Nový Soul prichádza na Slovensko už len ako čisto elektrická verzia s novým označením e-Soul. Sľubuje sebavedomý dojazd 452 kilometrov a atraktívnu cenu.
Kórejská loď na palube s koncernovou dvojicou KIA a Hyundai sa nám pomaly ale isto rozbieha závratnou rýchlosťou. Pamätám si keď mali tieto dve značky rovnakú nálepku ako dnes už zabudnutý Chevrolet či Daewoo. To však bola minulosť, dnes obe automobilky prinášajú do Európy technológie a inovácie ktoré predbiehajú zabehnutý nemecký vlak. A to všetko za podstatne nižšiu cenu!
S rovnakou istotou môžeme prehlásiť, že mierime do doby, kedy sa nebudeme pozerať na elektromobil ako na iné auto, ale na druh paliva. Možno je ten okamih bližšie než si myslíme.
Dospelý extrovert
Soul debutoval na Parížskom autosalóne v roku 2008 ako jeden z prvých crossoverov svojej doby. Typicky odvážny dizajn pomohol jeho identite a v roku 2014 dorazila plne elektrická verzia Soul EV. Disponoval kapacitou akumulátora 30 kWh čo mu stačilo na zhruba 150 kilometrov. Dizajn predstavoval jedinečný postoj aj vďaka jasne vymedzenému priestoru pre cestujúcich a kockovou karosériou.
Tento prvok stavby karosérie si e-Soul zachoval aj pri svojej druhej generácií. Predná maska pôsobí minimalistickým dojmom, najmä vďaka úzkym svetlometom. Tie sú prepojené optickou linkou a dotvárajú dojem jednej úzkej čiary. Svetlomety sú rozdelené do dvoch poschodí, to najdôležitejšie sa však odohráva v hornej časti. Celkovo sa takéto umiestnenie Soulu hodí a pôsobí tak futuristicky. Nabíjanie ostalo integrované v prednej maske čo je podľa nášho názoru, pri súčasnom trende nabíjacích staníc, to najideálnejšie riešenie.
Zadné partie pôsobia o čosi odvážnejšie, dizajnéri sa snažili vytvoriť nezameniteľný podpis. Zadné skupinové svetlá sú vertikálne a lemujú prakticky celé zadné okno. Nová KIA e-Soul pôsobí veľmi sviežim dojmom a zbytočne nekričí do sveta že je elektromobilom. Teda pokiaľ nemáte našu novinársku verziu, kde je to čierne na bielom, respektíve v tomto prípade zelené na bielom…
Interiér je… iný…
Rovnako ako aj zovňajšok, aj interiér vždy pôsobil skôr extravagantne. Nie tak ako francúzi ale skôr ako Juke, kruhové tvary centricky umiestnená palubovka bez najmenšej orientácie na vodiča. Dizajnérsky jazyk sa síce príliš nezmenil a kórejci ostali pri kruhoch a elipsách, no pôsobí to lepšie. A čo je hlavné, konečne je palubovka aspoň trochu orientovaná na vodiča.
Špecificky tvarovaný volant, prístrojovka, výplň dverí ale aj výduchy klimatizácie do ktorých sú zakomponované reproduktory. Je to v skutku zaujímavé, ale funkčnosť ostala zachovaná a to treba pochváliť. Zbytočne sa neexperimentovalo s panelom klimatizácie či ovládaním hlasitosti. Radikálnou novinkou môže byť len otočný kruhový ovládač jazdy v štýle shift by wire, alebo po starom automatická prevodovka.
Niektoré tlačidlá pôsobia starším dojmom, to je fakt, rovnako ako systém infotainmentu no o to ľahšie sa ich naučíte ovládať. Digitálny prístrojový štít je iný ako v prípade XCeed, ponúka jednoduchšie spracovanie ale viac informácií. Samotné spracovanie interiéru a kvalita použitých materiálov sú rovnakej úrovni ako všetky ostatné modely KIA. Jedinou výčitkou je absencia výduchov klimatizácie pre zadných pasažierov a zadná lakťová opierka. Menšej kritike sa nevyhne ani zvuk zatvárania dverí ktorý pôsobí lacným dojmom.
Priestorovo sa tlačiť nebudete miesta je v elektrickou Soule dostatok, dokonca musím pochváliť aj odkladacie priestory, ktoré majú všeobecne kórejci veľmi dobre zvládnuté. Naopak batožinový priestor by si zaslúžil na dnešné pomery, väčšiu variabilitu. Jeho objem je slušných 315 litrov, no nakladacia hrana je zbytočne vysoko a v dolnej časti je navyše zúžená.
Pomaly ďalej zájdeš
Druhá generácia elektrického Soulu prináša viac ako dvojnásobnú kapacitu akumulátora a to až 64 kWh. Čo by podľa cyklu WLTP malo vystačiť na 452 kilometrov. Je potrebné spomenúť aj fakt že nový e-Soul si môžete zadovážiť aj s nižším dojazdom. V ponuke je aj slabšia verzia s kapacitou akumulátora na úrovni 39,2 kWh. Vráťme sa však k našej verzií ktorá ponúka výkon 150 kW a krútiaci moment 395 Nm.
O výkon a agilitu sa netreba obávať, e-Soul ponúka dostatočnú dynamiku a elektromotor sa postará o ten typický, okamžitý nástup krútiaceho momentu. Navyše máte k dispozícii aj niekoľko jazdných režimov ako Sport, Normal a Eko. Jednotlivé nastavenia upravujú naladenie odozvy na volante a reakciu akcelerátora. Pri športov režime a úplnom zošliapnutí pedálu na podlahu, budete mať pocit akoby ste šoférovali športové auto.
Bohužiaľ len do momentu kedy neprídete k zákrutám. Nieže by to KIA nezvládla, len e-Soul jednoducho nie je pretekár. Maximálka je obmedzená na 167 km/h, no nám sa podarilo ísť len 150 km/h. Kontinuálny ťah ktorý pocítite okamžite a drží sa až po maximálku je prudko návykový, tak ako každý elektromobil.
S pribúdajúcom rýchlosťou na tachometri vám priamo úmerne klesá aj dojazd. Hodnotu približujúcu sa 450 kilometrom sa podarilo namerať aj nám. Prakticky normálnou jazdou bez obmedzení v meste a na okreskách ju dosiahnete. Pri jazde na diaľnici musíte počítať s dojazdom do 300 kilometrov. Komfortne, bežnou diaľničnou rýchlosťou prejdete 250-280 kilometrov, čo je pri dnešnej sieti rýchlo-nabíjacích staníc plne postačujúce.
Samozrejme najdôležitejšiu úlohu pri elektromobile zohráva rýchlosť nabíjania. Kým prvá generácia elektrického Soulu mala ChaDeMo konektor, tá druhá už používa výlučne CCS s výkonom až 80 kW. To znamená že auto nabijete za zhruba hodinu, presnejšie nepredpokladáme že prídete na nabíjačku s úplnou nulou, tých 10% tam mať budete. Následne nabíjanie na 80% vám zaberie asi 40-50 minút. Zvyšných 20% už budete musieť zaťať zuby, alebo si to necháte na doma. Nabíjací výkon totiž po dosiahnutí 80% nabitia rýchlo klesá pod úroveň 20 kW.
Zhodnotenie
e-Soul prichádza s dostatočným dojazdom, pri ktorom sa už nemusíte obmedzovať a zbytočne kalkulovať či dôjdete do vášho cieľa. Je to kus solídneho auta s dobrý podvozkom ktorý odfiltruje väčšinu nerovností na ceste, jazda s ním je mimoriadne komfortná. Jediným menším negatívom je zvýšená hlučnosť v interiéri pri diaľničných rýchlostiach. Rýchlosť ako ho nabijete zodpovedá kapacite akumulátora a nestrávite tak na nabíjačke zbytočné množstvo času. Cena je veľmi prijateľná, navyše KIA pridáva kvantum bezpečnostnej ale aj komfortnej výbavy za ktorú nemusíte priplácať.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Motor | Elektrický |
Max. výkon | 150 kW/204 k |
Max. krútiaci moment | 395 Nm |
Kapacita batérie | 64 kWh |
Pohon | Predná náprava |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 195 mm |
Šírka | 1 800 mm |
Výška | 1 605 mm |
Rázvor náprav | 2 600 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 766 kg |
Rozmer pneumatík | R17 |
Objem batožinového priestoru | 315 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 7,9 s |
DOJAZD A SPOTREBA | |
Priemerná spotreba | 17,0 kWh/100 km |
Dojazd (podľa WLTP) | 452 km |
Dojazd (realita) | 450 km |
CENA | |
Základná cena modelu | od 34 490 € |
Cena testovanej verzie | 40 090 € |
TEST Honda E – najpokročilejšie auto súčasnosti? Dojazd iba 150 kilometrov?