Japonskú automobilku Suzuki má väčšina z nás zafixovanú ako automobilku, s ktorou neurobíte krok vedľa. Cena je férová a pohon 4×4 má takmer každý model. Pozrime sa bližšie na model Suzuki SX4.
Áno. Suzuki SX4 S-Cross s mild-hybridom u nás v redakcii už bol. No s manuálnou prevodovkou. Suzuki SX4 Mild-hybrid v kombinácií s automatickou prevodovkou takmer rok nebol k dispozícií, no teraz konečne prichádza aj na náš trh. Suzuki sa zatiaľ nedalo vyslovene cestou kompletnej elektrifikácie portfólia, nakoľko nedisponujú žiadnym plne elektrickým vozidlom. Na druhú stranu sa vydali po striedmejších chodníkoch a tak v ich ponuke nájdete mild-hybrid v kombinácií s atmosférickým ale aj turbo motorom.
Súhra jednotiek
Najzásadnejšou zmenou prešiel kompresný pomer vstrekovania tlaku paliva. Hybridná nadstavba čerpá svoju energiu z 0,38 kWh batérie, ktorá vôbec nikoho neobmedzuje na mieste. Ako to už býva štandardom, hybridná sústava pozostáva zo 48 V siete, ktorá slúži ako štartér-generátor. Ten nahrádza funkciu alternátora. Batéria má výkon 14-tich koní a dopomáha spaľovaciemu motoru pri rozjazde a akcelerácií.
Kombinovaný výkon 1,4-ky Boosterjet s mild-hybridom je na úrovní 129 koní. Oproti „čistej“ SX4 S-Cross má síce o pár koní menej, no hlavným aspektom je krútiaci moment na hodnote 235 Nm. Mild-hybrid môžete dostať aj ako vozidlo výhradne s predným náhonom, no taktiež aj ako vozidlo s náhonom všetkých štyroch kolies. Na výber je taktiež šesťstupňová manuálna prevodovka, no taktiež aj šesťstupňová automatická, ako tomu bolo v našom prípade.
Tak ako ho poznáme
Aktuálna verzia SX4 S-Cross je s nami už od roku 2017. Už vtedy sa jednalo o vozidlo, ktoré na seba dokázalo upútať. Z nevýrazného auta sa stalo auto, ktoré bolo ad jedna dostupné za veľmi prijateľné peniaze, ad dve mali ste pocit SUV-čka. Dizajn je pochopiteľne subjektívna vec a či dokáže zaujať aj teraz necháme pochopiteľne na vás. My musíme konštatovať to, že testovaná oranžová metalická farba mu rozhodne svedčí.
Prednej časti dominuje chrómová maska chladiča a agresívnejší vzhľad je dorobený predným mohutným nárazníkom a ochranným oplastovaním. Zdá sa, že predné svetlomety sú halogénové, no opak je pravdou. Tieto svetlá disponujú full-LED technológiou. Svetlá nie sú matrixové s výrezmi protiidúcich vozidiel, svetelnosť v tme tiež nie je najlepšia, no neurazia, ak po nich siahnete. Toto Suzuki SX4 S-Cross je konzervatívne auto bez kadejakých zbytočností. To, že sedíte v hybridnej verzii poukazuje iba planžeta na kufri.
Chcelo by to viac dynamiky
SX4 S-Cross nie je až tak malým autom, ako si väčšina myslí. Spojenie mild-hybridu s automatom funguje nad očakávania a tento model spĺňa všetky parametre, ktoré by SUV malo spĺňať. Podvozok je tuhý, tak ako očakávate, chcelo by to však o čosi viac komfortu. Auto samo o sebe je dobre ovládateľné, ľahké a v úzkych uličkách aj agilné.
Jediné, čo mu chýba je trošku viac výkonu. Úprimne si povedzme, 95 kW nie je moc trhač asfaltu, čo sa prejavuje skôr pri vyšších rýchlostiach, 110 km/h+. Tu by to chcelo naozaj o pár koníkov viac, aby sa človek nebál predbiehať. Po mestských komunikáciách a okreskách nebudete naozaj zaostávať za inými vozidlami. Slabinou je aj odhlučnenie interiéru znova pri vyšších rýchlostiach. V aute je počuť zvonku toho naozaj veľa a pri diaľničnej rýchlosti to nie je moc komfortné.
To, že sedíte v mild-hybride zistíte pri dobrzďovaní, kedy vozidlo začne rekuperovať svoju energiu plachtením. Prebieha to naozaj prirodzene. Rekuperáciu a kapacitu nabitia batérie môžete vnímať aj na palubnom počítači. Absencia výkonu je nahradená zvýšeným krútiacim momentom. Možno nie až do takej miery ako človek očakáva, no všetko je to iba o prispôsobení sa. Na obdiv však je plynulosť radenia prevodových stupňov. Tu musíme naozaj dať klobúčik dolu ako prevodovka hladko preraďuje.
Automat alebo manuál?
Pokiaľ sa zameriavate skôr na spotrebu, určite zvoľte radšej vozidlo s manuálnou prevodovkou. Priemerná spotreba SX4 sa ustálila na hodnote 6,9 litra. V meste sa dá jazdiť aj pod 6 litrov, no treba mať cit v nohe. Svoj apetít si vozidlo vypýta na diaľnici, kde sa hýbeme na hodnote okolo 7-8 litrov. Samozrejme, stále to nie je veľa, no mohlo to byť aj menej..
Okrem automatického režimu však SX4 S-Cross ponúka aj pohon všetkých štyroch kolies, označovaný All Grip. Vlastnosti v teréne sú presne tým ukazovateľom, ktoré Suzuki dokázali dostať tam, kde aktuálne je. Inak to nie je ani v prípade nami testovaného auta, kde bez problémov dokáže zahanbiť aj svojich statnejších konkurentov. Máte takisto aj možnosť uzávierky diferenciálu a prenos váhy medzi nápravami v pomere 50:50. SX4 disponuje svetlou výškou 18 centimetrov.
Striedmosť hrá prím
Suzuki SX4 je v interiéri naozaj striedmy. Pokiaľ hľadáte výdobytky modernej technológie, ste žiaľ na zlej adrese. Kabína má svoje už naozaj za sebou. Dotyk nových technológií nesie stredový dotykový displej (dobre známy aj z ostatných modelov) s možnosťou Apple CarPlay / AndroidAuto. Kabína ako taká vsádza na tvrdené plasty , ktoré nie sú zle spracované, no dotyk mäkčeného plastu je o niečo hodnotnejší. Diely lícovali presne, takže všeobecne interiér vytvára dobrý dojem.
Posed vo za volantom je dobrý, spolu aj s viditeľnosťou a taktiež aj so sedadlami, ktoré sú hodnotné a nemajú problém zniesť aj dlhšiu trasu. Takisto posed v druhom rade je pohodlný a komfort neutrpel. Možný nedostatok pre pasažierov vzadu je absencia USB portov pre dobíjanie, samozrejme nie je to štandardom v každom vozidle. Uspokojivý je aj objem batožinového priestoru, ktorý je 430 litrov, no so zloženými sedadlami až 1.296 litrov.
Vo finále..
.. je to auto, ktoré určite stojí za zváženie. Suzuki si dokázalo na našom trhu vybudovať silné renomé, o čom hovoria aj predaje. Príjemným osviežením ponuky vozidiel je príchod automatickej prevodovky v kombinácií s hybridným pohonom. Za prijateľné peniaze tak máte pohon 4×4, ušetrených pár eur na tankovaní a titul SUV.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Usporiadanie a počet valcov | R4 |
Zdvihový objem | 1 373 cm3 |
Max. výkon | 95 kW / 129 koní |
Max. krútiaci moment | 235 Nm |
Palivo | benzín |
Pohon | 4×4 |
Prevodovka | automatická, 6-stupňová |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 900 mm |
Šírka | 1 785 mm |
Výška | 1 585 mm |
Rázvor náprav | 2 600 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 285 kg |
Maximálna rýchlosť | 190 km/h |
Objem batožinového priestoru | 430 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 10,2 s |
SPOTREBA | |
Mesto | 7,3 l |
Diaľnica | 6,8 l |
Okresky | 6,2 l |
Priemer | 6,9 l |
CENA | |
Základná cena modelu | od 18 330 € |
Cena testovanej verzie | 24 200 € |