku sú nižšie, jazdné vlastnosti lepšie a navyše dostanete aj príspevok od štátu.
Viac funkčný ako štýlový
Vzhľad elektromobilov je často netradičný. Ich dizajnový proces totiž ovplyvňuje niekoľko špecifických faktorov. Karoséria musí byť čo najaerodynamickejšia a myslieť treba aj na uloženie akumulátorov. Keďže sú ale elektrické autá stále považované za niečo z budúcnosti, návrhári sa snažia aby tak aj vyzerali. Ioniqu tento prvok určite nechýba a v porovnaní s konkurentmi sa nemá začo hanbiť. Zabudnite na mriežku chladiča či výfuky, to už je predsa stará škola. Funkčné otvory na pretekanie vzduchu, aerodynamické disky alebo dvojité zadné okno. To sú zaujímavosti, ktoré odlišujú kórejský elektromobil od bežných áut. Nami testovaný kúsok obliekal základný lak Polar White. No pre tých, ktorí chcú zovňajškom zaujať, je v konfigurátore na výber 7 ďalších farieb.
Vo vnútri je už dizajn o čosi bežnejší. Pár veci vám ale esenciu budúcnosti pripomenie. Hneď po nasadnutí chytíte do rúk neštandardne tvarovaný volant a privíta vás digitálny prístrojový panel. Možno sa pýtate, akú funkciu majú pádla pod volantom v aute bez prevodových stupňov. Slúžia ako volič úrovne rekuperácie energie. Sú celkovo tri, no k tým sa dostaneme ďalej v teste. Sedadlám nemáme čo vytknúť. Sú príjemne tvarované a potiahnuté na dotyk kvalitnou látkou. Tá sa ale z ponuky medzičasom vytratila. Ako jediná možnosť ostali v ponuke celokožené sedačky. Veľkým plusom je vnútorný priestor, či už vpredu, vzadu alebo ten odkladací. O pohodlí v kokpite naozaj núdza nie je. Drobné estetické detaily celkovú atmosféru v kabíne len pozitívne dotvárajú. Konkrétne mám na mysli bronzové línie na výduchoch klimatizácie, tlačidle start-stop a volante.
Svižný a presný
Poďme sa teda pozrieť na to, ako funguje Ioniq v reálnom svete. Už prvé metre v pohybe naznačujú dobré dojmy. Keďže je pohonná jednotka takmer úplne tichá, je dôležité, aby boli diely solídne a dobre skonštruované. Akékoľvek vŕzganie by totiž bolo zreteľne počuť. S tým Ioniq problém nemá. Riadenie je vyvážené, má potrebnú váhu a presnosť, no zároveň je veľmi hladké. Reakcia na plyn je podobná ako pri väčšine elektromobilov. Ovplyvniť ju viete voličom jazdných režimov a úrovne rekuperácie. So zvoleným športovým režimom sa k plnej sile dostanete vždy po úplnom zatlačení pedálu na podlahu. V móde Eco a Normal narastá výkon postupne. Pri najsilnejšej úrovni rekuperácie musíte myslieť na to, že ju máte aktivovanú. Po uvoľnení akcelerátora totiž auto brzdí pomerne ostro. Rekuperácia sa dá aj úplne deaktivovať.
Maximálny výkon elektromotora nie je žiadna úchvatná hodnota. Zelených 120 koní a 295 Nm je však niečo úplne iné ako benzínových 120 koní. Teda minimálne pocitovo. Akcelerácia dokáže do približne 100 km/h čarovať úsmevy a na predbiehanie je úplne postačujúca. Ak niekomu nepoviete, že z nuly na sto to trvá necelých desať sekúnd, bude si myslieť, že sedí v niečom o mnoho rýchlejšom. Maximálna rýchlosť udávaná výrobcom je 165 km/h. Plusom sú aj jazdné vlastnosti, ktoré mávajú elektromobily dobré vďaka nízkemu ťažisku. Rovnako je to aj v prípade Hyundaiu Ioniq. Dokonca je aj výrazne ľahší ako konkurenti. Pohotovostná hmotnosť je len 1420 kilogramov.
Koľko prejdete a čo za to zaplatíte?
Kapacita akumulátora, dojazd a doba nabitia. To sú pri elektrických autách snáď najdôležitejšie údaje. Mnohých totiž stále desí predstava, že im dôjde šťava uprostred ničoho. Pravdepodobnosť takejto situácie je rovnaká ako pri akomkoľvek benzínovom či naftovom aute. Akumulátor, ktorý používa Ioniq Electric, má kapacitu 28 kWh. Výrobcom udávaný dojazd je 280 kilometrov, pričom v skutočnosti je táto hodnota veľmi podobná. Pri bežnom používaní bez výrazného šetrenia som dokázal na jedno nabitie bez problémov prejsť 250 až 260 kilometrov. Auto si dokážete nabiť aj z bežnej domácej zásuvku, no nečakajte žiadnu bleskovú rýchlosť. Takéto dobíjanie je vhodné najmä na noc, kedy sa stihne batéria úplne naplniť. Nájsť v meste rýchlonabíjačku už dnes nie je žiaden problém. Dostupné su taktiež na mnohých čerpacích staniciach popri diaľnici.
V nami testovanej konfigurácií za Hyundai Ioniq Electric zaplatíte 36 020 €, pričom základná cena je 35 490 €. S prihliadnutím na príspevok od štátu, ktorý je v súčasnosti jedna tretina resp. jedna štvrtina z celkovej ceny, sa radí medzi tie dostupnejšie elektromobily. Štandardná výbava je bohatá. Sledovanie jazdných pruhov, indukčné nabíjanie, digitálne budíky, vyhrievané sedadlá a volant a mnoho ďalších.
Pár slov na záver…
Len ťažko sa mi teda pri tomto aute hľadajú nedostatky. Automobily na elektrický pohon sú ešte stále iba na začiatku svojej éry a už teraz pôsobia naozaj vyspelo. S Ioniqom zažijete okrem komfortného presunu aj štipku zábavy a adrenalínu. Už teraz je to skvelý stroj, no to Hyundaiu nestačí. Automobilka mu častými vylepšeniami zvyšuje náskok pred konkurenciou. Ešte zvýšiť dojazd a bude to na jednotku.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Motor | synchrónny elektromotor |
Reálny dojazd | 260 km |
Max. výkon | 88 kW / 120 koní |
Max. krútiaci moment | 295 Nm |
Palivo | elektrina |
Pohon | predná náprava |
Prevodovka | redukčný prevod |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 470 mm |
Šírka | 1 820 mm |
Výška | 1 450 mm |
Rázvor náprav | 2 700 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 420 kg |
Rozmer pneumatík | |
Objem batožinového priestoru | 455 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 9,9 s |
SPOTREBA | |
Mesto | 12 kWh/100 km |
Diaľnica | 13,9 kWh/100 km |
Okresky | 10,8 kWh/100 km |
Priemer | 11,2 kWh/100 km |
CENA | |
Základná cena modelu | od 35 490 € |
Cena testovanej verzie | 36 020 € |