startstop

TEST Renault Espace – to najlepšie čo dokáže rodine ponúknuť

Hľadáte rodinný luxus pre sedem pasažierov? Renault Espace je legendou, ktorá prežila vzostup SUV a po modernizácií dokáže ponúknuť všetko na čo si len zmyslíte.

Segment MPV sa stáva u nás v redakcií raritou, asi tak ako kedysi elektromobily. Pritom ešte do nedávna sa tešil veľkej obľube, najmä v našich končinách. Obrovský vnútorný priestor pre všetkých pasažierov, rozsiahli batožinový priestor a nekonečná variabilita interiéru ho predurčili na úspech v mnohopočetných domácnostiach. Trend SUV si ale vypýtal svoju daň a tak sa každým rokom stávajú čoraz ohrozenejším druhom.

Renault, ale zdá sa nechystá odstrániť svoj legendárny Espace z trhu. Koniec koncov je na ňom už od roku 1984 a súčasná piata generácia poskytuje komfort ako nikdy predtým. To je v mnohých prípadoch problém, samotné automobilky stratili chuť a MPV segment vyhodnotili ako nerentabilný. Prestarnuté modely tak ostali v predaji len s radom faceliftov a technologicky nie sú schopné konkurovať moderným SUV. Aktuálny pohľad do konfigurátora nového Renault Espace, môže síce spôsobiť menší šok, najmä po zhliadnutí ceny, všetko má ale svoje vysvetlenie. V súčasnosti si totiž Espace môžete zakúpiť jedine v najluxusnejšej výbave Initiale Paris a výlučne s naftovým agregátom.

Dizajn ktorý sa snaží maskovať

Vzhľad je v dnešnej dobe veľmi dôležitý a niekedy mu je prikladaná väčšia váha ako tomu čo je pod kapotou. Espace prešiel faceliftom, ktorý elegantne zvýraznil jeho túžbu stať sa SUV. Ono to v podstate nie je až tak túžba auta, ako skôr jeho potencionálneho majiteľa. V skratke, Espace sa snaží zapadnúť do dnešného sveta a darí sa mu to. Línie skutočne pripomínajú SUV a masívne disky kolies tento pocit len umocňujú. Mimochodom všimnite si krásnych detailov Eifelovej veže na diskoch.

Úzky priestor okien a masívny profil dverí zvýrazňujú sebavedomý vzhľad. Detaily robia celok a exteriér modelu Renault Espace je nimi decentne vyzdobený. Špecificky 3D LED podpis zadných skupinových svetiel tvorí charakteristickú črtu, spolu s ustúpeným tretím oknom. Predné plne diodové svetlomety, nie len že dobre svietia ale sú atraktívne na pohľad, svojim spracovaním.

Ale áno, je to len facelift takmer 5 rokov starého modelu a predsa vyzerá skvelo. Tu sa ukazuje ten nadčasový dizajn, ktorý francúzske autá po väčšine prinášajú. Bez výrazných zmien dodnes pôsobí moderne, čo sa o konkurentoch povedať nedá. To čo však žalostne zmenu potrebovalo je interiér.

Opäť sú detaily tým najdôležitejším

Nie že by predfacelift vyzeral príliš staro, práve naopak, aj interiér priniesol futurizmus. Pôvodný interiér však priniesol niekoľko neduhov, ktoré bolo treba napraviť a taktiež inovovať, veď predsa je doba digitálna.

Azda najdôležitejšou novinkou je nový systém infotainmentu spolu s jeho displejom. Po novom je samozrejme väčší, ale hlavne intuitívnejší a rýchlejší. Skrátka zabudnite na starý systém, ktorý nie každému vyhovoval a jeho odozva bola na úrovni Japonských modelov. Ten nový je prevzatý s malého Clia, kde spôsobil revolúciu. Graficky pekné a jemné rozhranie ponúka všetko, zlepšila sa aj samotná intuitívnosť ovládania. Napokon aj panel klimatizácie sa vydal správnym smerom a zachoval si otočné ovládače.

Spracovanie interiéru nás príjemne prekvapilo, jeho zmyselnosť a cit pre detail vás nadchnú. Ako prvé vám do očí udrie stredový tunel, ktorého kontrastné materiály a pestré ambientné podsvietenie vytvárajú dojem akoby plával. Malým dizajnérskym skvostom je samotná páka prevodovky, mimochodom vďaka tvaru je aj ergonomická.

Samotné materiálové spracovanie zodpovedá cene a noblesným štítkom Initiale Paris. Luxusné prešívanie dverí či sedadiel umocňujú dojem komfortu a prestíže ktorú vám Espace ponúka. Mimochodom sedadlá sú plne elektrické, vyhrievané, odvetrávané a s masážnou funkciou hneď s niekoľkými druhmi masáže. Palubná doska, rovnako ako vrchná časť dverí je s mäkčených materiálov ale celkový dojem vôbec nekazí. Privítali by sme však trochu väčšie zastúpenie ambientného osvetlenia, absentuje totiž vo dverách.

Bez chýb to jednoducho nešlo

Niektoré funkcie v menu síce nie sú úplne najprístupnejšie, ale chce to len trochu cviku. Zásadnou inováciou pre boj s konkurenciou je aj nový plne digitálny prístrojový štít. Rovnako ako displej na stredovej konzole, má prívetivú grafiku a funkcionalitu. V niektorých aspektoch nás dokonca milo prekvapila. No nebol by to Francúz keby niečo nepokazil.

Nechýba ani HUD ktorý je bohužiaľ premietaný na výsuvné sklíčko, toto riešenie je absolútne zbytočné a nezvládnuté. Informácie nie sú v tej správne rovine výške a ani diaľke, máte ich kde si na stieračoch alebo na kapote záleží od vašej výšky. Azda jediným modelom ktorý zvládol HUD so sklíčkom je Ford Focus.

Vytknúť musíme aj neprehľadnosť a zložité ovládanie pamäti sedadiel a ich masážnej funkcie, rovnako voľbu jazdných režimov, zastaralý volant či otrasné tlačidlá na vyhrievanie volantu či nastavenie výškovej regulácie veka batožinového priestoru. Totožné nájdete aj v Dacii Duster, čo je vzhľadom k cene Renaultu Espace absolútne neprijateľné. Podobné faux paux je však bežnou praxou aj Nemeckého koncernu VW, najmä v prípade základných modelov.

Praktický v každom smere

Dostávame sa k najdôležitejšiemu prvku Renaultu Espace, k praktickej stránke, variabilite, flexibilite a priestoru. Množstvo odkladacích priestorov na palube sa vyrovná kabíne kamionistu. Na rozdiel od niektorých svojich súperov, tie v Renaulte majú aj praktické využitie. V stredovom tuneli máte hneď niekoľko možností kam schovať kľúče, mince, karty či nápoje. K dispozícií je aj veľký box pod lakťovou opierkou alebo miesto pre telefón a jeho nabíjanie pod tunelom. Všetko viete elegantne zakryť.

Pred spolujazdcom sa nachádza obrovská priehradka teda vlastne ono to je šuflík ktorý sa stlačením elektrického tlačidla vysunie. Samozrejme zvyšok odkladacích priestorov nájdete na konvenčných miestach vo dverách.

Pre zadných pasažierov je pripravená trojica rovnocenných sedačiek s možnosťou ukotviť 3 detské sedačky prostredníctvom systému ISOFIX. Všetky tri sedadlá sú kompletne polohovateľné, posuvné s pohodlnou hlavovou opierkou. Nechýba ani vyhrievanie, roletky či ovládanie klimatizácie. To je však na pomery výbavy veľmi chudobné.

O pár centimetrov ďalej sa nachádzajú ešte dve sedadlá, sú pomerne dosť široké ale nastupovanie do tretieho radu je komplikovanejšie a miesta na nohy tam nie je veľa. V zásade sa tam zmestí aj dospelý človek ale komfortné to nebude, jednoducho sú určené pre deti. Oba rady sedadiel a všetkých päť sedadiel viete individuálne alebo naraz sklopiť prostredníctvom tlačidiel z batožinového priestoru.

Vďaka posuvnému druhému radu sedadiel má batožinový priestor objem 680 až 785 litrov a pri využití všetkých siedmich sedadiel na palube vám ostane solídnych 247 litrov.

Jediný motor pod kapotou

Štvorvalcový dvojlitrový diesel ponúka výkon 147 kW čiže rovných 200 koní a krútiaci moment 400 Nm. V celku prijateľné údaje aj vzhľadom k hmotnosti na úrovni dvoch ton. Motor je spojený so šesťstupňovou automatickou prevodovkou EDC, čo sa trochu podpísalo na spotrebe. Všeobecne je Espace naladený a sprevodovaný tak aby vás skôr rozmaznával. Komfortná a plavná jazda je jeho doménou, tomu je prispôsobené aj naladenie hnacieho ústrojenstva. Voľba jazdných režimov a ich konfigurácia vám však umožní aj svižnejšie tempo, pričom o výkon sa nemusíte obávať.

Vďaka systému riadenia oboch náprav 4Control, je Espace navyše obratný a ľahko ovládateľný. pri vyšších rýchlostiach a prejazdoch zákrut vás ohúri svojou presnosťou a agilitou. Svoje rozmery a relatívne vysokú zástavbu dokonale filtruje.

Záver ako sa patrí

Renault Espace je jedným z posledných modelov segmentu MPV, ktorý jeho vlastná automobilka nezavrhla. Práve naopak, facelift mu doprial moderné technológie a nemá sa za čo hanbiť. Svojim dizajnom perfektne bojuje s trendom SUV a po praktickej stránke sa mu konkurencia len tak nevyrovná. Jediný motor v ponuke je rozumnou voľbou a už v roku 2021 bude nahradený modernejším naftovým štvorvalcom s označením dCi 190 EDC.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Usporiadanie a počet valcov R4
Zdvihový objem 1 997 cm3
Max. výkon 147 kW / 200 k
Max. krútiaci moment 400 Nm
Palivo Diesel
Pohon FWD
Prevodovka 6-stupňový automat
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 857 mm
Šírka 1 888 mm
Výška 1 677 mm
Rázvor náprav 2 884 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 908 kg
Objem batožinového priestoru 785 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,1 s
Rozmer pneumatík 235/45 R20
SPOTREBA (počas testu)
Kombinovaná 8,5 l/100km
CENA
Základná cena modelu 45 890 eur
Základná cena testovanej verzie 50 670 eur
Exit mobile version