startstop

TEST Opel Mokka-e, auto mileniálov

Opel Mokka-e je určite zaujímavým autom. Ponúkne všetko čo potrebujete, no je určená skôr pre generáciu Z, prípadne mileniálov.

Ako sa elektrický Opel Mokka správa na ceste sme si ozrejmili už na prvých jazdách v marci tohto roku. V ponuke máte benzínový agregát, dieselový ale aj čisto elektrický, ktorý nám pristál v redakcii. Nové Capucino zaujme hlavne svojim vzhľadom a udáva nový dizajnový jazyk všetkých nadchádzajúcim Oplom.

Dizajnový skvost

Práve dizajn je tým, čím chce Mokka na seba upútať. Hovorí sa o tom, že podobným smerom by sa mali uberať všetky nasledujúce modely. Mokka ako taká je autom, ktoré sa snaží zaujať prevažne mladšiu časť kupujúcich. Ako sme spomenuli, jeho prednosťou je práve dizajn. Ten je odvážny a nám sa páči. Tu je aspoň vidieť, že kto nezariskuje, nemá. Mokka dokáže pútať pohľady všade.

Nemeckej automobilke sa našťastie podarilo Mokku odlíšiť od Crosslandu. Mokka je postavená do 21.storočia, kde hlavnú úlohu hrajú ľudia generácie Z. Otázkou samozrejme znie, či práve elektrický model je cenovo dostupný pre širšie spektrum ľudí.

Striedmosť

Po interiérovej stránke ostal Opel Oplom. To, ako sa ukazuje navonok, neplatí pre vnútrajšok. Ten to hrá skôr na konzervatívnejšiu stránku, než extravagantnú. Za volantom sa nachádza plne digitálny prístrojový štít a stredobodom pozornosti je taktiež veľký ovládač médií. Veľký palec nahor má Opel za natočenie celej palubovky na vodiča. Je to veľmi príjemným bonusom, no nie som si istý, či to do takej miery dokáže zaplniť všadeprítomný tvrdý a lesklý plast.

Za mňa osobne je tvrdený plast už vecou, ktorá by sa v nových autách nemala vôbec vyskytovať, no žiaľ stále je tu. Komfort pre pasažierov sediacich vpredu je postačujúci. Pokiaľ máte v obľube sedieť viac vzadu a na zemi, verte, pasažieri sediaci vzadu budú mať naozaj problém si tam sadnúť. Na druhú stranu chápem, toto vozidlo má poňať maximálne dvoch, prinajhoršom troch ľudí. Mokka-e je malé mestské SUV a nie BMW X7.

Elektrický fun-factor

Elektrická Mokka-e má svetu naozaj čo ponúknuť. Krútiaci moment v elektrickom aute je niečo, čo nezažijete iba tak so spaľovacím motorom. Azda jedinou nevýhodou je jeho dojazd. Na „plnú nádrž“ ubehnete 300 kilometrov v kombinácií mesto – diaľnica – okresky. Najviac z dojazdu uberá diaľničné tempo. Podobným dojazdom sa však môže popýšiť aj Nissan Leaf so 42 kWh betériou, ktorý sme takisto mali česť vyskúšať.

Mokka-e má takisto výhodu v meste vďaka svojmu krátkemu rázvoru, kde využijete jej obratnosť. Stále je tu však otázka nabíjania. Pokiaľ bývate v paneláku, elektromobil zrejme nie je pre vás cestou. Nájdu sa však aj takí, ktorí v paneláku bývajú, no elektromobil nabíjajú zadarmo na rýchlonabíjačkách pri nákupných centrách. To sa však neodporúča, nakoľko tým poškodzujete batériu.

Na druhú stranu, na elektromobile zrejme nebudete denne robiť 500 kilometrov. Pokiaľ bývate na predmestí, prípadne v paneláku s garážou a denne urobíte do 50 kilometrov, nie je zrejme lepšej alternatívy, než elektromobil, ktorý vás nič nestojí. Mokka-e ponúkne však aj štýl a lacné „tankovanie“.

Je naozaj rovnaká?

Opel Mokka-e používa rovnaký základ ako jeho koncernoví súrodenci. Pod kapotou tak je batéria s kapacitou 50 kWh. Celkový výkon elektrického agregátu je 100 kW. Azda najväčším prínosom je rýchlonabíjanie s výkonom 100 kW, no pri 80% batérie padne na 75 kW. Reálne, z odporúčaných 20% na 80% viete mať auto nabité v priebehu necelých 30 minút. Taktiež poteší trojfázová nabíjačka s výkonom 11 kW. Domáce nabíjanie trvá o čosi dlhšie, tu rátajte okolo 7 hodín.

Mokka-e je podobná novému Peugeotu e-2008. Zvuk elektormotora do kabíny preniká čiastočne, hlavne pri rekuperácií. Pre porovnanie s Citroenom e-C4 je odhlučnenie o čosi lepšie a taktiež aj prejazd cez nerovnosti. Čo mi však chýbalo bolo ovládanie rekuperácie. Auto dokáže spomaliť iba pustením plynového pedálu, no nedokáže zastaviť úplne. K jazdeniu máte tri režimy – Eco, Normal, Sport. V týchto režimoch máte takisto rôzne výkony – 60 kW, 80 kW, 100 kW.

Je potrebné si premyslieť na akú cestu sa vydáte

Veľkou nevýhodou štýlovej Mokky-e je jej dojazd. Verím v to, že v meste s týmto vozidlom budete schopní prejsť aj cez 300 kilometrov. Tu jazdíte s priemernou mestskou spotrebou okolo 14,7 kWh / 100 km. Auto som skúšal asi v najlepšom možnom období, kedy nie je ani zima, ani priveľké teplo. Na diaľnici si Capucino vypýta okolo 22 kWh / 100 km. Pokiaľ teda chcete jazdiť iba na diaľnici, rátajte s dojazdom pod 200 kilometrov.

Moja okružná jazda Bratislava – Topoľčany – okolie merala zhruba 300 kilometrov tam aj späť. Na diaľnici neodporúčam ísť viac ako 115 km/h, nakoľko batéria prudko klesá. Okresky a mesto som jazdil predpisovo. Pri takomto elektromobile človek musí vedieť ako správne narábať s volantom. Akonáhle som sa už vracal do Bratislavy, bol som nútený vyhľadať najbližšiu nabíjačku. Ostávalo mi však ešte 10%, cca 30 kilometrov dojazdu.

Sumár

Opel to spravil naozaj dobre. Zariskovali a vyšlo to. Zaujímavý dizajn hodiaci sa do 21. storočia spolu s elektrickým pohonom má naozaj čo ponúknuť. Opel Mokka-e začína na sume 30.790 €. Tu sa teda naskytá otázka, či je to naozaj vhodným vozidlom pre mladých, ktorí chcú najskôr vyriešiť otázku svojho bývania. Oproti spaľovaciemu variantu je však o takmer 10.000 € drahší. Elektrická káva však ponúka to, čo spaľovacie vozidlá nie. Ticho, pokoj, nástup výkonu ihneď. Pre mňa osobne, ako druhé vozidlo do rodiny by bol ideálny kandidát.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor synchrónny elektromotor
Batéria 50 kWh
Max. výkon 100 kW / 136 koní
Max. krútiaci moment 260 Nm
Celkový dojazd (WLTP) 324
Pohon predný
Prevodovka bezstupňová
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 151 mm
Šírka 1 791 mm
Výška 1 532 mm
Rázvor náprav 2 561 mm
Čas nabíjania (3-fázový prúd) 5 hodín
Maximálna rýchlosť 150 km/h
Objem batožinového priestoru 310 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 9 s
SPOTREBA (elektromotor)
Mesto 14,7 kWh
Diaľnica 22 kWh
Okresky 16,5 kWh
Priemer 17,9 kWh
CENA
Základná cena modelu od 30 790 €
Cena testovanej verzie 35 090 €
Exit mobile version