Domov TESTY TEST Renault Arkana TCe 140 R.S. Line – auto s vlastným štýlom

TEST Renault Arkana TCe 140 R.S. Line – auto s vlastným štýlom

Renault Arkana je model, ktorý len nedávno zavítal na naše cesty. Prináša dizajn mnohých podôb a prijateľnú úžitkovú hodnotu. Aj keď svojim vzhľadom neskryje inšpiráciu u iných (Mercedes GLC), stále je to svojské auto s veľkým počtom kladov. Poďme sa pozrieť, čo priniesol náš týždňový test.

Modely typu SUV-kupé sa stali postupom času bežnou súčasťou nie len európskych, ale aj našich domácich ciest. Nie je vôbec tajomstvom, že svojim dizajnom evokujú akúsi “športovosť”. No ich hlavným cieľom by malo priniesť aj vysokú úžitkovú hodnotu a praktickosť. Takýmto SUV-kupé modelom sa momentálne môžu pochváliť aj v Renaulte a Arkana si zastanie svoje miesto. No nebudeme si klamať, Arkana má svoje obmedzenia a limity. My sme testovali tento model vo výbave R.S. Line s oturbenou 1.3-kou pod kapotou s výkonom 103 kW, teda 140 koní. Čo však osloví viac ako motor je dizajn a na ten sa poďme teraz pozrieť detailnejšie.

Nie je zlé sa inšpirovať inde

Možno si spomínate na vôbec prvé modely a priekopníkov v segmente SUV-kupé. BMW svojou X6-kou jednoducho určilo trend. To môžeme tvrdiť dnes, keď na cestách jazdí SUV-kupé čoraz viac. Vtedy to bolo brané skôr ako výstrel do prázdna. Týmto štýlom sa dnes uberá však viacero automobiliek a Renault nie je výnimkou. Verím, že mi odpustíte (ak so mnou nesúhlasíte), ale mne Arkana tak trochu svojim vzhľadom pripomína model GLC kupé od Mercedesu. Dokonca nie som jediný, kto to tak vidí. Na testovanej vzorke 3 respondentov som dostal veľmi podobné názory.

Je verejne známe, že tento model bol najskôr plánovaný pre ruský trh. No dopyt vyhral a tak sa výrobca rozhodol dopriať tento model aj ostatným trhom. Rovnako, ako Mercedes má trojcípu hviezdu ako dominantu prednej masky, tak aj Renault zvolil za signifikantný prvok svoj znak. Veľmi mu však v prednej časti sekundujú predné svetlomety. Predstavovať vám siluetu SUV-kupé asi nie je potreba a všetci si ju viete predstaviť. Bočný profil vozidla je dizajnovo doplnený plaketkami R.S. Line na predných blatníkoch. Dizajn celého vozidla veľmi esteticky doplnili čierne doplnky ako kryty spätných zrkadiel, lemy blatníkov a čierna strecha vozidla. To utvorilo zaujímavý kontrast s oranžvou farbou karosérie a tak Arkana doslova žiarila.

Zadná časť modelu je taktiež veľmi charakterizovaná svetlometmi. Svetelný podpis Arkany je veľmi estetický a nadväzuje na bočnú líniu tiahnucu sa od predných svetiel po celej dĺžke vozidla. Čo je trochu nepraktické je otváranie zadného veka kufra. To sa nachádza nad držiakom na ŠPZ-ku a je veľmi nízko. Spodná časť je dozdobená náznakom difúzora a chrómovými koncovkami výfukov. Oranžovo-čiernu kombináciu tak následne dopĺňajú aj 18-palcové disky kolies vo výbave R.S.Line. Arkana dostala obuté pneumatiky s rozmerom 215/55 R18, čiže porciou gumy sa nešetrilo. Koniec koncov, nízky profil by odporoval myšlienke vozidla kategórie SUV.

Platforma je spoločná

Pôvodny plán Arkany pre ruský trh zdieľal platformu s Daciou Duster. Akonáhle sa v Renaulte rozhodli pre sprístupnenie modelu Arkana na európskom trhu, došlo aj ku zmene zdieľanej platformy. Či už kvôli emisiám ale aj kvôli jednoduchej technike použitej v modeli pre Rusko muselo dôjsť k zmenám. Tak Arkana dostala platformu zdieľanu s modelmi Renault Captur alebo Nissan Juke. Táto platforma nesie označene CMF-B. Zdieľanie platformy sa určite prenieslo aj na jazdné vlastnosti Arkany. K nim sa však dostaneme neskôr.

Poďme na rozmery. Ak sa postavíte zoči voči Arkane, usúdite že ide o kus auta. Na dĺžku Arkana meria 4 568 mm a na šírku 1 821 mm. Výška vozidla je na úrovni 1 571 mm. Čo nám však môže napovedať viac aj o vnútornej veľkosti vozidla je rázvor kolies. Ten je na úrovni 2 720 mm. SUV by malo mať aj dostatočný batožinový priestor. No a ten má Arkana na hodnote 513 litrov. Batožinový priestor tiež disponuje dvojitým dnom. Mínusom je, že pri využití nižšej polohy batožinového priestoru vznikne pri sklopení zadných sedadiel veľký skok.

To, ako sa Arkana správa na ceste je vo veľkej miere ovplyvnené platformou, na ktorej je postavená. Vozidlo má tendenciu sa v zákrutách mierne nakláňať, čo nemusí pôsobiť veľmi príjemne. Inak vďaka obutiu a dostatočnej porcii gumy Arkana zvláda nerovnosti veľmi slušne, najmä tie priečne. Niekedy pri väčších nerovnostiach je počuť tvrdý náraz prenesený do kabíny od podvozka. Inak je vozidlo pomerne kvalitne odhlučnené a do kabíny nepreníka až toľko hluku. Vzadu dostala Arkana iba jednoduchú nápravu. Počíta sa aj s viacprvkovou v prípade hybridného modelu.

Minimálna miera elektrifikácie

Nami testované vozidlo malo pod kapotou oturbený benzínový motor s objemom 1,3 litra s označením TCe 140. Jeho výkon bol 103 kW, 140 koní. Tento benzínový motor však dostal aj malú mieru elektrifikácie. Pre optimalizáciu spotreby paliva dostala Arkana integrovaný štartér generator. Je umiestnený vpredu, pod sedadlom spolujazdca a má za úlohu pomáhať vozidlu v nízkych otáčkach a optimalizovať tak spotrebu paliva. Ide o akýsi 12 V mikrohybrid. Verte mi, ak by som nedostal informáciu o jeho prezencii vo vozidle, ani by som o ňom nevedel. Pre bežného vodiča tak žiadna zmena nie je citeľná. Motor však sám o sebe má veľmi prijateľnú dynamiku s efektívnym manažmentom spotreby paliva. Motor disponuje variabilným časovaním ventilov a má priamy vstrek paliva.

Pohonné ústrojenstvo je prepojené so 7-stupňovou automatickou prevodovkou. Ide o dvojspojkovu prevodovku EDC s mokrými spojkami v takzvanom olejovom kúpeli. Pri bežných jazdách mestom a mimomesta sa prevodovka javí veľmi kultivovane a radí tak, ako by mala. Nečakajte od nej závodnú rýchlosť, je naladená decentne pre každodenné používanie. Je nestavená tak, aby v synergii s motorom udržiavali a čo najviac optimalizovali spotrebu vozidla.

Interiér pôsobí príjemne

Nie len platforma ale aj interiér je priamym súrodencom modelu Captur. Trúfnem si povedať, že kvalitatívne je zvládnutá možno aj o čosi lepšie. Veľmi oceňujem použitie kvalitnejších materiálov na miestach, kde prichádzate s palubnou doskou a celkovo interiérom do kontaktu. Dobre zvládnutý je aj multifunkčný volant. Hrúbka aj veľkosť je veľmi dobrá a jeho nastaviteľnosť napomôže k ideálnemu posedu za volantom. Pri šoférovaní mi však jedna vec veľmi vadila. Tou bola ostrá hrana prechádzajúca stredovým tunelom. Tam som si neustále odieral koleno. Ďalším mínusom bude pre vyššie postavy práve stredový tunel. Priestor na kolená pre vyššie postavy určite nebude ideálny.

Celkovo interiér pôsobí príjemný dojmom. Sedadlá vpredu aj vzadu sú vo vysokej kvalite v nami testovanej výbave R.S.line. Neponúkajú síce bočné vedenie, no v tomto prípade ide skôr o dizajnovú líniu ako o tú “performance”. Kde spoznáte limity priestoru vo vnútri bude jeho šírka. Ak sa dopredu posadia dvaja poriadni chlapi, miesta na rozdávanie mať jednoznačne nebudú. Rovnako tomu bude aj vzadu.

Optimalizácia funguje

V predchádzajúcich vetách sme už spomínali dynamiku motora TCe 140. Je potreba však ešte spomenúť údaje o maximálnej rýchlosti. Tá je udávaná výrobcom na hodnote 205 kilometrov za hodinu. Zrýchlenie z 0-100 kilometrov za hodinu je 9,8 sekundy. No prejdime od údajov výrobcu k skutočným nameraným hodnotam v teste. Určite vás bude zaujímať spotreba Arkany. Na diaľnici z Banskej Bystrice do Trnavy sme namerali spotrebu 6,3 litra na 100 kilometrov. Čo nás však prekvapilo, bola spotreba na našej “trojprúdovke” z Trnavy do Bratislavy. Tam spotreba dosiahla hodnotu iba 4,9 litra. Mimo mesta na okreskách bola spotreba Arkany na úrovni 5,5 litra a v meste sa hýbala na úrovni okolo 7 litrov. Suma sumárum priemerná spotreba počas testu bola 6,6 litra benzínu na 100 kilometrov.

A na záver nesmieme zabudnúť na cenovku. Už základný model Arkany má vo výbave napríklad LED svetlomety, zadnú kameru, parkovacie senzory a iné. Jeho cenovka začína na hranici 22 300 eur. Nami testovaný model s výbavou R.S. Line je obohatenou výbavou Intens a jeho cenovka sa zastavila na hranici 27 700 eur. Či sa rozhodnete tak či onak, Renault Arkana je veľmi dobrou alternatívou v segmente SUV-kupé vozidiel. Prináša komfort, dynamiku, technológie a v neposlednom rade aj úžitkovú hodnotu. A dizajn ? Na to si musí odpovedať subjektívne každý sám.

Sumár
TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor benzín, R4 prepĺňaný, DOHC
Objem motora 1 333 cm3
Max. výkon 103 kW / 140 k
Max. krútiaci moment 260 Nm
Pohon FWD
Prevodovka 7-stupňový automat EDC
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 568 mm
Šírka (bez spätných zrkadiel) 1 831 mm
Výška 1 576 mm
Rázvor náprav 2 720 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 411 kg
Objem batožinového priestoru  513 l
Benzínový motor
Mesto 6,8 l/100 km
Diaľnica 6,3 l/100 km
Okresky 5,5 l/100 km
CENA
Základná cena modelu 22 300 eur
Základná cena testovanej verzie 27 700 eur

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 6

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokLamborghini Countach LPI 800-4: hej, cica!
Nasledujúci článokVieme koľko stojí najdrahší Peugeot súčasnosti, 508 PSE má takmer 400 koní