Domov TESTY TEST Mazda CX-30 e-SkyActiv X186 späť ku koreňom!

TEST Mazda CX-30 e-SkyActiv X186 späť ku koreňom!

Mazda sa stále snaží o vývoj svojich atmosférických motorov. Obnovený mestský crossover Mazda CX-30 je toho iba dôkazom.

Motor SkyActiv-X je ospevovaným motorom nielen medzi motoristami ale aj medzi bežnými spotrebiteľmi. Benzínový štvorvalec pracuje s mimoriadne chudobnou zmesou a tlakuje pripojený kompresor. Ide o veľmi jednoduchý princíp fungovania, no je naozaj dôležité takýto motor uviesť do praxe tak, aby fungoval správne. Pri označení e-SkyActiv-X však došlo k zmene hlavy piestov a taktiež sa zmenilo časovanie ventilov. Vylepšením prešiel aj 24V mild-hybridný systém.

Široká paleta

Pamätáte si tie časy, keď dvojlitrové motory boli základom každého jedného SUV? Mazda si stále za tým stojí, za čo dávame jednoznačne palec hore. Na jar roku 2020 sa CX-30 predávala v štyroch variantoch, z toho boli tri benzínové. Základný motor disponuje výkonom 90 kW / 122 koní, druhý 110 kW / 150 koní a diesel mal výkon 85 kW / 116 koní. Tu ste si mohli zvoliť aj automatickú prevodovku, no so štvorkolkou ste sa mohli rozlúčiť.

Vrcholnou ponukou je motor SkyActiv-X180, respektíve aktuálne nami testovaný SkyActiv-X186. Začiatkom roku prišlo k navýšeniu výkonu o 6 koní. O tomto benzínovom motore japonská automobilka tvrdí, že funguje ako naftový. Táto pohonná jednotka totiž disponuje takzvaným SPCCI – Spark Plug Controlled Compression, vďaka čomu môže pracovať s veľmi ľahkou zmesou v pomere 40:1. Aj vďaka tejto vychytávke vám Mazda dokáže ušetriť nejaké to euro v peňaženke.

ssangyong-torres-evx

Nenechajte sa odradiť označením e-SkyActiv X. Ako mild-hybrid tento motor fungoval od začiatku uvedenia do prevádzky. S čisto elektrickým dojazdom sa rozlúčte, nakoľko sa nejedná o plug-in hybrid, no dopĺňa motor pri rozjazde a bezchybnému fungovaniu systému start-stop, teda po „japonsky“ i-stop.

Naozaj ekonomický

Po prvých kilometroch môžeme potvrdiť iba to, čo Mazda deklaruje. Plynulá jazda a nízka spotreba. Nami testovaný model mal motor spriahnutý so šesťstupňovou automatickou prevodovkou a motor sa riadi naozaj vlastným rozumom. Áno, niekedy má človek nutkanie si podradiť, no nerobte to. Auto naozaj vie, čo má robiť. Pružnosť motoru je naozaj fascinujúca. Pomalšia jazda po meste s automatickou prevodovkou sa hýbe ľahko pod 7 litrov.

Keď vyjdete na diaľnicu, treba rátať, že trošku viac si spapá, ako by ste očakávali. No stále ide o astronomicky geniálnu spotrebuje na hodnote 6,5 litra. Stále sa však nachádzame v dvojlitrovom motore! Pri 90 km/h rýchlosti sa dokážete hýbať na úrovni okolo šiestich litrov.

Výkon na rozdávanie

Dynamika a jazdné vlastnosti ostali zachované. Pocitovo sa však zdalo, že výkonu pribudlo viac, než iba o 6 koní. Dynamika auta sa so vzrastajúcim výkonom zlepšuje. Nad 4.000 ot./min. začína tá správna zábava a motor je schopný točiť až do 6.500 otáčok a až vtedy usúdi, že je čas prehodiť ďalší prevodový stupeň! Kedy naposledy ste sedeli v aute, ktoré vás pustilo do 6.500 otáčok? Báť sa predbiehať sa určite nemusíte. Po mestskej premávke však žiaľ musíte jazdiť medzi druhým a štvrtým prevodovým stupňom.

Mazda CX-30 dokáže naozaj prekvapiť a odmenou je pôžitok zo šoférovania, navyše novinka nemá sklon k tvrdosti, či veľkej natáčavosti karosérie. Prevodové stupne idú hladko, iba niekedy sa zdalo, akoby medzi prvým a druhým prevodovým stupňom si nebol celkom istý, ale toto by sa dalo prirovnať ku štartér-generátoru, ktorý sa v aute nachádza. Nezabudnime však ani na režim Sport. Možno pri manuálnej prevodovke by mal väčšie opodstatnenie, no pri automate, ktorý má vlastnú hlavu nebolo cítiť výrazný rozdiel.

V porovnaní s inými turbomotormi je poznať menšiu dieru pri vyšších rýchlostiach. Bohužiaľ, to je daň atmosférického motora, jednoducho pri 100 km/h mu rozbehnutie trvá. Dynamika motoru e-SkyActiv X je však naozaj dobrá a svojho výkonu má naozaj na rozdávanie.

Kvalitné spracovanie

Spracovanie interiéru je naozaj na jednotku, tak ako sme zvyknutí. Všetko do seba perfektne zapadá, nič nevŕzga a použité materiály sú naozaj z dobrej kvality. Ako sme spomenuli pri Mazde CX-5, aj tu je kokpit veľmi príjemné odhlučnený a v mnohých veciach by sme ho mohli prirovnať k nemeckým prémiovkám.

Interiér hrá rovnakým dizajnovým jazykom, ako pri všetkých Mazdách. Obsluhovanie stredového displeja je skrz otočný ovládač na štýl BMW pod pravou rukou na stredovom tunely. Taktiež na stredovom tunely nájdete aj „predvolené“, respektíve najpoužívanejšie sekcie infotainmentu. Infotainment je síce menší, no splní všetko, čo očakávate. Pripojenie prostredníctvom Bluetooth funguje, taktiež je podpora Apple CarPlay / Android Auto.

Azda jedinou výtkou je oklieštenejší pohľad dozadu skrz zadné okno, ktoré je naozaj malinké. Pokiaľ teda parkujete tak, že sa otáčate dozadu, treba si pri tomto aute odvyknúť a spoľahnúť sa na 360° panoramatický kamerový systém, ktorý má naozaj veľmi dobré rozlíšenie a vďaka LED cúvacím svetlometom vidíme cez kamery aj v noci.

Čo dodať..

Mazda CX-30 s benzínovým dvojlitrom fungujúcim na báze dieselového agregátu určite nie je krokom vedľa. Pre nás je stále sympatické, že v dobe prísnych emisných noriem sa stále nájde niekto, kto to dokáže ignorovať, no stále spĺňať všetky normy, aby sa na našom trhu udržal. CX-30 ostala verná tomu, čo sme vám priblížili pred pár mesiacmi. Stále tak ide o jedno z najpríjemnejších malých vozidiel na našom trhu.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Usporiadanie a počet valcov R4
Zdvihový objem 1 998 cm3
Max. výkon 137 kW / 186 koní
Max. krútiaci moment 240 Nm
Palivo benzín
Pohon predný
Prevodovka automatická, 6-stupňová
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 395 mm
Šírka 2 040 mm
Výška 1 540 mm
Rázvor náprav 2 655 mm
Objem palivovej nádrže 51 l
Maximálna rýchlosť 204 km/h
Objem batožinového priestoru 430 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,6 s
SPOTREBA
Mesto 6,9 l
Diaľnica 6,5 l
Okresky 7,3 l
Priemer 7,2 l
CENA
Základná cena modelu od 21 390 €
Cena testovanej verzie 34 215 €

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokTEST Jazdenka: Hyundai Tucson 1,7 CRDi 2017 po 120 000 km
Nasledujúci článokFacelift Kia Ceed oficiálne! Bestseller zo Žiliny prešiel modernizáciou!