Domov TESTY TEST BMW 520d Touring, Mild-Hybrid si s naftou príliš nerozumie

TEST BMW 520d Touring, Mild-Hybrid si s naftou príliš nerozumie

Obľúbené manažérske kombi z Mníchova, prichádza s modernizáciou. Tá sa dotkla nie len dizajnu ale aj motorov. Nová päťka je úspornejšia než kedykoľvek predtým, bohužiaľ má to svoje úskalia…

Súčasná pandemická situácia dostihla aj naše redakčné aktivity a tak sa na prezentáciu za hranice dostaneme len zriedka. Ako sa hovorí, keď nemôže Mohamed k hore, hora príde k Mohamedovi. A tak sa aj stalo, faceliftované modely BMW radu 5 prišii na Slovensko. My sme dostali obľúbenú verziu s označením 520d Touring.

S faceliftom siedmej generácie obľúbeného sedanu respektíve kombi, sa nestretávame po prvý krát. Áno, ako si isto mnohí z vás všimli, maska chladiča má tradičnú veľkosť. Zmenila sa ale grafika predných svetlometov a tvar nárazníka, v podobnom duchu sa niesli aj zmeny v zadnej časti. Nová svetelná technika ponúka laserové svetlomety už aj pre rad päť. Zadné skupinové svetlá dostali zaujímavé poňatie, pričom neustále svietia a mení sa len ich intenzita v závislosti od toho či vozidlo práve brzdí alebo nie.

V prípade modernizácie, máme pocit že jednotlivé stupne výbav sa od seba odlišujú o čosi viac ako doposiaľ.

ssangyong-torres-evx

Digitalizácia, väčší rovná sa lepší

Trend neobehol ani interiér a tak sa na palubnú dosku nasťahoval nový, väčší displej infotainmentu. Po novom máte k dispozícií verziu s uhlopriečkou 12,3 palcov, treba dodať že tento rozmer je skutočne hraničný. Nechýbalo veľa a obrazovka by zavadzala vodičovi vo výhľade, v závislosti od vašej výšky však môže niekomu prekážať tak či tak.

Generačnou evolúciou prešiel aj volant, ktorý dostal menšiu modernizáciu a po vzore ostatných modelov BMW, prináša LED indikátory pre automatizovanú jazdu. Pred vodičom sa nachádza dnes už klasický digitálny prístrojový štít s novou, netradičnou grafikou. Samotný systém dostal niekoľko vylepšení, vrátane bezdrôtového Android Auto či Apple Car Play a automatickej aktualizácie.

Samozrejmosťou je množstvo asistenčných systémov, ktorými modernizovaná päťka disponuje. Patrí medzi ne napríklad aj prepracovaný adaptívny tempomat, ktorý je schopný vytvoriť záchranársku uličku v prípade, že zistí pohyb v zápche. Bohužiaľ, z legislatívnych dôvodov, tento systém zatiaľ na Slovensku nie je funkčný. Kompletná paleta asistenčných systémov radu 5, dotvára komfortné a bezpečné cestovanie najmä na dlhé trasy.

Pozornejšie oko si všimne aj absenciu tlačidla na deaktiváciu systému Start-Stop, nie nepresťahovalo sa na stredový tunel, tak ako v prípade novej trojky. A márne by ste ho hľadali aj v menu, jednoducho zmizlo. Súvisí to práve s aktualizáciou palety motorizácií.

Bez Mild-Hybridu to nepôjde

Pokiaľ chcú automobilky aj naďalej plniť emisné normy, pod kapotou sa nám čoraz častejšie budú objavovať aj malé elektromotory. Čo sa niekomu nemusí páčiť, môže byť vo finále celkom užitočným pomocníkom. V prípade rady päť máte aktuálne k dispozícií širokú paletu motorizácií pričom takmer všetky disponujú aj mild-hybridnou sústavou. Výnimku má len M550i či plug-in hybridné verzie.

Naša konfigurácia obsiahla radový štvorvalcový dvojliter s výkonom 140 kW čiže 190 koní a krútiacim momentom 400 Nm. Niekto by si mohol povedať, že je to na BMW radu 5 málo a štvorvalec nestačí, opak je pravdou. Výkonu má 520d s pohonom všetkých štyroch kolies tak akurát. Bez problémov vás pretiahne diaľnicou aj vyššou ako povolenou rýchlosťou. Pokiaľ ste však zvyknutý na masívny záťah šesťvalca, výkonový deficit vám bude chýbať najmä pri predbiehaní. Celý systém v kombinácií s osemstupňovou automatickou prevodovkou je doplnený o malý elektromotor s výkonom 8 kW. 48V sieť sa tak stáva zaužívaným štandardom a zároveň jednoduchým spôsobom ako znížiť emisie a vyhovieť normám.

Vôbec po prvý krát sme sa s mild-hybridným systémom stretli v novej generácií BMW M440i, elektromotor a benzínový, radový, trojlitrový šesťvalec si spolu dokonale rozumeli. Označili sme ho dokonca, za najlepší mild-hybrid súčasnosti. To sa bohužiaľ o naftovej verzií so štvorvalcom už povedať nedá. Benzínový mild-hybrid fungoval bez akejkoľvek pozornosti, jednoducho ste ho nemali možnosť zaregistrovať.

Naftová verzia o sebe dáva vedieť najmä v meste a nezvyknutému šoférovi môže táto novinka výrazne zvyšovať tlak. Pokiaľ teda patríte medzi tých ktorý systém start-stop zo zásady vypínajú pri každom štarte vedzte, že 520d nebude pre vás. Alternatívou môže byť verzia s naftovým šesťvalcom, 540d, ktorá obdobným deficitom nedisponovala, teda aspoň počas trvania nášho testu.

Aby sme však novému systému nekrivdili, na diaľnici a okreskách funguje systém perfektne. Treba si zvyknúť na vypínanie motora aj počas jazdy, BMW totiž rado plachtí a šetrí tak palivo. Pri studených štartoch, v meste a niekedy aj v zákrutách vás systém trochu potrápi svojou funkčnosťou.

Má to celé zmysel?

Ako sme už niekoľko krát spomenuli, celý systém slúži viac automobilke ako zákazníkovi, ale áno, máte trochu viac výkonu čo vo finále pocítite najmä pri štartoch. Motor je o čosi živší a v niektorých situáciách sa mu chce o niečo viac. Finálna spotreba bola veľmi príjemným prekvapením a s relatívne ťažkým kombi sa dá jazdiť na úrovni Octavie. Treba však dodať, že ani naftový šesťvalec nie je na zahodenie a jeho spotreba neatakuje strop.

Na diaľnici sme zajazdili so spotrebou 6,4 litra, okresky si vypýtali neuveriteľných 4,9 a mesto zhltlo 5,5 litra. Systém ako taký má zmysel, BMW ušetrilo palivo najmä vďaka prepracovanému plachteniu, pri ktorom úplne vypne motor. Navyše to celé realizuje omnoho častejšie a aj pri rýchlosti 100 km/h. Štvorvalec vôbec nemusí byť zlou voľbou najmä pokiaľ nepožadujete zbytočný výkon ale naopak, vašou prioritou je úspora pri kúpe.

Vo všeobecnosti predstavuje, najmä naša konfigurácia s prívlastkom Luxury Line, komfort a priestor na dlhé trasy, ktorý potrebujete. Jazdné vlastnosti ani netreba bližšie popisovať, päťka to jednoducho vie. Perfektne odladený podvozok vynikol najmä v našej verzií bez dodatočného športového naladenia, nerovnosti žehlí na jednotku. vo výbave nechýbala ani riadená zadná náprava, vďaka ktorej faceliftu nechýbala perfektná obratnosť. Čerešničkou na torte v zozname príplatkov, bol aj digitálny displej kľúč s funkciou remote parking. Vďaka ktorému s prehľadom vyparkujete alebo zaparkujete do úzkych, neprehľadných alebo nebezpečných miest. Je však potrebné dodať, že väčšina ľudí tento systém využije len pár krát za celú životnosť vozidla.

 

BMW radu 5 v karosárskej verzií kombi, ponúka aj naďalej dvojité otváranie veka batožinového priestoru. Respektíve máte možnosť otvoriť celé dvere, alebo len okno, v prípade že potrebujete vložiť niečo menšie. Táto praktická vychytávka by mohla byť súčasťou všetkých kombíkov. Jedinou výtkou k vnútornému priestoru je i naďalej, relatívne málo miesta na nohy pre zadných pasažierov. Rovnakým deficitom trpí ale aj Mercedes-Benz Triedy E.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Usporiadanie a počet valcov R4
Zdvihový objem 1 995 ccm3
Max. výkon 140 kW/190 k
Max. krútiaci moment 400 Nm
Palivo Diesel + mild-hybrid
Pohon AWD
Prevodovka 8-stupňový automat
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 953 mm
Šírka (bez spätných zrkadiel) 1 868 mm
Výška 1 498 mm
Rázvor náprav 2 975 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 915 kg
Objem batožinového priestoru 560 – 1 700 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,6 s
Rozmer pneumatík 205/55 R18
SPOTREBA (počas testu)
Kombinovaná 6,5 l/100km
CENA
Základná cena modelu 58 000 eur
Základná cena testovanej verzie 81 701 eur

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.3 / 5. Počet hodnotení 4

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokHonda Civic Type R: Na elektrinu jazdiť nebudem, dajte mi 100 % benzín!
Nasledujúci článokKedy sú stretávacie svetlá užitočnejšie ako diaľkové?