Opel prináša zaujímavú, plne elektrickú dodávku Vivaro-e s dojazdom cez 300 kilometrov. Parametrami dokáže uspokojiť aj náročnejších klientov. Oplatí sa investovať práve do elektromobility?
Aj napriek stále rastúcemu trendu batériových vozidiel, nie sme presvedčení o tom, že toto je tá finálna stanica. Práve naopak, akumulátorové vozidlá sú podľa nás len prestupnou stanicou na ceste k inému pohonu. Pokiaľ majú batériové elektromobily niekde opodstatnený zmysel, tak je to práve fleet a cargo sféra. Tento segment sa za posledných pár rokov posunul výrazne vpred.
Elektrický Opel Vivaro stojí na spoločnej platforme pre úžitkové vozidlá koncernu PSA, okrem toho ju využíva aj japonská Toyota. Elektrickú sústavu tvorí spoločná technika, ktorú naprieč koncernom využívajú aj modely osobných vozidiel ako Peugeot 208 či Opel Mokka. Elektrické Vivaro si môžete zakúpiť hneď v niekoľkých špecifikáciách, my sme mali na test tú najvyššiu konfiguráciu pohonnej sústavy.
Akumulátor s kapacitou 72 kWh a predný elektromotor s výkonom 100 kW čiže 136 koní a krútiaci momentom 260 Nm. Systému sekunduje palubná nabíjačka s výkonom až 100 kW vďaka čomu by ste mali byť schopný nabiť Vivaro za necelú hodinu.
Priestor ostal zachovaný bez kompromisov
Aj napriek elektrickej zástavbe karosérie, samotné batérie vôbec neovplyvnili úžitkový priestor. Ten v prípade našej verzie H1L1 predstavuje 5,3m³, čo v praxi znamená že sem pohodlne vojdú 3 europalety. Zachovaná ostala aj výška nakladacej hrany a dokonca aj samotná svetlá výška. Po konštrukčnej stránke je tak elektrická dodávka vyriešená príkladne.
Jedinou nevýhodou je nižšia užitočná hmotnosť a to až o pol tony. Hmotnosť batérie sa tak podpísala negatívne len pod týmto údajom.
Pracovisko vodiča, kopíruje architektúru koncernových dodávok. Všetko má svoje miesto a vodič má k dispozícií kvantum odkladacích priestorov, všade kam sa pozrie. V kabíne sa nachádza trojica sedadiel, pričom všetky sú samostatne vyhrievané. Prostredné sedadlo obsahuje aj lakťovú opierku do ktorej je zapracovaná tvrdá otočná podložka pre papiere alebo notebook.
V prípade prostredného sedadla, je možné odklopiť sedák a využiť tak menší odkladací priestor pod ním. Krajné sedadlo spolujazdca sa dokáže zdvihnúť a zafixovať tak, aby bolo možné prepravovať aj veľmi dlhé predmety. Medzi nákladným priestorom a osobnou kabínou je totiž otvárateľný výrez.
Zaujímavosťou je volič jazdných režimov vo futuristickom vyhotovení shift by wire. Poteší aj možnosť pripojenia prostredníctvom Android Auto alebo Apple CarPlay, ktoré sa pomaly ale isto stávajú samozrejmosťou.
Nevýhodou je absencia LED svetlometov, v základe dostanete halogény, priplatiť si môžete za xenóny. Treba ale uznať že aj štandardné halogény svietia celkom solídne.
Agilita osobného auta
Vďaka umiestneniu batérií výrazne kleslo ťažisko, čo sa podpísalo na úžasných jazdných vlastnostiach. Prirodzené zaťaženie nákladného priestoru, znamená vyššiu smerovú stabilitu celého vozidla. Je to cítiť hlave pokiaľ jazdíte s prázdnou dodávkou, vtedy je ovládateľnosť priam neuveriteľná.
Naopak po naložení dodávky je potrebné rátať s odlišným správaním, nie je to ale nič neobvyklé. Rovnako sa správajú aj štandardné spaľovacie dodávky.
V našom prípade sme zaťažili elektrické Vivaro dvoma paletami s celkovou hmotnosťou takmer 1 000 kg. Príjemným prekvapením bola samotná dynamika, ktorá síce papierovo nehovorí o masívnych číslach, pocitovo ale prekvapí. Pri prázdnej dodávke je okamžitá akcelerácia vysoko návyková. Pokiaľ ju naložíte až na hranicu nosnosti, vôbec vás nesklame a výkon plne postačuje.
Podobne je na tom aj spotreba elektrickej energie. Počas kombinovanej jazdy s prázdnou dodávkou sa nám podarilo dosiahnuť spotrebu 24 kWh / 100 km. Pri plne naloženej dodávke sme jazdili so spotrebou 30 kWh / 100 km. Čo je stále veľmi slušná hodnota a v praxi to znamená že plne naložený prejdete bez problémov viac ako 200 kilometrov. Spotreba sa výrazne líši najmä od jazdného štýlu a rýchlosti. Prázdna alebo poloprázdna dodávka dokázala prejsť aj 300 kilometrov.
Na diaľnici počítajte s výrazne nižším dojazdom. Tak ako to už tradične býva, v prípade elektromobilov musíte rátať z obmedzeným dojazdom na diaľnici. Kombinácia vysokej rýchlosti a veľkého odporu vzduchu v prípade dodávky vyhnala hodnoty k 40 kWh / 100 km. Konkrétne s prázdnou dodávkou jazdíte za 39 kWh a plne naložený Opel Vivaro e si vypýta 45 kWh. To znamená že reálne prejdete zhruba 150 kilometrov.
Solídne úžitkové auto s menšími nedokonalosťami
Elektrické Vivaro ponúka slušný dojazd na úrovni 200 až 300 kilometrov v závislosti od nákladu. Aj napriek ťažkým batériám stále ponúka dostatočnú užitočnú hmotnosť a jazdné vlastnosti sú prekvapivo skvelé. Nabíjanie z 10% na 100% nám v praxi zabralo niečo vyše hodiny. Najdlhšie trvalo práve nabíjanie posledných 20%, čiže pokiaľ ich nepotrebujete a vašim cieľom je čo najkratšie nabíjanie dokážete Vivaro nabiť za 45 minút.
Efektívne využitie zaznamenajú najmä mestský kuriéri alebo menšie firmy ktorých akčný rádius nie je viac ako 100 kilometrov. Vieme si ho predstaviť aj ako súčasť väčšej firemnej flotily, ale rozhodne nie ako jediné nákladné vozidlo vo firme ktorá pravidelne jazdí dlhé trasy.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Motor | Elektrický, asynchrónny |
Typ a kapacita akumulátora | Li-ion, 75 kWh |
Max. výkon | 100 kW/136 k |
Max. krútiaci moment | 260 Nm |
Dojazd | 330 km |
Pohon | FWD |
Prevodovka | 1 – stupňová |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 959 mm |
Šírka | 2 204 mm |
Výška | 1 935 mm |
Rázvor náprav | 3 275 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 2 100 kg |
Objem nákladného priestoru | 5,3m³ |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 12,1 s |
Rozmer pneumatík | 215/65 R16 |
SPOTREBA (počas testu) | |
Elektromotor | |
Mesto: | 24,0 kWh / 100 km |
Diaľnica: | 39,0 kWh / 100 km |
Okresky: | 25,9 kWh / 100 km |
Dojazd | 280 km |
Maximálny nabíjací výkon | 100 kW |
Doba nabíjania 0 – 100% | 90 min |
Doba nabíjania 20 – 80% | 40 min |
CENA | |
Základná cena modelu | 42 828 eur |
Základná cena testovanej verzie | 48 294 eur |