Divízia N žne jeden úspech za druhým, automobilka spontánne trafila klinec presne po hlavičke. Hyundai i20N úspešne pokračuje v šľapajách svojho väčšieho brata, ba čo viac, je zábavnejší.
Ostrá verzia obľúbeného modelu i30 hravo vytrela zrak ostrieľaným kúskom ako Golf, Civic, Megan či Focus. Skvelé jazdné vlastnosti a dobre nastavená cenová politika spôsobili hotový ošiaľ. Neostalo len pri marketingu, keďže i30N svoj úspech potvrdil svojimi predajmi. Na Slovensku doslova ovládol trh a svoje prvenstvo si drží aj v iných krajinách. O to náročnejšia úloha čakala konštruktérov pri zrode ďalšieho modelu z divízie N. Po rôznych špekuláciách sme sa napokon dočkali najmenšieho modelu z rodiny, Hyundai i20N. Podarilo sa tvorcom naplniť očakávania fanúšikov a nás novinárov?
Tabuľky na úvod
Ostrý kompakt dostal do útrob benzínový, preplňovaných štvorvalec s objemom 1,6 litra, pričom je kombinovaný výlučne so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Známy motor 1,6 TGDi bol kompletne prepracovaný a jeho výkon aktuálne dosahuje 150 kW. Manuálna prevodovka ponúka aj automatický medziplyn a maximálny krútiaci moment 270 Nm je dostupný v rozpätí 1 750 až 4 500 ot.
To všetko naznačuje obrovský potenciál pre skvelé jazdné vlastnosti, konštruktéri jednoducho nenechali nič na náhodu. Tabuľky sú ale len jednou stranou mince, nesmieme zabudnúť ani na dizajn, ktorý predáva.
Hotwheels autíčko
Kórejsky dizajn je pre Európanov rovnako špecifický ako ten japonský, Hyundai to však stihol pochopiť už pred desiatimi rokmi, vďaka čomu sebavedomo napreduje. V prípade i20N si však dizajnéri trochu uleteli. Najmä naša konfigurácia pripomína angličák známej značky, dvojfarebné lakovanie karosérie je však pekne vyvážené.
Agresívne tvarovaný predný nárazník, rozšírené bočnice či disky kolies jasne evokujú športovú divíziu N. Zadná časť však zašla ešte ďalej a okrem široko-postaveného nárazníka s výrazným difúzorom, pribudlo aj krídlo.
Niektoré detaily pôsobia až príliš premotivované, najmä pokiaľ sme zvyknutí na Nemecký purizmus. Na poslednú generáciu Hondy Civic sa to však nechytá a to je dobre. Ako celok pôsobí Hyundai i20N presne tak ako by mal, nechýba mu odvaha či agresívny podtón. Vo finále je to veľmi dobre namiešaný kokteil ktorý osloví masy.
Osobne by som prijal možnosť personalizovať si bodykitové doplnky tak, aby si každý prišiel na chuť. Pokojne aj za cenu príplatkovej výbavy, podobne ako v prípade modelu i30 N.
Interiér ukrýva množstvo prekvapení
Stačilo len pár kilometrov, aby som pochopil že i20N kope prvú ligu. Auto je postavené pre vodiča a jazdné zážitky, čomu zodpovedá aj interiér. Áno, pôvod v konvenčnej i20 je vidieť všade ale na tom nie je predsa nič zlé. Športové sedadlá majú veľmi dobré tvarovanie, cestuje sa v nich pohodlne aj na dlhšie trasy. Možno až príliš, nezaškodila by tvrdšia výplň niektorých plôch.
K menším negatívam patrí aj, pre nás nepochopiteľná absencia automatického otvárania všetkých okien. Množstvo tvrdých plastov je v tento triede pochopiteľné, navyše to i20 kompenzuje čalúnení opierok či vyhrievaním všetkých štyroch sedadiel.
Posed je dobre nastaviteľný a máte možnosť znížiť jeho výšku tak ako v bežných športových autách. Volant si prepožičala od väčšieho súrodenca, avšak s jedným červeným tlačidlom navyše. REV vám umožňuje priamo na volante regulovať medziplyn manuálnej prevodovky, čo je úžasná funkcia ku ktorej sa ešte dostaneme.
Prepracovaný bol aj systém digitálneho prístrojového štítu a displeju infotainmentu so špeciálnym N Menu. Vďaka nemu máte možnosť konfigurovať prakticky všetky nastavenia vozidla, okrem tlmičov. Menší zástupca, Hyundai i20N, totiž nemá k dispozícii adaptívne tlmiče.
Grafika digitálnych budíkov je veľmi pekne spracovaná a zobrazuje všetky podstatné informácie o vozidle a dostupnom výkone.
Dve programovateľné tlačidlá na volante, vám umožňujú zmenu režimov N, tie je rovnako možné konfigurovať. Okrem nastavenia riadenia, motora, prevodovky, výfuku a stabilizácie, môžete meniť aj mieru medziplynu. Nechýba ani funkcia launch control a možnosť nastavenia konkrétnej hodnoty otáčok motora pri kontrolovanom štarte.
Čerešničkou na torte je možnosť spracovávať telemetrické dáta pri jazde na okruhu, to je výsadou prémie, aj to nie všetkých značiek.
Okruhu sa nebojí, práve naopak
Kým i30 N sme pokojne prehlásili za daily car, jeho menší súrodenec je podstatne razantnejší. Nejde ani tak o výkon, ale o spracovanie a celkový dojem z jazdy s i20 N. Naladenie podvozku je tuhé, pričom zadná náprava je tak nesmierne tuhá, že prejazd retardérom pri rýchlosti viac ako 15km/h je vyslovene nepríjemný.
I30 N dokázal nerovnosti odfiltrovať pri komfortnom režime najmä vďaka adaptívnym tlmičom, i20 ale takúto možnosť nemá a tak môže byť každodenná jazda s týmto prckom pre niekoho nepríjemná.
V zákrutách a na okruhu sa cíti ako ryba vo vode, nesmierne presné riadenie v kombinácii so samosvorným diferenciálom vám umožní rezať zákruty s gráciou. Na výjazdoch sa zopne samosvor a auto sa doslova vytiahne von do ďalšej zákruty.
Presnosť kulisy radenia a krátke dráhy si doslova pýtajú agresívne radenie pod plynom. Jednotlivé kvality tam padajú jedna radosť, medziplyn vám len umožní dokonať tú symfóniu.
A či je výkon dostatočný? Ešte vždy sa dá pridať niečo navyše, správna otázka znie, či je to potrebné. V prípade tohto malého pekelníka je to presne tak akurát, auto je nesmierne hravé, ľahko ovládateľné a čitateľné. Krútiaci moment je rozumne distribuovaný tak aby ste zbytočne nestáli na mieste keď to nie je potrebné a výkonová krivka vás podrží aj vo vyšších otáčkach.
Menšie negatívum sú brzdy ktoré sa pomerne rýchlo zahrejú a unavia. Tie sú zároveň jediným limitom pre jazdu na okruhu. Brzdy boli podobne podcenené aj v prípade modelu i30 N, zároveň to je jediný prvok ktorý by si zaslúžil vylepšenie v prípade divízie N.
Gut, gut, sehr gut
To je možno veta ktorú si povedali konkurenti keď okúsili hyundai i20N, podobne ako my. Tomu autu jednoducho nič nechýba, ani má menšie nedokonalosti ale to vôbec nevadí, bez nich by to nebolo ono.
Jazdné vlastnosti naplnili očakávania a zatienili konkurenciu práve vďaka vyváženému pomeru priestoru, ceny a výkonu. Hyundai i20 N je plnohodnotným malým autom, ktoré ma stále dosť miesta pre pasažierov vzadu a 352 litrov batožinového priestoru.
A čo spotreba? Áno takmer by sme zabudli, pokiaľ si užívate jazdu plnými dúškami pokojne prekročíte 12 litrov. Konsolidovaná jazda si však nevypýta viac ako 7 litrov.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Usporiadanie a počet valcov | R4 |
Zdvihový objem | 1 598 cm3 |
Max. výkon | 150 kW / 204 koní |
Max. krútiaci moment | 275 Nm |
Palivo | benzín |
Pohon | predný |
Prevodovka | manuálna, 6-stupňová |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 075 mm |
Šírka | 1 775 mm |
Výška | 1 440 mm |
Rázvor náprav | 2 580 mm |
Objem palivovej nádrže | 40 l |
Maximálna rýchlosť | 230 km/h |
Objem batožinového priestoru | 352 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 6,2 s |
SPOTREBA | |
Mesto | 7,7 l |
Diaľnica | 7,3 l |
Okresky | 6,5 l |
Priemer | 9,8 l |
CENA | |
Základná cena modelu | od 23 900 € |
Cena testovanej verzie | 25 980 € |