startstop

TEST BMW 540d xDrive, pýši sa sedan najkrajším interiérom v segmente?

Na tradičného Nemca sa v poslednom čase pozeráme s opatrnosťou. Modely majú v niektorých prípadoch tendenciu nafukovať nadmerne svoje nosné dierky, najkontroverznejším príkladom je nepochybne posledná 4. séria. Našťastie sa nič také s 5-kovou sériou neudialo. BMW 540d nemá tak zvláštne veľkú masku chladiča a napriek tomu je nadčasové.

Každé nové BMW sa uvádza na trh s veľkými očakávaniami a BMW radu 5 nie je výnimkou. Posledná päťka prešla v roku 2017 generálnou úpravou a hoci tento model nie je plnohodnotnou novinkou, predstavil množstvo zaujímavých nápadov, ako vylepšiť vzorec úspechu.

V roku 2017 nemecká spoločnosť predstavila aktuálnu generáciu radu 5, aby zostala na rovnakej úrovni ako konkurenčná A6 a trieda S. Starostlivo premyslený dizajn je v tomto segmente nevyhnutný. Model sa opticky zameral na svoju luxusnú sériu 7 (veľkého brata) a taktiež od neho prebral mnoho technických riešení.

Nadčasový a pritom stále tradičný

BMW 540d každý pozná ako pravé BMW. Jedná sa o skutočný sedan, ktorého klasický tvar v dnešnom svete SUV a crossoverov vyžaruje ešte väčší luxus ako v minulosti. Dlhé, nízke, široké. Z továrne vyšla aktualizovaná 5-ková séria bez fanfár. Na prvý pohľad sa tu udiali len malinké zmeny, no skutočné zázraky sa udiali pod kapotou.

Čo sa týka exteriéru, budem sa musieť ešte vrátiť k typickým obličkám, ktoré sa v posledných mesiacoch stali mečom medzi automobilovými nadšencami. Tento sedan má o niečo väčšie nosné dierky (ale nie je to až také viditeľné), drsnejšiu optiku a nových brzdných pilotov s brzdovými svetlami v tvare hokejky. Jemne zúžené zadné svetlá dodávajú vozidlu eleganciu a sú súčasťou modernej filozofie značky.

Dizajn vyzerá vo všeobecnosti modernejšie, tak, ako sa na dnešný svet patrí. Stredná časť prívodu vzduchu na nárazníku je úhľadne integrovaná do nového dizajnu, je pritom lichobežníkovo členená priamočiarymi prvkami. Našťastie tieto zmeny nie sú také masívne, ako tie, ktoré boli urobené v 7. sérii. Päťka je krásna vo svojej súčasnej podobe. Stále je to prémiové auto, ktoré dýcha luxusom, eleganciou a keď sa zadívate tým správnym pohľadom, tak aj športovým duchom.

V pevných rukách digitalizácie

Prvotriednu sofistikovanosť BMW radu 5 podporuje jeden z najkrajších interiérov v segmente. Vizuálne sa od predchádzajúcej veľmi nelíši, k dispozícii máme rovnako priestrannú kabínu, ktorá by sa dala porovnať s kanceláriou nejedného štátneho politika – pohodlná a funkčná na všetkých frontoch. Miesto pre vodiča je priestranné a vďaka elektricky nastaviteľným predným sedadlám sa tu bude cítiť pohodlne skutočne každý pasažier. Sú síce trocha mäkké, ale za to pevné a môžete si ich nastaviť tak, aby vás udržali aj pri brázdení zákrut.

Ako to už pri vozidlách s vyšším výkonom býva, posed za volantom je dosť nízko, najmä ak si presadnete z vysokého SUV. Na druhej strane to ale bude priaznivá hodnota pre vodičov, ktorý doteraz mali problém vyhrať súboj medzi hlavou a výškou stropu. V zadnej časti nájdete tri plnohodnotné sedadlá, ktoré ľahko obsadí aj plný počet dospelých. Tým, že sú sedačky naklonené dozadu, vytvorili pohodlnú podporu pre držanie tela. K pozitívam sa tiež pridáva vynikajúci pozdĺžny priestor pre nohy.

V interiéri sa okrem iného nachádzajú aj veľmi jemné, ale vydarené úpravy. Do tejto skupiny patria nové sedadlá, nové lišty, volant s novým rozložením tlačidiel a automatická klimatizácia s rozšírenými funkciami. Prístrojová doska modelu 540d xDrive zostáva verná klasickým líniám značky v tvare V.

V hornej časti je umiestnená 10,25-palcová obrazovka s vysokým rozlíšením pre informačno-zábavný systém. Ten obsahuje BMW Maps (vylepšenú integrovanú navigáciu), konektivitu aj WiFi pripojenie. Displej je samozrejme dotykový a reaguje skutočne dobre, ale opäť ma raz presvedčil ovládací gombík iDrive, ktorý reaguje rýchlejšie ako moje prsty. Je presný, intuitívne sa ovláda a zbytočne sa nemusíte dotýkať obrazovky a capkať po nej rukami. Takto si ušetríte dvojitú robotu.

Za volantom sa nachádza ďalší digitálny displej. Prístrojové vybavenie Virtual Cockpit, ktorý úplne upúšťa od fyzických prvkov v prospech tých digitálnych, je triezve, ale efektívne. Jeho čitateľnosť je perfektná a informácie sa líšia aj v závislosti od jazdného režimu, aj keď možno menej, ako by som chcela.

Kufor je aj napriek sedanovej karosérii veľmi priestranný, má až 530 litrov úložného priestoru. Tu vidím jednu z mála nevýhod, ktoré treba spomenúť. Je síce naozaj hlboký, ale veľmi nízky a z boku ho obmedzujú kolesá. Veľké predmety dostanete dovnútra iba vtedy, ak sú naozaj ploché. V opačnom prípade bude päťka bojovať so zloženým kočíkom alebo stredne veľkým kufrom. Tento problém môže jednoducho vyriešiť kombi verzia.

Hybrid, ktorý príliš nezabŕda

Všetky variácie novej päťky so 4 a 6-valcovými pohonnými jednotkami sú už namontované s miernou hybridnou technológiou, ktorú poznáme vďaka 48-voltovým štartovacím generátorom. Táto možnosť sa pomaly stáva medzi výrobcami luxusných automobilov tradíciou a v podstate zavádza hybridnú technológiu do nehybridného automobilu. Pridáva trochu energie pri akcelerácii a vypína motor pri zastávkach, aby ušetrila naftu. Takže sa tomu nevyhla ani verzia 540d xDrive.

Pod dlhou kapotou 540d sa skrýva 2 993 kubických centimetrov. Celkovo je k dispozícii maximálny výkon 340 konských síl a krútiaci moment 700 Nm. To je neobratná sila, ktorá sa efektívne prenáša na asfalt pomocou inteligentného pohonu všetkých kolies. Inými slovami, po jemnom pošteklení pedála sa akcelerácia prebudí k životu a päťka začne zrýchľovať neskutočným tempom. Škoda len, že tento pocit trvá asi tak dlho ako zoskok z lietadla – po chvíli treba šliapnuť na brzdu, pretože maximálna rýchlosť sa dosahuje v mžiku niekoľkých sekúnd.

8-stupňová automatická prevodovka Steptronic je stará známa z mnohých modelov BMW. V modeli 540d sa v menej ctižiadostivých režimoch správa hladko a zdôrazňuje jazdný komfort, veci sa však zmenia v režime Šport, kedy vyženie otáčky do červených čísel. Jej odozva však stále nie je taká rýchla a presná, ako by mala byť. Keď pri náhlom zrýchlení pri výjazde zo zákruty alebo pri predbiehaní chcete okamžite vyštartovať, chvíľku jej trvá, kým sa zobudí. Na tieto veci treba využívať manuálny režim s pádlami, ktorých činnosť je presná, rýchla a poslušná.

A v tomto zmysle sa môžeme pozrieť na spotrebu, ktorá podľa mňa nebude pre cieľovú skupinu zákazníkov BMW až taká podstatná. No o to viac ich poteší! Pri automobile s touto veľkosťou, hmotnosťou a s vysokým výkonom som očakávala, že hodnoty spálenej nafty presiahnu hranicu 10 litrov bez problémov. Realita však bola veľmi odlišná. Priemerná spotreba sa počas týždňa vyšplhala na 7,1 l/100 km. A to som na plynový pedál nebola háklivá.

BMW 540d dokáže potešiť vodiča vynikajúcou ovládateľnosťou a vďaka zníženiu hmotnosti o takmer 100 kg (v dôsledku rozsiahleho použitia ľahkého hliníka a uhlíkových vlákien v konštrukcii) sa s vozidlom jazdí oveľa svižnejšie, ako naznačujú jeho robustné vonkajšie rozmery. Pokroky sa medzigeneračne dotkli aj jazdného komfortu. Aj pri štandardnom odpružení jazdí auto plynulo, vynikajúco tlmí nárazy, do kabíny sa prakticky neprenáša žiadny zvuk ani hluk motora. Jediný vonkajší vnem je šumenie pneumatík, ktoré je počuť iba na nerovných povrchoch.

Resumé

Testu sa podrobilo neuveriteľne silné, krásne postavené a priestranné prémiové vozidlo, ktoré vyniká ovládateľnosťou, podvozkom a pohodlím. Ťažko sa vyčíta niečo takémuto korábu, ktorý prišiel väčší, ľahší a efektívnejší ako všetky ostatné generácie a preto si jednoznačne zaslúži byť základným pilierom ponuky BMW. So všetkým poskytnutým arzenálom sa stáva autom, ktoré ponúkne viac, ako sa na prvý pohľad zdá.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Zdvihový objem 2 993 cm3
Max. výkon 250 kW/340 k
Max. krútiaci moment 700 Nm
Palivo Nafta + mild-hybrid
Pohon xDrive – pohon všetkých kolies
Prevodovka 8-stupňový automat Steptronic
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 936 mm
Šírka (bez spätných zrkadiel) 1 868 mm
Výška 1 466 mm
Rázvor náprav 2 975 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 925 kg
Objem batožinového priestoru 530 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 4,6 s
SPOTREBA (počas testu)
Kombinovaná 7,1 l/100km
CENA
Základná cena modelu 48 400 eur
Základná cena testovanej verzie 66 000 eur
Exit mobile version