startstop

TEST BMW X3 xDrive 30e: Keď dostane e-mobilita novú úroveň

BMW X3 xDrive 30e

BMW aktuálne na našom trhu ponúka hneď desiatku modelov s plug-in hybridným ústrojenstvom. Okrem toho má automobilka vo svojich radoch dva elektromobily, ktorými sú mestské, trochu futuristické autíčko i3 a novopredstavené SUV iX3. X3 sa tak stáva najvšestrannejším modelom značky. Zákazník si ho môže zakúpiť ako klasickú verziu, plug-in hybrid, elektromobil či dokonca v športovom prevedení M. My sme sa premiérovo pozreli na to, ako sa mu darí s plug-in hybridom pod kapotou.

Po prejdení zopár zahraničných videorecenzií som očakával, že X3 v plug-in hybridnej verzii bude auto, ktoré právom útočí na najvyššie priečky. Ono by sa dalo povedať, že minimálne vo svojej triede prémiových stredne veľkých SUV tomu tak aj je. Z nemeckého trojlístku „prémioviek“ len Audi aktuálne neponúka svoju Q5 s hybridným pohonom. Mercedes a BMW ich majú. V čom sa ale odlišuje hybridná X3 od klasickej verzie? Možno to vyznie prázdno, no navonok ničím. A to je presne to, čo si zákazník BMW praje. Nechce byť totiž vnímaný ako ten ekológ, ktorý si kúpi hybrid lebo je to eko a je to cool. Chce byť vnímaný ako plnohodnotný majiteľ BMW, no pritom chce získať výhody, ktoré iní nemajú.

Ako som už uviedol, na prvý pohľad by plug-in hybridnú verziu od klasickej „ikstrojky“ rozoznal len znalec. Navyše, keď má, ako v našom prípade M paket, je to takmer nemožné. Ono vlastne jedinou viditeľnou zmenou je veko nabíjacieho portu, ktoré je umiestnené na ľavom prednom blatníku. Tým všeobecný počet viditeľných zmien končí. Samotnú X3 sme už testovali, preto sa nebudem viac zaoberať dizajnom. Zoberiem si na mušku to, čo robí plug-in hybrid, plug-in hybridom.

Očakávania boli veľké…

Musím na začiatok povedať, že som mal od X3 veľké očakávania. Myslím si, že od auta za viac ako 80 tisíc eur ani nemôžete čakať málo. Našťastie, tieto očakávania zostali takmer všetky naplnené. Prečo LEN takmer všetky? Rád sa riadim heslom, že vždy je čo zlepšovať. O tom ale potom. Plug-in hybrid v podaní BMW X3 xDrive 30e ponúka systémový výkon 215 kW a krútiaci moment až 420 Nm. Ak nepočítam X3 M, ide o tretiu najsilnejšiu verziu X3 aká sa dá kúpiť. Takže ten hybrid nemusí byť práve na srandu. A to veru, že ani nebol. Len dvojlitrový motor s výkonom 135 kW je trošku smädný, ale v kombinácii s 80 kW elektromotorom je to ideálna voľba.

Veľmi sa mi páčilo, že športová automatická prevodovka, ktorú testované BMW X3 malo, reagovala ihneď. Pri rozbiehaní som bol niekedy milo prekvapený, že som nemusel čakať na to klasické prázdno po stlačení plynu automatu. Ihneď zabral elektromotor, ktorý bol v závislosti od zvoleného jazdného režimu doplnený aj o klasický motor. Ak vám teda niekedy niekto povie, že plug-in hybrid je lenivý, odporučte mu skúsiť X3. Na to, že auto spolu s batériami spadá do kategórie sumo zápasníkov, bola jeho obratnosť a agilita na úrovni šprintéra. Avšak som narazil aj na jeden limit. V prípade, že jazdíte kompletne na elektrickú energiu, je 80 kW niekedy málo vzhľadom na hmotnosť vozidla. Bolo to cítiť najmä pri akcelerácii na diaľnici, kedy som radšej zapol možnosť režimu AUTO eDRIVE, ktorá podľa potreby dodala aj spaľovací motor. Maximálna rýchlosť vozu na čisto elektrický pohon je pritom limitovaná na 135 km/h, čo ale na naše diaľnice bez problémov postačuje.

BMW X3 xDrive 30e
Dojazd na elektrinu postačuje, no nabíjanie teba zlepšiť

Ozaj, určite by vás zaujímal dojazd a spotreba čisto na elektrinu, však? 12 kW/h veľká batéria (využiteľných je 10,8 kW/h), ktorá mimochodom nepekným spôsobom zmenší kufor o 100 litrov, ponúkne až 41 kilometrov čisto elektrickej jazdy. Tento údaj sa mi podarilo namerať na ceste, ktorá obsahovala kúsok diaľnice, okresky a mestskú premávku. Takže koniec-koncov to vôbec nie je zlé, vzhľadom na hmotnosť auta. Ako veľkú nevýhodu však vidím rýchlosť dobíjania. Aj keď som na nabíjacej stanici chcel použiť výkonnú nabíjačku, doba nabitia na 100% sa vždy pohybovala okolo 3 hodín, z domácej siete s výkonom 2,1 kW to bolo ešte viac (cca 6 hodín v závislosti od nabitia akumulátorov). Myslím, že s technológiami BMW by nemal byť najmenší problém ponúknuť nabíjanie s rýchlosťou aspoň 20 kW. V tejto oblasti som bol teda sklamaný a určite si to zaslúži do budúcna zlepšenie.

Ďalšie sklamanie prišlo po tom, čo som zistil, že plná nádrž s plným nabitím vystačí na približne 600 kilometrov. Kvôli batériám umiestneným pod zadnými sedadlami a v kufri, prišlo k zníženiu kapacity palivovej nádrže na 50 litrov. Ako 50 litrová nádrž pri aute s dvojlitrom nie je zlá, no ak bol elektromotor vypnutý malý objem s vyššou hmotnosťou si vybral svoju daň na spotrebe. Konkrétne hodnoty spotreby, ktoré sa mi podarilo počas testu namerať si môžete pozrieť v tabuľke pod článkom.

Mobilita 21. storočia v podaní BMW

Pôvodne, keď som si auto preberal, mi bolo povedané, že k nemu dostanem aj elektrickú kolobežku. Hovorím si: „Okej, ako ju ale využijem?“ No a potom to prišlo. BMW mi ukázalo dokonalé spojenie elektromobility 21. storočia. Keďže plné nabitie trvá trošku dlhšie, elektrický skúter micro for BMW som využil naplno. Vedel som si presne predstaviť scenár používania auta, ktorý som ihneď otestoval. S autom prídete do mesta, kde ho necháte dobíjať. No na miesto toho, aby ste niekde čakali na nabíjačke, vytiahnete elektrickú kolobežku a idete si vybaviť veci, ktoré potrebujete. Za takéto spojenie dávam BMW obrovský palec hore. Aj keď bola kolobežka trošku „kostitrasom“ nemal som s ňou jediný problém.

Logické riešenia pripravené pre moderného človeka. Presne to sa mi na súčasných autách páči. BMW si uvedomuje, že jeho dobíjanie nie je najrýchlejšie, no aby vás nelimitovalo, dá vám možnosť kúpy kolobežky, ktorá vás bude sprevádzať počas čakania. Niečo podobné sme si vyskúšali aj pri teste BMW 225xe Active Tourer, na ktorý sa môžete tešiť už čoskoro.

Komfort najvyššej triedy v balení SUV

Poďme teraz k autu ako takému ako aj ku komfortu, ktorý ponúka. Ako som už vyššie spomenul, M paket sa mu náramne hodí. Osobne si myslím, že spojenie BMW a M paketu by sa dalo zhrnúť anglickou vetou: „Is a must!“ Veľmi pozitívne taktiež hodnotím aj interiér. Sedadlá mali výrazné bočné vedenie, ktoré veľmi dobre podržalo v zákrutách. Zadná lavica bola taktiež dostatočne pohodlná aj pre dlhšiu jazdu. Príjemným prekvapením bol aromatický balíček, ktorý dokáže prevoňať interiér vami navolenými vôňami. Taktiež sa mi veľmi páčilo tradičné vyvedenie aktivácie všetkých asistentov do jediného gombíku, ktorý bol umiestnený v strede palubnej dosky.

Občasné vrzgnutie tvrdých plastových obložení B-stĺpikov som dokázal odpustiť, aj keď by som si to vedel predstaviť bez toho. Spomínané vŕzganie bolo síce nepríjemné, no dokonale ho dokázala eliminovať prémiová aparatúra, ktorú BMW do X3 namontovalo. Punc elegancie a luxusu interiéru a exteriéru dodalo aj ambientné osvetlenie, respektíve svetelný koberec, ktorým vás auto privítalo. Navyše BMW konečne ustúpilo od tvrdohlavých poplatkov za Apple CarPlay a jeho bezdrôtovú verziu implementovalo zdarma. Bohužiaľ bezdrôtové nabíjanie, beta verzia systému iOS a bezdrôtový CarPlay dali telefónu zabrať natoľko, že niekedy systém nebolo možné použiť.

Resumé

Pomaly sa dostávame k záveru a k tradičnému hodnoteniu. BMW X3 xDrive 30e si odomňa vyslúži solídnch 9,2 bodu z 10. Auto ako také stále ponúka prémiový feeling, ktorý hlavne pri elektrickej jazde dokonale dopĺňa futuristické ozvučenie pre chodcov. Svetlá, ktoré testovacia X3 mala patria taktiež na absolútny vrchol. Už klasicky sa nemá zmysel vyjadrovať k podvozku. BMW totiž vždy patrilo k tým najlepším vo vývoji podvozkov, a to mu našťastie zostalo do dnes. Čo mu ale paradoxne škodí, je nabíjanie. Stále neviem pochopiť, prečo inžinieri nedodali výkonnejšiu sústavu nabíjania, ktorá by dokázala priblížiť plug-in masám. Osobne sa veľmi teším na test kompletne elektrickej verzie iX3, ktorá by mala byť pomyselným vrcholom ponuky rady X3 podobne ako športové prevedenie X3 M. Chýbalo mi teda v aute niečo? Nie. Chcel by som niečo zlepšiť? Áno. Čo to je vám určite prezradili predchádzajúce riadky.

Pozrite si tiež našu videorecenziu na BMW 745Le

TECHNICKÉ ÚDAJE
Usporiadanie a počet valcov R4
Zdvihový objem 1998 cm3 + elektromotor
Max. výkon 215 kW/288 k
Max. krútiaci moment 420 Nm
Palivo Benzín
Pohon xDrive
Prevodovka 8-stupňový športový automat
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 708 mm
Šírka (bez spätných zrkadiel) 1 891 mm
Výška 1 676 mm
Rázvor náprav 2 864 mm
Pohotovostná hmotnosť 2 065 kg
Objem batožinového priestoru 450 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 6,1 s
Rozmer pneumatík 245/45 R20
SPOTREBA (počas testu)
Elektromotor
Mesto:
Diaľnica:
Okresky:
Benzínový motor
Mesto:
Diaľnica:
Okresky:
Hybrid
Mesto:
Diaľnica:
Okresky:
 

19,6 kWh/100 km
25,3 kWh/100 km
21,3 kWh/100 km

8,1 l/100 km
7,7 l/100 km
6,9 l/100 km

4,6 l/100km
7,2 l/100km
4,9 l/100km

CENA
Základná cena modelu 57 800 eur
Základná cena testovanej verzie 80 585 eur

Exit mobile version