Peugeot 3008 HYBRID4 je nepochybne autom viacerých tvárí. Okrem nekonvenčného dizajnu mu niektoré atribúty môžu závidieť aj omnoho drahšie SUV nemeckých prémiových značiek či ostré hatchbacky.
Hybridná verzia obľúbeného SUV Peugeot 3008 predstavuje vrchol toho, čo môžete v danej triede od francúzskej automobilky s levom v znaku dostať. So základnou cenovkou ďaleko cez 40 tisíc eur si môže mnoho záujemcov o auto tejto triedy zaťukať na hlavu a pomyslieť si, že niekto sa pri tvorbe cenníku veľmi sekol. Musím priznať, že sám som len veľmi ťažko hľadal dôvody pre kúpu tohto konkrétneho kúsku. Počas týždňa, ktorý som s ním strávil ma však auto neprestávalo milo prekvapovať a dokonca sa mu podarilo zbúrať všetky predsudky, ktoré som mal voči SUV s hybridným pohonom.
Svojim spôsobom je Peugeot 3008 podarenou reflekciou aktuálnej doby. Majiteľovi poskytuje vysokú úroveň komfortu, bezpečnosti a vnútorného priestoru, zatiaľ čo hybridná pohonná jednotka zabezpečuje perspektívu využitia vo veľkomestách aj o pár (desiatok) rokov. Ak by som to tu uzavrel a nazval Peugeot 3008 HYBRID4 tuctovým SUV, obávam sa, že by som vám podal extrémne skreslený popis toho, o čom toto auto naozaj je.
Ide vlastnou cestou
Rád by som začal dizajnom, nakoľko je jedným z hlavných dôvodov, pre ktorý zákazníci často siahajú po vozidlách značky Peugeot. Aj keď na našich cestách často uvidíte 3008-čky v takzvaných “sociálkach”, HYBRID4 sa prezentuje naozaj majestátne. Prednej časti vozidla dominuje sploštená maska s Full LED svetlometmi. V nej je zakomponovaná mriežka chladiča futuristického dizajnu, ktorá svojou veľkosťou neurazí asi nikoho. Nesmie tu chýbať ani radar integrovaný v mriežke pod evidenčným číslom vozidla či štýlové chrómové prvky.
Pri pohľade z boku si môžete všimnúť chrómovú lištu, ktorú od vozovky oddeľuje asi 20 centimetrový čierny plastový diel. Vzhľadom na to, že je súčasťou dverí a siaha ďaleko pod nastupovaciu hranu môžete aj v sychravom počasí vystupovať z auta bez obáv, že si zašpiníte nohavice. Azda najzaujímavejšou časťou exteriéru je tá zadná. Tu vašu pozornosť určite upútajú svetlá, ktoré sú rozdelené na tri obdĺžnikové časti. Nesmie chýbať ďalšia chrómová lišta a bohužiaľ, ani plastové napodobeniny výfukových koncoviek.
Takto má vyzerať interiér hybridu!
Prečo ísť cestou, ktorou idú všetci? Toto si asi povedali dizajnéri v Peugeote, keď sa pred pár rokmi rozhodli ísť vlastnou cestou pri tvorbe interiérov. Koncept malého volantu a nekonvenčných ovládacích prvkov sa po nejakom čase dostal až sem – do interiéru modelu 3008 HYBRID4. Aj keď auto zdieľa platformu s modelom Grandland X od nemeckého Oplu, podobností v interiéri je veľmi málo – konkrétne jedna. Okrem páky automatickej prevodovky je francúzsky interiér o niečom úplne inom.
Už spomínaný malý hranatý volant s pádlami sa môže javiť ako prvok, na ktorý si budete musieť zvyknúť. Opak je však pravdou. Sadne do rúk ako uliaty a v kombinácií s intuitívnymi tlačidlami predstavuje veľmi jednouchý prvok ovládania rôznych funkcií. Jeho slabšou stránkou sú už spomínané pádla radenia, ktoré síce vyzerajú efektne no ich spracovanie je na slabšej úrovni. Volantu sekunduje zaujímavý displej s budíkmi. Na ňom si môžete vybrať spomedzi 7 rôznych grafík vrátane veľmi praktickej a prehľadnej navigácie či športovej grafiky s otáčkomerom. V duchu jedinečného dizajnu sa nesie aj stredová konzola, ktorej ovládače pripomínajú tie v lietadlách.
Z používateľského hľadiska je Peugeot 3008 HYBRID4 veľmi priateľským autom. V interiéri poskytuje mnoho odkladacích priestorov, z ktorých vo mne najviac zarezonoval úložný priestor v stredovom paneli – je totiž ohromne veľký! Sedadlá sú veľmi pohodlné a vďaka ich veľkosti si v nich nájdu komfortnú pozíciu aj urastenejší pasažieri. Podobne sú na tom aj zadné sedadlá, kde sa pohodlne usadia aj “dlháni”.
Nafta je minulosťou
Zaujímavosťou modelu 3008 je to, že aj napriek jeho veľkosti automobilka siahla výhradne po benzínových motoroch. Nami testovaný model poháňa preplňovaná 1.6-ka, ktorá sama o sebe produkuje úctyhodných 147 kW (200 koní) a 300 Nm. Sám o sebe by po dynamickej stránke možno autu postačoval, no spotreba paliva by bola ďaleko za akceptovateľnými hodnotami. Spaľovaciemu agregátu asistujú dva elektromotory (každý na jednej náprave) napájané batériou v batožinovom priestore vozidla. Vďaka nim môže auto dosiahnuť maximálny výkon až 300 koní a 500 Nm. Tieto parametre autu aj napriek jeho hmotnosti vyše 2,3 tony zabezpečujú až nadpriemernú dynamiku. Šprint z pokoja na stovku zvládne tesne pod 6 sekúnd, čo je lepšie ako napríklad Hyundai I30 N či mnoho SUV s preplňovanými šesťvalcami. Pre porovnanie, Škoda Kodiaq RS dosahuje maximálny výkon 240 koní a 500 Nm, pričom šprint na 100 km/h jej trvá o celú sekundu dlhšie!
S vedomím, že máte k dispozícií taký výkon si človek dokáže veľmi ľahko vytvoriť očakávanie, že sadá za volant športového auta. Nepochopte ma zle, Peugeot 3008 HYBRID4 vás podrží vždy, keď sa chcete trochu vyblázniť. V športovom režime kedy auto kombinuje spaľovací motor s oboma elektromotormi síce ide auto ochotne za plynom, no pri prvej zákrute vám okamžite pripomenie svoju hmotnosť. Počas mojich nespočetných kilometrov som zistil, že najväčšiu radosť v tomto aute vám nespraví nutne jeho výkon. Je to jeho inteligentný pohon, ktorý z neho robí auto, ktoré pre mňa dáva zmysel ako žiadne iné.
Prekvapivo úsporný
Automatický voliteľ jazdných režimov pri bežnej jazde prioritizuje spotrebu, a to ako benzínu, tak aj elektriny. S nabitým akumulátorom sa viete pohyovať v mestskej premávke za ďaleko menej než 5 litrov na 100 kilometrov. Osobne som si však najviac zamiloval čisto elektrický režim. Auto sa v ňom správa ako každý iný elektromobil – každým brzdením rekuperuje energiu a lenivé rozhodne nie je. V čom je ale iné od väčšiny elektromobilov je reálny dojazd. Samozrejme, že vzhľadom na koncepciu pohonu asi neprejde len na elektrinu 300 kilometrov, no aj tak ma daná hodnota zaskočila. Peugeot sľubuje dojazd podľa metodiky WLTP 50 kilometrov. Mne sa podarilo na okruhu, ktorý pozostával z diaľnice, mesta a okresiek prekvapivo prejsť až 52 kilometrov len na elektrinu. V praxi to znamená asi toľko, že cez deň môžete jazdiť po meste len na elektrinu, večer dáte auto nabiť a do dvoch hodín ho máte úplne nabité. V prípade, že sa vydáte na dlhšiu cestu, súhra spaľovacieho motoru a hybridnej jednotky vás odmení veľmi dobrou spotrebou.
Peugeot 3008 HYBRID4 GT | |
Usporiadanie a počet valcov | R4 |
Zdvihový objem | 1598 cm3 + 2x elektromotor |
Max. výkon | 221 kW / 300 koní |
Max. krútiaci moment | 500 Nm |
Palivo | Benzín |
Pohon | 4X4 |
Prevodovka | 8-stupňový automat |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 447 mm |
Šírka | 1 841 mm |
Výška | 1 620 mm |
Rázvor náprav | 2 675 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 2 330 kg |
Objem batožinového priestoru | 520 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 5,9 s |
Rozmer pneumatík | 225/55 R18 |
Spotreba | |
Mesto
Okresky Kombinovaná |
4,4 l/100 km
6,2 l/100 km 6,3 l/100km |
CENA | |
Základná cena modelu | 40 690€ |
Základná cena testovanej verzie | 49 640€ |
TEST Peugeot 208 GT-Line, podarilo sa mu zosadiť Clio z trónu?