Plug-in hybrid je ako Sushi, keď je dobre spravené budete ho milovať, pokiaľ nie, predsudky sa dostavia veľmi rýchlo. Mercedes ide proti prúdu a dáva svojim zákazníkom možnosť výberu!
Účel plug-in hybridných vozidiel je pragmatický a v zásade ho môžeme rozdeliť na dve skupiny. Pomôcť automobilkám splniť prísne emisné normy a pripraviť spotrebiteľa na novú éru. Väčšina automobiliek sa vydala cestou náhleho a masívneho využívania plug-in hybridnej sústavy vo svojich najpredávanejších modeloch. Bohužiaľ miesto razantnej inovácie sa rozhodli pre využitie, v niektorých prípadoch, aj technológie starej jednu celú dekádu. Výsledkom je, že si v súčasnosti môžete zakúpiť plug-in hybrid s takmer rovnakými parametrami ako v roku 2011.
Kľúčovými sú práve dva parametre, dojazd a rýchlosť nabíjania. Väčšina z automobiliek argumentuje nízky dojazd a pomalé nabíjanie práve potrebami zákazníka. Tie sú vo väčšine reklamných materiálov jasne zaškatulkované ako okruh dojazdu z prímestských satelitov do práce vo veľkomeste, nejaký ten nákup a cesta späť. Následne by ste mali vozidlo pripojiť ku svojej nabíjačke pred rodinným domom a nechať ho celú noc nabíjať. Áno, presne tak vyzerá perfektná marketingová štúdia, realita však nie je excelovská tabuľka.
Pokiaľ váš život nie je tak monotónny ako predstavy marketérov, veľmi rýchlo môže prísť vytriezvenie a rande s realitou. Odrazu zistíte že sa vám auto nechce nabíjať lebo to trvá príliš dlho a aj tak máte vo finále len 38 kilometrov. Nakoniec vozíte len ťažké batérie a sen o dvojlitrovej spotrebe sa rozplynul skôr ako prešiel prvý rok.
Ja som iný
Mercedes sa vydal presne opačnou cestou a pri masívnej záplave elektrifikovaných verzií svojich modelov, sa rozhodol zákazníkom ponúknuť možnosť výberu rýchlosti nabíjania. Práve vďaka DC nabíjaniu dokážete doplniť baterky na akomkoľvek modely s trojcípou hviezdou už za pol hodinu. A to aj vzhľadom k rastúcej kapacite akumulátora. Napríklad také GLE dokáže bez problémov prejsť aj 75 kilometrov a nabije sa za menej ako 30 minút.
Malé GLA dostalo do vienka akumulátor s kapacitou 15,6 kWh a maximálny nabíjací výkon 24 kW. Využijete ho najmä v meste kde v priebehu jedného rýchleho nákupu dokážete nabiť celú batériu.
Počas nášho týždňa teplota klesla pod bod mrazu, čo nie sú úplne ideálne podmienky pre elektromobil, nuž život nie je ideálny a tak ani my nebudeme k testu pristupovať so zhovievavosťou. GLA ale prekvapilo a dokázalo prejsť 45 kilometrov na jediné nabitie. Oproti papierovým údajom to síce rozdiel je, ale celkový údaj je dostatočný.
Bez elektriky
Pre tie zvyšné chvíle je pod kapotou uložený benzínový štvorvalec s objem 1,33 litra. Jedná sa o známy aliančný motor ktorý Daimler využíva vo vstupných modeloch značky. Jeho výkon je 118 kW a krútiaci moment dosahuje 230 Nm. Vďaka elektromotoru v kombinácií s osemstupňovou automatickou prevodovkou, tvorí kombinovaný výkon sústavy 160 kW a 450 Nm krútiaceho momentu.
Čo robí z GLA 250e solídne zabezpečeného jedinca segmentu. V prípade bežného GLA máte na výber pohon prednej nápravy alebo 4Matic, pri plug-in hybridnej verzií vám musí stačiť čistý predok.
Celkovo poskytuje hybridné GLA veľkú dávku dynamiky a solídnu spotrebu. Pokiaľ jazdíte v hybridnom režime, tak dokážete podliezť aj hranicu dvoch litrov. Bez využitia elektrickej energie sa spotreba ustáli na hodnote tesne pod sedem litrov. Na diaľnici si štvorvalec vypýta 7,8 l / 100 km.
Komfort a priestor
Čo treba naozaj pochváliť, je filozofia akú si Mercedes razí, jednotlivé pohonné deriváty nie sú nijak zásadne odlíšené čo sa vzhľadu týka. GLA 250e tak vyzerá ako úplne obyčajný model, dokonca ani batožinový priestor neutrpel. Síce sa zmenšil o 50 litrov, no aj naďalej vám ponúka dostatok priestoru s hodnotou 385 litrov. V zásade ste prišli len o dvojité dno.
Interiér prináša rovnaký komfort ako v prípade väčších modelov, prepracovaný MBUX systém vás uvíta aj v malom GLA. Na rozdiel od väčších bratov, trochu trpí najmä továrenským spracovaním a kde tu, niečo vŕzga. To je ale problém všetkých tried A či B. Samotné materiály však plne zodpovedajú cene, rovnako ako aj odozva oboch displejov.
Vďaka vyššiemu posedu a nafúknutej karosérii, pocítia porciu priestoru navyše najmä zadný pasažieri. Komfort ktorý GLA ponúka je adekvátny svojej triede. Nerovnosti žehlí prirodzene bez akýchkoľvek nepríjemných prejavov v karosérii. Riadenie je príjemné a vďaka voľbe jazdných režimov, dokáže odpovedať na vaše aktuálne potreby.
K dispozícii vám je samozrejme množstvo asistenčných, ale aj komfortných prvkov výbavy. Naša konkrétna verzia sa však zaobišla len s tými najzákladnejšími, tak aby výsledná cena nebola premrštená. Musím uznať že aktuálna konfigurácia mi plne vyhovovala a nič mi nechýbalo, niektoré asistenčné systémy dnešnej doby, sú skôr fanatické než nevyhnutné. Jednotlivým aspektom novej generácie triedy GLA sme sa venovali v recenzii modelu GLA 200d.
Celkový dojem
Plug-in hybridné GLA je solídnou alternatívou pre tých ktorí majú kde nabíjať. Navyše vás neobmedzí dlhým čakaním na nabíjačkách a teda vo finále bude nabíjanie radosť. Úspora ktorú vám preukáže dáva zmysel a priestorov vás tiež neoberie o možnosti. Jednoducho to je kvalitne spravený hybrid!
Technické údaje
GLA 250e |
|
Usporiadanie a počet valcov | R4 |
Zdvihový objem | 1332 cm3 |
Max. výkon (systémový) | 160 kW / 215 k |
Max. krútiaci moment | 450 Nm |
Palivo | Benzín + Elektrika |
Kapacita akumulátora | 15,6 kWh |
Max. výkon nabíjania | 24 kW |
Elektrický dojazd (test) | 45 km |
Pohon | predný náhon |
Prevodovka | AT8 |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 410 mm |
Šírka | 1 611 mm |
Výška | 1 834 mm |
Rázvor náprav | 2 729 mm |
Prevádzková hmotnosť | 1 896 kg |
Objem batožinového priestoru | 385 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 7,1 s |
Max. rýchlosť | 220 km/h |
SPOTREBA | |
Kombinovaná | 2 – 7,8 l/100 km |
CENA | |
Základná cena modelu | 40 050 eur |
Základná cena testovanej verzie | 57 762 eur |