S ľahšou nohou na plyne sme aj s výkonným 225-koňovým motorom dokázali podliezť priemer, deklarovaný podľa meracieho cyklu WLTP. Pri verzii Peugeot 508 SW GT určite nebude ľahké rozhodovanie medzi testovaným autom a dvojlitrovým 177-koňovým dieslom.
Ak sa už dlhší čas niekomu darí systematicky privádzať na trh naozaj výnimočne pekné autá – a nejde pritom iba o jeden – dva výstrely do tmy, tak určite v súčasnosti k takýmto automobilkám patria najmä Mercedes a Peugeot. Peugeot 508 SW GT je toho názorným príkladom.
Nedávno sme testovali malý Peugeot 208, ktorý aj v základnej výbave a so základným motorom nasadil vo svojej triede latku poriadne vysoko. A to má pritom naozaj silných konkurentov. Tí prichádzajú na trh prakticky v rovnakom čase, myslíme najmä Renault Clio a Opel Corsa. Už onedlho sa môžete tešiť na ďalší test tohto malého Peugeotu. Ten bude tentokrát pochádzať z úplne opačného konca cenového spektra, pôjde totiž o verziu GT Line.
S GT na kapote
A magické „GT“ mal na kapote aj nádherný červený kombík 508, ktorý je predmetom tohto testu. Čierno-červená kombinácia, ktorou sa prezentoval nielen zvonku, ale aj zvnútra dala ešte viac vyniknúť jeho elegantným krivkám. V kabíne pre zmenu boli extravagantné červené kožené športové sedadlá. Tie v kombinácii s čiernou a drevom vo farbe matného chrómu na prístrojovej doske vyzerali výborne. Ak porovnáme kombík a fastback, tak z hľadiska batožinového priestoru je na tom s 530 litrami o niečo – konkrétne o 43 litrov – lepšie kombík. To však vôbec nie je v tejto triede podstatný rozdiel. Kombík je praktickejší z hľadiska výšky nákladu, pokiaľ ide o dĺžku, kufre sú dosť podobné.
A keď sme už pri tomto parametre – pokiaľ ide o výšku je logicky na tom lepšie aj pri cestujúcich vzadu. Zvažujúca sa strecha fastbacku prepožičiava tejto karosárskej verzii mimoriadne elegantný a dynamický profil. Daňou za to je však práve obmedzený priestor pre hlavu pri cestujúcich vzadu. Kombík týmto neduhom netrpí.
Možno nepôsobí tak dynamicky, ale pokiaľ sa rozhodnete pre verziu Peugeot 508 SW GT, pod kapotou môžete mať výkonný 225-koňový (165 kW) benzínový agregát s maximálnym krútiacim momentom 300 Nm, dostupný už tesne pod hranicou dvetisíc otáčok. Ten je navyše doplnený veľmi dobre spolupracujúcim 8-stupňovým automatom. V praxi to znamená maximálku 250 km/h a zrýchlenie na stovku za 7,4 sekundy. A keď k tomu pridáme ešte vynikajúci (adaptívny) podvozok, razom dostaneme rodinný kombík, s ktorým sa však – ak chcete – dá jazdiť aj úplne „nerodinným“ spôsobom.
A tu sa dostávame k tomu dôležitému. Výkonný športovo naladený benzínový kombík jednoducho nemôže byť ekonomický, čo je pri rodinných autách pomerne dôležitý faktor. Neplatí to však vždy.
Ak sa pozrieme do špecifikácie, tak zistíme, že podľa realistickejšieho meracieho cyklu WLTP je jeho priemerná spotreba niekde medzi 7,1 a 7,8 litrami. Na našej testovacej trase s približne rovnomerným zastúpením okresiek, diaľnic a ciest v mestách sme však s ľahšou nohou na plyne nemali problém mierne podliezť aj 7-litrovú hranicu. Až pri razantnejšej jazde sme sa dostali na osem litrov. O ďalší liter vyššie sme sa dostali až pri dynamickom jazdení čisto v meste. Ak v ňom jazdíte citlivejšie, nemal by byť problém dosiahnuť približne osemlitrový priemer, možno mierne nad touto hranicou.
Nočné videnie par excellence
Naša testovacia trasa vedie aj cez cesty na Záhorí, konkrétne medzi Malackami a Rohožníkom a druhá medzi Lozornom a Rohožníkom. Oba úseky patria z hľadiska nehôd, zavinených stretmi so zverou k najnebezpečnejším na Slovensku. A najmä na druhom sa zvykne pohybovať aj dosť cyklistov.
Spomíname to preto, lebo v GT verzii si za príplatok 1300 eur môžete zadovážiť aj systém nočného videnia. Jeho základom je infrakamera, snímajúca chodcov a zvieratá popri ceste na základe ich odlišnej telesnej teploty od okolia. Ak chcete, môžete si nechať tento systém permanentne aktivovaný aj na displeji digitálneho kokpitu, no tam môže odvádzať pozornosť.
Dôležitejšie je niečo iné – najmä v komplikovaných podmienkach, napríklad pri hmle alebo snežení, keď zväčša jazdíme so stretávacími svetlami skutočne dokáže detegovať prekážku podstatne skôr, než ju uvidíme. A čo je naozaj dôležité – s dostatočným predstihom na to, aby sme mali čas zareagovať, v čom nám samotný systém, pravda ak treba, pomôže aj miernym trhnutím volantu doprava.
Systém nočného videnia sme testovali už vo viacerých modeloch, najmä pri prémiových značkách. V Peugeote ho majú ale „vymyslený“ fakt dobre a dotiahnutý temer k dokonalosti.
Cena a výbava
A keď sme už pri výbave. Testovaná benzínová verzia GT nie je lacná. Zaplatíte za ňu približne 42-tisíc, zatiaľčo najlacnejšia verzia Active s motorom 1.5 BlueHDi 130k a 6-stupňovým manuálom stojí len niečo vyše 28-tisíc. V testovanej verzii GT však máte dvojnásobný výkon, k tomu 8-stupňový automat, adaptívny podvozok, prémiové audio Focal, cúvacie senzory, vrátane kamier vpredu aj vzadu, digitálny kokpit, vyhrievané predné sedadlá, navigáciu, full LED svetlá, bezkľúčové ovládanie, 18-palcové disky z ľahkých zliatin a dvojzónovu automatickú klimatizáciu. Červené kožené sedadlá, aké má aj testované auto, si môžete priplatiť, dokonca aj s masážnou funkciu, vyjde vás to 3 500 eur.
Čítajte viac: Test Peugeot 508 SW Allure 1,5 BlueHDi EAT8 – pôvabne drzé kombi
Z nášho pohľadu patrí Peugeot 508 aktuálne k najkrajším kombíkom na trhu. V kombinácii s výkonným benzínovým motorom pritom dokáže jazdiť naozaj športovo a napriek tomu zostáva stále pomerne úsporný. Aj s prihliadnutím k cene by sme ho pri verzii GT pravdepodobne uprednostnili pred 180 koňovým dieslom 2.0 BlueHDi, ktorý je s 8-stupňovým automatom drahší približne o 1 300 eur. Ten je samozrejme ekonomickejší, no rozdiel v spotrebe ale určite nebude tak priepastný, ako by mohol niekto očakávať.
Technické údaje
Peugeot 508 SW GT 1,6 PureTech 225k 8AT
|
|
Usporiadanie a počet valcov | radový 4-valec |
Zdvihový objem | 1598 cm3 |
Max. výkon | 165 kW/225 k pri 5 500 ot. |
Max. krútiaci moment | 300 Nm pri 1 900 ot. |
Palivo | Benzín |
Pohon | 2WD |
Prevodovka | AT8 |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 790 mm |
Šírka so sklop. zrkadlami | 1 907 mm |
Výška | 1 390 mm |
Rázvor náprav | 2 800 mm |
Prevádzková hmotnosť (premerná): | 1 584 kg |
Objem batožinového priestoru | 530 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 7,4 s |
Max. rýchlosť | 250 km/h |
SPOTREBA | |
Kombinovaná (WLTP) | 7,1 – 7,8 l/100 km |
CENA | |
Základná cena modelu | 28 290 eur |
Základná cena testovanej verzie | 42 090 eur |