Silnou stránkou Mitsubishi Eclipse Cross je originálny vzhľad vylepšený módnym skosením zadnej časti, evokujúcim športový imidž kupé. Tým sa vydeľuje zo stále rastúceho počtu trochu uniformne pôsobiacich SUV.
Pozrime sa najprv trochu do histórie. Eclipse Cross má totiž zaujímavých dizajnových predchodcov. Jedným z prvých áut, ktoré sa snažilo týmto spôsobom vyčleniť z mainstreamu bol SsangYong Actyon niekedy v polovici prvej dekády tohto storočia. Keď sa nám prvýkrát predstavil, mnohí novinári mu nevedeli prísť na meno a razom ho zaradili do zoznamu najškaredších vyrobených áut.
Krátko po ňom sa však svetu predstavilo prvé BMW X6 s veľmi podobnou siluetou. A čuduj sa svete – to sa pre tých istých novinárov zrazu stalo dizajnovou ikonou a predstaviteľom nového revolučného smeru. Zrodilo sa SUC – Sport Activity Coupé.
Skratka sa – našťastie – nevžila, no aj bez nej tu bola nová kategória áut a postupne sa stala úspešnou. Patrí do nej aj testovaný Eclipse Cross. Od konkurentov sa odlišuje najmä zadnou siluetou. Tá je nielen skosená, ale navyše celá predelená prepojenými zadnými svetlami. Keď s týmto dizajnovým prvkom Mitsubishi približne pred dvomi rokmi prišlo, bolo toto riešenie prijímané kontroverzne – niektorých nadchlo, iní mu nevedeli prísť na meno.
Postupne si však naň všetci nielen zvykli, ale prepojené zadné svetlá sa začali objavovať vo veľkom aj u iných značiek, stali sa módnou záležitosťou. Mitsubishi nimi trochu predbehlo dobu, bolo to však dobré rozhodnutie a autu prepožičiavajú tak výraznú charizmu, že mu radi odpustíte aj drobný nedostatok v podobe mierne obmedzeného výhľadu vzad.
S relatívne extravagantným zovňajškom korešponduje aj moderný interiér s vychytávkami ako je napríklad touchpad alebo head-up displej. Head-up displej funguje naozaj dobre, pokiaľ však zodpovedáte japonským výškovým štandardom. Vyšší vodiči vďaka obmedzenému rozsahu ako jeho nastavenia, tak aj nastavenia sedadla budú mať problém s tým, aby ho vôbec videli. Touchpadom sme v autách doteraz akosi neprišli na chuť, no za to nemôže Eclipse Cross, ale skôr náš, možno trochu konzervatívny, prístup.
V každom prípade, takmer všetko dôležité sa dalo nastaviť aj na dotykovom displeji, to nám vyhovovalo viac. Rovnako nám vyhovoval aj adaptívny tempomat, s ktorým sa dá jazdiť aj v kolónach. Ten niekedy možno fungoval až trochu príliš „prediktívne“, ale nič to nemení na tom, že je to super vec. Oddýchnete si pri ňom, najmä ak si nastavíte aj pohodové ambientné podsvietenie interiéru, ktorý je spracovaný naozaj kvalitne.
Z praktického hľadiska má Eclipse kufor s objemom vyše 500 litrov, hodnota je to super, no je delený a skôr užší a vyšší, čo je trochu obmedzujúce pri väčšej batožine.
Pozrime sa teraz na to dôležitejšie – čo malo auto pod kapotou a ako s tým dokázalo jazdiť. Na test sme mali verziu s 1,5-litrovým motorom MIVEC s výkonom 120 kW, respektíve 163 koní, iný v ponuke momentálne nie je. V testovanom aute bol doplnený 8-stupňovou CVT prevodovkou a pohonom 4×4.
Ak sa náhodou pozastavíte nad tým, ako môže mať kontinuálne radiaca prevodovka 8 stupňov, tak ide o softvérové nastavenie, pripomínajúce chod klasického 8-stupňového automatu. Dokonca ich môžete voliť aj páčkami pod volantom a dá sa vyskúšať aj niečo, čo je pri CVT prevodovkách len ťažko predstaviteľné – kick-down. Mitsubishi to s prevodovkami CVT vie, táto nie je výnimkou, auto s ňou pri rozjazdoch nepôsobí komótne, dynamika je slušná a aj na ten spomínaný kick-down reaguje, akoby ste skutočne podradili.
K dobrej dynamike prispieva aj krútiaci moment 250 Nm, ktorý je k dispozícii v pomerne širokom rozsahu od 1 850 až do 4 500 otáčok. To je fajn. A fajn je spotreba. Pravdu povediac, superlatívy pri nej nepoužívame, „fajn“ je primerané označenie. Priemer, pohybujúci sa okolo hranice 8,5 je pre tento typ auta primeraná hodnota, jazdili sme už aj s úspornejšími aj s podstatne „žravejšími“ benzínovými motormi s porovnateľným výkonom. Pri jazdení s výraznou prevahou ciest v meste sa však zrejme dostanete cez 9 litrov.
Čítajte viac: TEST Mitsubishi ASX 2.0 MIVEC AWD, návrat poctivej japonskej sily
A aby sme nezabudli na štvorkolku. Pri jazdení v bežných podmienkach dostáva prednosť predná náprava. Dá sa však jazdiť aj po nespevnených cestách, napríklad na štrku alebo snehu. Pri nich sa dostane k slovu volič jazdných režimov, ktorý vlastnosti auta optimalizuje pre zachovanie optimálnej stability a trakcie. V teréne bude skôr limitom svetlá výška na úrovni 183 mm. Cestovný komfort je dobrý, auto výborne drží stopu aj pri dynamickej jazde a napriek svojmu o niečo vyššiemu ťažisku sa správa pomerne neutrálne. Citlivé je na prejazd priečnych nerovností.
Eclipse Cross je dizajnovo naozaj vydarené auto, ktoré zrejme viac osloví ľudí, hľadajúcich spôsob, ako sa vyčleniť z mainstreamu. Popritom má však silnú bezpečnostnú výbavu, aj napriek skosenej zadnej časti to s vnútorným priestorom vôbec nie je zlé, má moderný interiér, veľmi slušné jazdné vlastnosti a rozumne nastavenú cenu.
Technické údaje
Mitsubishi Eclipse Cross 1,5 Turbo MIVEC 4WD
|
|
Usporiadanie a počet valcov | radový 4-valec |
Zdvihový objem | 1499 cm3 |
Max. výkon | 124 kW/163 k pri 5 500 ot. |
Max. krútiaci moment | 250 Nm pri 2400 – 4500 ot. |
Palivo | Benzín |
Pohon | 4WD |
Prevodovka | CVT/8 |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 405 mm |
Šírka | 1 805 mm |
Výška | 1 674 mm |
Rázvor náprav | 2 670 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 595 kg |
Objem batožinového priestoru | 531 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 10,4 s |
Max. rýchlosť | 200 km/h |
SPOTREBA | |
Kombinovaná (WLTP) | 8,7 l/100 km |
CENA | |
Základná cena modelu | 19 990 eur |
Základná cena testovanej verzie | 27 790 eur |