Veľké auto pre rodinu? Nemusíte skončiť pri SUV, sú aj praktickejšie možnosti, ktoré vám prinesú viac úžitku. Rozhodli sme sa porovnať dve autá s rovnakým názvom ale každé z inej kategórie. Ford Tourneo Custom, ako rodinný minibus a Ford Tourneo Connect, ako rodinný van.
Čo môže byť užitočnejšie ako úžitkové vozidlo? Ford Tourneo Connect je rodinným vanom, ktorý má stále čo ponúknuť. Po facelifte prináša hneď niekoľko zmien, okrem drobných kozmetických úprav, prináša aj nové technológie či nižšiu cenu. My sme preverili praktickú, predĺženú verziu Grand s motorom 1,5 TDCi.
Praktickou rodinnou alternatívou môže byť aj minibus, vďaka svojej zástavbe ponúka viac vnútorného priestoru a väčšiu variabilitu. Náš Tourneo Custom bol taktiež vo výbave Active a predĺženej verzii L2. Pod prednou kapotou sa nachádzal naftový dvojliter TDCi spojený so šesťstupňovou automatickou prevodovkou.
Výzor je dôležitý, takmer vždy
Dôvod prečo sa stal segment SUV tak mimoriadne obľúbený, je prostý. Väčšina ľudí túži po veľkom aute ktoré vzbudzuje rešpekt, na druhej strane je argument vyššej bezpečnosti. Vďaka tomu sme svedkami konca MPV a iných viacúčelových úžitkových vozidiel.
Ford vsadil na vyššiu atraktivitu modelov, práve verziami Active, tie pripomínajú obľúbené SUV oplastované modely. Tourneo Custom je jednoducho rodinnou dodávkou, ktorá nesie celkom milý dizajn rodiny Ford. Automobilka veľmi efektívne zamaskovala nie len motorový priestor a jeho prechod k čelnému sklu, ale aj celkové rozmery. Z pomedzi konkurentov sa mi dizajn Fordu Tourneo Custom páči asi najviac, aj keď priznávam že Multivan má tiež niečo do seba.

Naproti tomu Tourneo Connect svoj pôvod maskuje o čosi horšie, je vidieť že karoséria vychádza z kompaktného vanu. Podobne ako nové Berlingo či Peugeot Rifter aj Connect sa snaží zaujať viac terénnym výzorom. Ten navyše podtrhuje samosvorným diferenciálom mLSD.
Od volantu k zadnému sklu
Kráľom vnútorného priestoru je jednoznačne Custom, o tom netreba príliš dlho diskutovať. Pohodlne sa odvezie až 8 pasažierov na rovnakých plnohodnotných sedadlách. Za menšie negatívum by som označil absenciu koľajníc pre pohyb sedadiel. Tie sú umiestnené v presne vytýčených bodoch a pokiaľ chcete zmeniť usporiadanie prípadne orientáciu, je nutné ich vybrať čo chvíľu potrvá. Navyše to nezvládnu deti a ani menej fyzicky zdatné ženy, čo je škoda.
Konkurencia je v tomto smere zdatnejšia a to sa týka aj Francúzskych zástupcov segmentu. Naopak veľké plus bude smerovať k množstvu odkladacích priestorov a USB portov či nabíjačiek. K dispozícii ich je hneď niekoľko tak pre pasažierov vpredu ako aj vzadu. Dokonca nechýba ani klasická zásuvka 230V s príkonom 150W. ISOFIX sa nachádza len na krajných sedadlách, v prípade prostredných absentuje, tie je možné sklopiť a využiť ako stolík či lakťovú opierku.
Predĺžený rázvor je cítiť najmä na zostávajúcom batožinovom priestore, oproti bežnej verzii L1 je výrazne väčší a bez problém tam dokážete dať dva bicykle, len tak, kolesami nadol. Nám sa však podarilo zbaliť na dovolenku, s takmer plným obsadením, aj do kratšej verzie, využiť sa dá totiž aj miesto pod sedadlami. Test kratšej verzie Tourena Custom s našej dovolenkovej cesty nájdete tu.
Výrazne lepšie je spracovanie palubovky a samotného systému v prípade Custom. Connect totiž využíva staršiu platformu čo je vidieť v interiéri.
Masívna palubná doska, vyčnievajúca do priestoru či množstvo veľkých nevzhľadných plôch sa podpísali pod vzhľad Fordu Tourneo Connect. Interiér by si jednoducho zaslúžil výraznejšiu premenu a modernizáciu.
Connect je sedemmiestny a svojim vnútorným priestorom pripomína skôr bežné auto. Je citeľne užší ale dostatočne vysoký. Sedadlá v druhom a treťom rade sú posuvné, umiestnené na koľajniciach. Prekvapivo dosť miesta je aj v treťom rade kam sa zmestí aj dospelý človek.
Podobne ako v prípade Customu, ani tu nechýba dostatok úložného priestoru. Tretí rad sedadiel je síce sklopný, ale nedá sa zasunúť do pomyselného dvojitého dna. Uberá značnú časť batožinového priestoru, ktorý sa tam nedá využiť plnohodnotne.
Diametrálne odlišní
Asi nikoho neprekvapíme ak prehlásime že tieto autá jazdia úplne odlišne. Custom pochopiteľne viac pripomína dodávku, ale jeho ovládateľnosť je na vysokej úrovni. Zadný previs predĺženej verzia je však dosť cítiť a najmä pri manévrovaní je treba dávať pozor. Kratšia verzia je o čosi obratnejšia a flexibilnejšia. Výrazne vyšší posed je pre niekoho pridanou hodnotou, Custom sa však šoféruje veľmi prívetivo.
Podvozok je naladený komfortne, za príplatok máte dokonca možnosť siahnuť po vzduchových vankúšoch pre zadnú nápravu. Úprimne som cítil výrazný rozdiel v jazdných vlastnostiach medzi verziou L1 a L2, kratšia má veľmi blízko k normálnemu autu.
Vďaka zástavbe karosérie na konvenčnej platforme, je Connect bližšie jazdnými vlastnosťami bežným autám, avšak nie úplne bez kompromisov. Predĺžený rázvor sa opäť podpísal pod slabšiu manévrovateľnosť. Tento krát je zadný previs kratší a netreba naň tak myslieť pri parkovaní.
Filtrácia nerovnosti je v skutku príznačná, Ford mal vždy skvelý podvozok, inak tomu nie je ani v prípade Tournea Connect. Kým Custom zvláda svoju hmotnosť a rozmery nad očakávania dobre, Connect je v zákrutách trochu neistejší. Ale to môže byť len subjektívny pocit. Jazdný komfort ktorý ponúka je absolútne neuveriteľný, pokojne sa nebojíme prehlásiť že je vo svojej triede absolútnym víťazom.
Nespochybniteľným negatívnym faktom je ale výhľad z vozidla, Connect má príliš masívny A stĺpik, ktorý zhoršuje pohľad von.
Na záver
Naftový dvojliter v prípade Tournea Custom, produkoval 136 kW a krútiaci moment dosiahol až 415 Nm. Jedná sa teda o najvýkonnejšiu verziu, v kombinácii so šesťstupňovou automatickou prevodovkou. Výkon je dostatočný aj vzhľadom k hmotnosti a obsadeniu, pohodlne môžete aj predbiehať. Silu krútiaceho momentu pocítite najmä pri stúpaní a plnom obsadení.
Finálna priemerná spotreba prázdneho auta bola 8,3, na diaľnici si vypýta 9,5 no a na okreskách dokážete jazdiť aj za 7. Pri takmer plnom obsadení stúpla spotreba o zhruba jeden liter. To sú veľmi dobré údaje, pokiaľ berieme do úvahy celkovú hmotnosť a nie práve aerodynamickú karosériu.
Menší zástupca radu Tourneo, Connect, dokáže z 1,5 litrového naftového štvorvalca 88 kW a 270 Nm. To bohužiaľ nie je príliš veľa a rodinný van sa často zapotí. Chýba výkonová rezerva, nie len na predbiehanie ale aj stúpanie. Motor bolo v kabíne podstatne častejšie počuť, aj keď jeho prejav je kultivovaný.
Spotreba dokázala veľmi príjemne prekvapiť. Na diaľnici jazdíte s Grand Tourneo Connect Active za zhruba 6,8 litra. Okresky znížili spotrebu na hranicu pod 6 litrov a v meste jazdíte za priemerných 7 litrov. Menší naftový motor sa aj napriek slabej dynamike javí ako úsporný.
Výber medzi oboma modelmi môže byť pre niekoho náročný, treba si jasne zadefinovať čo od auta očakávate a ako ho budete využívať. Pokiaľ radi cestujete na dlhé vzdialenosti a cesta je pre vás cieľ, tak Tourneo Custom bude asi tou správnou voľbou. Ak sa skôr zdržiavate v meste a na okreskách Connect sa vám zavďačí nižšou spotrebou a lepšou manevrovateľnosťou.
Ford Tourneo Custom
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Usporiadanie a počet valcov | R4 |
Zdvihový objem | 1 955 cm3 |
Max. výkon | 136 kW/185 k |
Max. krútiaci moment | 415 Nm |
Palivo | diesel |
Pohon | predná náprava |
Prevodovka | 6-stupňová automatická |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 5 340 mm |
Šírka | 1 986 mm |
Výška | 1 954 mm |
Rázvor náprav | 3 300 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 2 626 kg |
Rozmer pneumatík | 215/60 R17 |
Objem batožinového priestoru | variabilný (min.1 900l) |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 10,3 s |
SPOTREBA | |
Mesto | 9,9 l/100 km |
Diaľnica | 9,5 l/100 km |
Okresky | 7,6 l/100 km |
Priemer | 8,3 l/100 km |
CENA | |
Základná cena modelu | od 45 708 € |
Cena testovanej verzie | 48 108 € |
Ford Tourneo Connect
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Usporiadanie a počet valcov | R4 |
Zdvihový objem | 1 560 cm3 |
Max. výkon | 88 kW/120 k |
Max. krútiaci moment | 270 Nm |
Palivo | diesel |
Pohon | predná náprava |
Prevodovka | 6-stupňová manuálna |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 825 mm |
Šírka | 1 835 mm |
Výška | 1 840 mm |
Rázvor náprav | 3 062 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 640 kg |
Rozmer pneumatík | 235/55 R17 |
Objem batožinového priestoru | variabilný 322 – 1 287 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 12,4 s |
SPOTREBA | |
Mesto | 6,4 l/100 km |
Diaľnica | 6,8 l/100 km |
Okresky | 5,9 l/100 km |
Priemer | 7,2 l/100 km |
CENA | |
Základná cena modelu | od 21 390 € |
Cena testovanej verzie | 28 623 € |