Najnovšia generácia Mitsubishi L200 dokazuje, že je možné prirodzeným spôsobom spojiť dôraz na dizajn a vnímanú kvalitu s pôvodnými úžitkovými vlastnosťami pickupu aj bez toho, aby to jeho cenu vystrelilo do stratosféry.
Keď niekto vyrába konkrétny model 40 rokov a počas nich si ho kúpi takmer päť miliónov zákazníkov, možno predpokladať, že počas tohto obdobia sa podarilo koncepčne väčšinu nedostatkov eliminovať a každá ďalšia generácia bude len evolučným vylepšením, súvisiacim hlavne s pokrokom v moderných technológiách.
Tak je to napríklad pri Golfe, ktorý je na trhu približne rovnako dlho ako Mitsubishi L200 a keď sa pozrieme na jeho čísla, nejde vôbec o zlú stratégiu.
Na rozdiel od Golfu, ktorého cieľová skupina je rovnaká od roku 1974 až dodnes, pickupy, vrátane Mitsubishi L200, prešli o niečo turbulentnejším vývojom. Pôvodne to boli čisto pracovné stroje, no približne pred dekádou začali stále viac oslovovať skupinu aktívnych ľudí s adrenalínovými záujmami a z pracovných áut sa začali meniť na voľnočasové špeciály.
Pribudla luxusnejšia výbava, výrazne sa menil ich dizajn, ešte výraznejšie jazdné vlastnosti a objavili sa v nich moderné technológie v tej miere, že dnes sú už luxusom aj technologickou vyspelosťou up-to-date a bez problému porovnateľné s ktorýmkoľvek dobre vybaveným „civilným“ autom.
Pritom si však zachovali vysoko nadštandardnú priechodnosť terénom, takmer na všetky u nás predávané pickupy ešte aj dnes možno s čistým svedomím nalepiť nálepku „offroad“ – minimálne v niektorých konfiguráciách. To je ich ďalšou veľkou výhodou, pretože skutočné offroady sa pre zmenu z trhu takmer stratili. Niečo o tom vedia dokonca aj v Mitsubishi, kde sa relatívne nedávno rozlúčili s ikonickým Pajerom.
Dôraz na dizajn
Ale späť k testovanému pickupu. Ten prichádza na trh už v šiestej generácii a dokonale ilustruje všetky vyššie popísané trendy. Vzhľadom sa snaží priblížiť k mainstreamu, tak aby po dizajnovej stránke zapadol do portfólia značky. Iste, pri pickupe, ktorý je už svojou karosériou excentrický, to úplne jednoduché nie je, no vidno to minimálne na prednej maske, ktorá bola kompletne prepracovaná tak, aby vynikla príbuznosť s ďalšími modelmi, Eclipse Crossom, Outlanderom a svojim spôsobom aj s ASX.
Pri pohľade spredu určite pôsobí dynamickejšie, najmä ak si doprajete aj takú vymoženosť, ako full LED svetlá. Tie sú v najvyššej výbave už v cene. Pritom si však auto zachovalo robustný vzhľad, vďačí zaň vyššie umiestnenej kapote a hranatejším masívnym blatníkom, s ktorými vyzerá naozaj oveľa lepšie. To je asi všetko, čo možno k dizajnu povedať.
Vzadu je ložná plocha, s ktorou sa esteticky veľmi experimentovať nedá. Aj tu však prišlo k menšej zmene blatníku a výrazne bumerangovo tvarované zadné svetlá predchodcu pri novinke nahradili decentnejšie a kompaktnejšie svetlomety. Zadnú časť si možno individualizovať pomocou rôznych nadstavieb a príslušenstva.
My sme na korbe mali dva relatívne jednoducho odpojiteľné uzamykateľné úložné boxy, pripomínajúce vzhľadom kanistre na pohonné látky. Zobrali sme ich na vedomie, skôr by sme však podobnú vymoženosť privítali umiestnenú napríklad hneď za kabínou, kde by nejaká truhlica možno ložnú plochu o niečo skrátila, no netrčala by po oboch stranách pomerne excentricky do nákladného priestoru a znemožňovala tak väčšie prepravované veci zaistiť aj o hranu korby. To sú ale úplné detaily. Skôr chceme len pripomenúť, že pri výbere doplnkov treba premyslieť, čo v ňom skutočne chcete a čo nie tak, aby plne vyhovoval účelu, na ktorý ste si ho kúpili. Nejde zväčša o úplne lacné príslušenstvo.
Lepší motor, nová prevodovka
Pozrime sa ale na dôležitejšie veci. Tie sú prevažne pod kapotou. Určite k nim patrí prepracovaný 16-ventilový radový štvorvalec s označením 2.2 DI-D s maximálnym výkonom 110 kW, resp. 150 koní. Jeho objem je 2 268 kubických centimetrov, takže je to skôr 2,3-ka. Dôležitejšie, než desatinné číslo je však fakt, že aj vďaka využitiu AdBlue má naozaj nízke emisie a spĺňa normu EURO 6d-TEMP. Parametrovo je inak porovnateľný s predchodcom s objemom 2,4 litra.
Aktuálne je to jediný motor v ponuke, rozhodnúť sa možno medzi 6-stupňovým manuálom a novým 6-stupňovým automatom.
My sme testovali auto v najvyššom zo štyroch výbavových stupňov, ktorý ma označenie Instyle, takže automat bole jej súčasťou. Pokiaľ sa bavíme o verzii DoubleCab, v praxi Instyle predstavuje naozaj slušnú výbavu vzhľadom k cene. V základe táto verzia stojí 27 790 eur, v testovanej výbave začína na necelých 36-tisíc eurách.
Čítajte viac: Test Mitsubishi L200 Black Edition, keď cestu hľadať nemusíte
Za ne však v aute máte napríklad už zmienené predné LED svetlá, zadné kombinované LED svetlá, kamery, pokrývajúce kompletný priestor okolo auta, kožený interiér s vyhrievanými prednými sedadlami, dvojzónovú automatickú klimatizáciu, bezkľúčové ovládanie, infotainment so 7,5-palcovým farebným dotykovým displejom, bluetooth, podporu Android Auto a Apple Car Play. Navyše, ak chcete, môžete radiť aj páčkami pod volantom a k automatu je k dispozícii aj asistent pre kontrolovanú jazdu z kopca.
Plusy a mínusy
Ale späť k testovanej kombinácii. V spojení s novým automatom sa vám auto bude zdať pri rozjazde trochu komótne a ťažkopádne, je to hlavne záležitosť prvých pár desiatok metrov. Nové emisné normy jednoducho nepustia, odozva je po štarte pomalšia, inak však agregát s automatom spolupracuje dobre, celkovo nepatrí k najrýchlejším. Je to dobrá voľba pre ľudí, uprednostňujúcich komfort pred dynamikou. Radenie smerom nadol aj nahor je plynulé, príjemné a pomalé aj vtedy, keď vám to práve úplne nevyhovuje. Táto kombinácia je jednoznačne ladená pre maximalizáciu jazdného komfortu a pohodlia. Ak od L200-ky chcete niečo iné, na výber je stále aj 6-stupňový manuál.
Z hľadiska jazdných vlastností sa z nášho pohľadu nová verzia príliš neodlišuje od predošlej, čo je však skôr výhodou. Mitsubishi L200 patrilo vždy k pickupom s vyváženými jazdnými vlastnosťami, aj keď pri tomto type jednoducho treba rátať, že bez nákladu je zadná časť naozaj oveľa ľahšia a na prejazde nerovností to cítiť. Na druhú stranu – konštruktéri sa výrazne pohrali s podvozkom a nastavením tlmičov, takže prejazd cez priečne nerovnosti je jednoznačne lepší a auto stabilnejšie. Pri ostrejšej jazde serpentínami však bude stále cítiť pôvodný úžitkový charakter auta, to mu však nikto nemôže vyčítať.
A keď zo serpentín prejdete do terénu, k slovu príde aj nový volič jazdných režimov, ktorý trochu inak pracuje pri manuálnej a pri automatickej prevodovke. Voliť si možno medzi nastaveniami štrk, blato (sneh), piesok a skaly. Auto na základe zvoleného režimu optimalizuje svoje správanie pre zachovanie maximálnej trakcie.
Suverénne v teréne
Vyššie sme napísali, že pickupy si zatiaľ našťastie zachovávajú svoje offroadové vlastnosti, nové Mitsubishi L200 nie je výnimkou. Redukčná prevodovka a uzávierka zadného diferenciálu je súčasťou základnej výbavy a na výber sú dva typy pohonu 4×4: Easy Select a Super Select-II, ktorý má aj uzávierku medzinápravového diferenciálu a umožňuje jazdu s pohonom oboch náprav až do rýchlosti 100 km. Treba pripomenúť, že pri pohone 4×4 nie je úplne štandardom, aby bol rovnako optimalizovaný pre jazdu po cestách s nižšou trakciou a aj pre jazdu v náročnom teréne. Testované auto je však v tomto prípade jednou z mála výnimiek.
Z nášho pohľadu je nové Mitsubishi L200 obrovským pokrokom z hľadiska dizajnu a vnímanej kvality, príklon k hranatejším tvarom, podčiarkujúcim jeho robustnosť mu určite svedčí. Druhou silnou stránkou auta je prepracovaný motor, vyhovujúci najprísnejším emisným normám a treťou kvalitný 6-stupňový automat, aj keď pri ňom pripúšťame, že nie všetkých dokáže nadchnúť rovnakou mierou. V najnovšom vydaní si L200-ka zachovala svoje výborné vlastnosti v teréne, mierne vylepšila komfort na cestách a s novým imidžom je určite konkurencieschopná aj v kategórii pickupov, mieriacich k náročnejším klientom, orientovaným nielen na úžitkové vlastnosti, ale aj na dizajn, komfort a vnímanú kvalitu.
Nové Mitsubishi L200 – technické údaje
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Usporiadanie a počet valcov | R4 |
Zdvihový objem | 2 268 cm3 |
Max. výkon | 110 kW (150 koní) |
Max. krútiaci moment | 4O0 Nm / 1 700 – 2 250 otáčkach |
Palivo | nafta |
Pohon | všetky kolesá |
Prevodovka | 6-stupňová automatická |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 5 225 mm |
Šírka | 1 815 mm |
Výška | 1 780 mm |
Rázvor náprav | 3 000 mm |
Nájazdové a prejazdové uhly | 30 – 22 -24 stupňov (predný, zadný, prejazdový) |
Pohotovostná hmotnosť | 2 110 kg |
Rozmer nákladového priestoru (mm) | 1 520 x 1 470 x 475 |
Jazdné výkony |
|
Spotreba (kombinovaná) | 7,9 l/100 km |
Max. rýchlosť | 171 km/h |
Emisie CO2 | 206 g/km |
CENA (Verzia Double Cab) |
|
Základná cena modelu | 27 790 eur |
Cena testovanej verzie | 35 990 eur |
Cena testovaného auta | 40 400 eur (vrátane príplatkovej výbavy) |