Aj keď značka DS už získala titul elektrického majstra sveta vo Formule E v roku 2019, neznamená to, že závod na obyčajných cestách má vyhratý. Ak sa spomenie DS, každému by malo dôjsť, že ide o najluxusnejšiu spoločnosť skupiny PSA, na ktorej produktoch by to malo byť vidno. Zaslúži si elektrický Crossback svoju cenu?
V prípade testovaného modelu táto rovnica funguje bravúrne. Napriek tomu, že DS patrí pod ochranné krídla skupiny PSA, DS 3 Crossback sa od Peugeotu a Citroenu rozhodol odvážne separovať. Či už hovoríme o dizajnových alebo interiérových častiach, E-Tense priamočiaro mieri do segmentu prémioviek.
Originalita každým dúškom
DS 3 Crossback je kompaktné SUV s dĺžkou 4,1 metra, no vyniká predovšetkým dizajnovou schránkou. Napriek svojim úzkym rozmerom upúta pozornosť všade, kde sa objaví. Má kultivovaný a moderný vzhľad. Prednej časti dominuje vysoká kapota, nadrozmerná maska chladiča a svetelný podpis tvorený kosoštvorcovými reflektormi. Nemenej nápadný je aj bočný pohľad na auto, kde je vidieť výraznú vzdialenosť auta od vozovky. Nádych z budúcnosti dopĺňajú exkluzívne estetické detaily, ako sú zapadacie kľučky dverí a obrátené krídlo na B-čkovom stĺpiku.
Dvojfarebná strecha by v prípade odlišnej kombinácie farieb dodala Crossbacku športovejší vzhľad, v čiernej sa trocha utopili inak pekne vyrysované krivky. Auto by vyzeralo ešte lepšie, ak by sa zo svetiel odstránili žiarovky. Tie podľa mňa na vozidle za 40-tisíc nemajú čo hľadať. A už vôbec nie v elektromobile, ktorý by mal využívať cennú energiu na iné zmysluplné prvky. Vlastne sa veľmi divím, že halogény sa tu vôbec dostali do konfigurácie.
Väčšina elektrických automobilov na trhu kvôli svojmu zelenému pohonu trpí jednoduchým interiérom. Je to logické hneď z dvoch dôvodov – zníženie hmotnosti na zvýšenie účinnosti a na druhej strane čo najväčšie zníženie nákladov, pretože EV-čka sú už tak dosť drahé kvôli batérii. Keďže si DS ale zakladá na luxuse, nemohla len tak zaprieť svoju prémiovú DNA. Pri vstupe do kabíny dýcha na vás kvalita v každom rohu, a to vďaka použitiu ušľachtilých materiálov a presvedčivej povrchovej úprave.
Vnútri je to ako u jeho spaľovacích súrodencov – elegantné a trocha chic. Po nasadnutí sa ocitnete medzi mnohými detailmi, ktoré si budú vyžadovať pozornosť. Hlavne preto, lebo sa tu všetko objavuje v kosoštvorcovom formáte. V porovnaní so spaľovacími verziami je bonusom tlačidlo elektriny uprostred stredovej konzoly, ktoré umožňuje sledovať jeho priemernú spotrebu.
Aká je reálna obývateľnosť modelu DS 3 Crossback E-Tense?
Ako je to už pri wattových automobiloch zvykom, hlavným potešením za volantom je ticho, ktoré si pri inteligentnom výbere použitých materiálov viete vychutnať celým svojim telom. Tento pocit vládnuci na palube je skutočne silnou stránkou celej flotily DS. V prípade modelu s označením E-Tense za to vďačíme silnejším bočným oknám a špecifickému čelnému sklu. DS 3 Crossback úspešne izoluje zvuk pneumatík, odpruženia aj aerodynamiky. Jednoducho vás izoluje od externého biotopu a máte pocit, že ste úplne sami, aj keď stojíte v kolóne.
Takže recept na dizajn, ktorý ponúka úplne odlišný obraz od všetkých konkurentov, by sme mali. Estetikou to ale nekončí. So 7-palcovým panelom, ktorý ponúka zreteľné rozhranie, a 10-palcovou obrazovkou multimediálneho systému, nezaostáva ani z technologického hľadiska. Pre zaistenie praktického používania nechýba ani bezdrôtová nabíjačka určená pre smartphony najnovšej generácie.
Jeho obývateľnosť je pomerne priemerná. Hoci sú predné sedadlá priestranné a pohodlné, vzadu pôsobí priestor dosť stiesnene, čo celý dojem kazí (iba keď sedíte vzadu). Kvôli absencii prevodovky síce dostalo auto do vena 3 skoro plnohodnotné miesta na sedenie, ale nič z nich neuvidíte. Malé zadné okná zo žraločím výklenkom spôsobujú skľúčené pocity, v prípade detí a nízkych osôb sa táto obava ešte umocní. Čo sa týka kufra, dobré umiestnenie batérií nemá vplyv na úložisko a ďalej ponúka 350 litrov, rovnako ako verzia s klasickým motorom.
Elektrina pracuje na výbornú
Pod kapotou nevšedného Francúza vibruje elektrický motor s výkonom 100 kW, teda 136 koní. Ponúka veľmi dobrú odozvu na zošliapnutie pedálu a okamžitý krútiaci moment 260 Nm. Keď budete chcieť, tak vám E-Tense dovolí zabŕdať pneumatikami do asfaltu dlhšie, ako je nutné, a vtedy prejaví svoju silu a dominanciu na plné obrátky. Aj o tomto sú elektromobily. Okrem toho, že je kráľom semaforov, má stále dostatok energie na to, aby presunul štvorčlennú posádku bez najmenšieho zaváhania. E-Tense je schopný zrýchliť z 0 na 100 km/hod behom 8,7 sekundy a sľubuje maximálnu rýchlosť 150 km/hod.
Jeho úroveň výkonu a krútiaceho momentu z neho nerobia plnohodnotného dragstera, no celková spolupráca všetkých systémov poháňajúcich auto funguje perfektne. Koniec koncov, nie je až tak ťažký ako zdvihnutý. Vzdialenosť od zeme sa aj napriek aerodynamickému podvozku odrazí na spotrebe. Tá sa po týždni prehopla na hodnotu 21,5 kWh / 100 km, ale s polovičným podielom diaľničnej rýchlosti.
Jedinečné elektrické SUV je vybavené lítium-iontovou batériou s výkonom 50 kWh, z toho 46,3 kWh je použiteľných. Ide o hodnoty, ktorými prekypuje aj konkurenčná Zoe (52 kWh). Krpec od Renaultu je ale schopný prejsť reálne až 350 kilometrov, zatiaľ čo E-Tense končí na hranici medzi 260 – 280 kilometrami, čo ma troška mrzí. V každom prípade ponúka elektrický Crossback viac než dostatočnú autonómiu.
Priemerný používateľ, ktorý prejde zhruba 40 kilometrov denne, nemusí dobíjať batériu prakticky celý týždeň. A keď už bude bez šťavy, v 100 kW zásuvke ho dobije na 80 % v priebehu 30 – 40 minút. Vďaka 11 kW nabíjačke ponúknutej už v štandardnej výbave si ho doma môžete nabiť na 100 % v priebehu 5 hodín. Ak nerozmýšľate príliš nad wallboxom, ale radšej by ste využili obyčajnú zástrčku v garáži, nabíjanie sa natiahne na 17 hodín.
Resumé
DS 3 Crossback E-Tense predstavuje elektrinu pre náročných zákazníkov, ktorí uprednostnia kvalitu pred praktickosťou. Aj keď ponúka o niečo menšiu autonómiu ako niektorí konkurenti, pri kúpe dostanete jedinečný dizajn, pohodlie, technológiu a sofistikovaný prejav. A všetky tieto vlastnosti sú zatiaľ neprekonateľné. Za originalitu sa samozrejme platí a malé elektrické SUV je logicky o niečo drahšie. Faktom pre zatiaľ zostáva, že závod na obyčajnej vozovke ešte nemá vyhratý, ale cieľ nemá až tak ďaleko.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Motor | Elektrický |
Max. výkon | 100 kW/136 k |
Max. krútiaci moment | 260 Nm |
Kapacita batérie | 50 kWh |
Pohon | Zadná náprava |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 118 mm |
Šírka | 1 802 mm |
Výška | 1 534 mm |
Rázvor náprav | 2 558 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 614 kg |
Rozmer pneumatík | R18 |
Objem batožinového priestoru | 350 l / 1 050 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 8,7 s |
DOJAZD A SPOTREBA | |
Priemerná spotreba | 21,5 kWh/100 km |
Dojazd (podľa WLTP) | 320 km |
Dojazd (realita) | 260 km |
CENA | |
Základná cena modelu | od 20 990 € |
Cena testovanej verzie | 39 990 € |